Barcelona preveu fer obligatori l’ús del casc per conduir patinets elèctrics a partir de l’abril

Una al·lota anant amb patinet elèctric per l’Avinguda Diagonal de Barcelona.

Blanca Blay/Barcelona – Barcelona preveu fer obligatori l’ús del casc per conduir patinets elèctrics a partir de l’abril. L’Ajuntament ha iniciat els tràmits per modificar l’ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles per adaptar-la a normatives estatals. Barcelona s’avança així a la modificació del reglament general de circulació que ha de regular l’ús del casc i que encara no s’ha aprovat. Altres ciutats, com Lleida o Girona, ja han impulsat els canvis i obliguen a circular amb casc. La proposta del consistori barceloní també vol donar resposta a un acord del plenari de l’abril del 2021 en què ja es va acordar per unanimitat fer els passos necessaris per fer obligatori l’ús del casc i elements reflectants.

La tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha destacat l’obligatorietat del casc per a circular amb patinet elèctric o altres vehicles de mobilitat personal (VMP) com el punt principal de la proposta de modificació de l’ordenança municipal vigent. “Si s’estén l’ús del patinet, també hem de fer que s’estenguin les mesures de seguretat vinculades a l’ús del patinet; necessitem que la conducció sigui segura”, ha dit Bonet en roda de premsa.

La nova llei espanyola de Trànsit, aprovada el març del 2022, ja inclou l’obligatorietat de dur casc. Tanmateix, la normativa preveu que aquesta obligació s’ha de concretar a través d’un reglament estatal que encara no s’ha aprovat. Mentrestant, els municipis poden avançar-se i aplicar el canvi per la via de les ordenances municipals. Per això, Barcelona ha començat els tràmits per modificar l’ordenança actual, que és del 2017.

Segons fonts municipals, la llei de trànsit preveu que la circulació sense casc és una infracció greu i la sanció definitiva quedarà fixada amb el redactat final de l’ordenança atenent aquesta consideració. Les infraccions greus es poden multar fins a 200 euros, com ja preveu l’ordenança actual.

VMP: Unipersonals i prohibició d’anar per la vorera

La proposta que fa el govern municipal inclou l’ús del casc com el punt més destacat, que passaria a ser obligatori per a tots els VMP. A més, però, també es planteja establir explícitament en la nova normativa municipal que els VMP són unipersonal -un element que l’ordenança actual no recull- i prohibir la circulació per voreres als VMP, cicles i bicicletes. En aquest cas, però, hi ha dues excepcions. La primera és que sí que es podrà circular en espais de vianants habilitats, com ara voreres amb carril segregat, i la segona és que els menors de 12 anys i els seus acompanyants sí que podran anar per la vorera si van en bicicleta.

D’altra banda, el text proposat detalla els elements necessaris per visualitzar els vehicles. Per exemple, incorporar llums a la part davantera i posterior i incloure la funció de fre a la llum del darrere, així com un avisador acústic. També es proposa que els conductors menors d’edat de VMP i bicicletes no puguin circular amb taxes d’alcohol a la sang superiors a 0 grams per litre.

Actualment, el marc normatiu estatal ja contempla que els VMP són unipersonals i que no poden circular per la vorera i per això ja s’apliquen sancions per aquest motiu. L’ordenança, però, vol explicitar-ho aprofitant la modificació.

Baixar del vehicle en aglomeracions i aparcar en espais habilitats

A més dels canvis necessaris per adaptar-se a la normativa estatal, la proposta de modificació de l’ordenança inclou punts per millorar l’actual norma municipal. En aquest apartat es planteja que els usuaris de VMP i bicicletes hagin de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants. Un exemple d’escenari seria a Portal de l’Àngel, per on poden circular aquests vehicles i on hi ha concentracions importants de gent a peu.

A banda, es descriuen en detall els espais per on poden circular els VMP i en quines condicions s’ha de circular en cada cas. Finalment, la proposta de nou redactat estableix alguns límits en les condicions d’estacionament dels VMP. Això no ho regula la normativa estatal, però l’Ajuntament de Barcelona proposa que només es puguin aparcar en espais habilitats pel mateix consistori i que s’hagi de lligar el VMP. En cas d’incompliment, es podrà retirar el vehicle.

Més enllà d’aquests punts, també es fixen condicions específiques de l’espai públic pels cicles i VMP utilitzats a la distribució urbana de mercaderies.

Calendari

Segons han explicat des del consistori, la proposta actual es portarà a la comissió d’Urbanisme i Mobilitat del mes de febrer per a la seva aprovació inicial. Després s’iniciarà un període d’exposició al públic de 30 dies. L’aprovació definitiva del text, que podria patir modificacions, es preveu a finals d’abril i entrarà en vigor un cop publicada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.