Aquest divendres migdia s’ha presentat “Ciutadella COEDUCA”, amb el principal objectiu de caminar cap a l’educació igualitària i lliure de discriminacions. Per aquest motiu, es pretén involucrar l’educació com a eina imprescindible i inherent a la construcció d’una societat crítica i justa, que vetlli per la lluita cap a la igualtat de gènere.
És per aquesta raó que es vol posar èmfasi en l’etapa escolar, i aprofitar cada estadi de desenvolupament amb relació a l’adquisició del gènere i al desenvolupament sexual i relacional dels infants i joves.
Amb la intenció d’abraçar tota la comunitat educativa, des del Servei d’igualtat de l’Ajuntament de Ciutadella i els centres educatius de secundària de Ciutadella, s’ha treballat per poder oferir un programa formatiu d’aprenentatge i d’acompanyament, tant per a l’alumnat com per al professorat i les famílies.
Aquest està compost per un conjunt de formacions i tallers per a l’alumnat, acompanyat de sessions d’aprenentatge desglossades i repartides per cicles, en les quals es treballaran temes concrets per a cada etapa vital.
Els temes que es tractaran són els següents:
1r ESO, “La regla i totes les seves hormones”.
2n ESO, “Com s’ha construït la masculinitat? I la feminitat? Com ens relacionem en funció
del nostre gènere i per què o per a què?”
3r ESO, “És això l’amor? Relacions sense violència”
4t ESO, Les xarxes socials: Un mostrador del cos i del gènere. Per què penj això? Com vull que em mirin?
1r Batxillerat i altres, Relacions afectives i sexuals: rallem clar!
2n Batxillerat i altres, El consum de la pornografia: Què hem après i què hem de desaprendre?
El programa fa una passa més enllà de les aules i ofereix formació també per al professorat i les famílies. D’aquesta manera es vol donar importància a la coeducació com a contingut transversal. En aquestes formacions es treballaran amb el professorat els continguts de gènere i les violències masclistes, així com l’aprenentatge afectiu i sexual dels nostres infants i joves.
En aquest sentit, s’involucra també la família com a sistema imprescindible per a l’acompanyament de l’educació afectiva i sexual. Tenint en compte, però, que sovint és un tema tabú o que provoca certes resistències i vergonyes.
Molts d’estudis han manifestat els pocs recursos dels quals disposen les famílies per a acompanyar els seus fills i filles en aquest aprenentatge i que, sovint, també es delega aquesta funció a les xarxes socials o a les escoles.
Els tallers per a les famílies seran els següents:
Famílies de 1r i 2 ESO: Com vaig aprendre a relacionar-me? Què sabia jo de les relacions
afectives i sexuals? Ja? Tan prest ja saben açò? Quina por!
Famílies de 3 i 4 ESO: Instagram i tiktok, com ho manejam a casa? Consum de pornografia? No m’ho puc creure!
Famílies batxillerat i altres: Com rallam de sexe a casa? Què necessiten els nostres fills i filles?