Per Thierry Wojciak /Foto: CB News- Davant l’auge de les xarxes socials, la desconfiança de la ciutadania o fins i tot la caiguda dràstica de la plantilla, poc més del 60% dels periodistes francesos (29,2% totalment d’acord, 31,5% més aviat d’acord) estimen que no hi haurà més edició en paper d’aquí a 20 anys a la premsa diària, mentre que el 74% preveu la continuació de la concentració mediàtica, segons la 3a edició de l’estudi anual de Comfluence per al Club de Premsa de França que pretén desxifrar les expectatives dels periodistes respecte a les empreses. No obstant això, una gran majoria de periodistes (62%) diuen que volen seguir sent així en els propers anys.
En aquest context, diàriament, la ràdio segueix sent el mitjà informatiu tradicional preferit per al 73% dels periodistes qüestionats. Al mateix temps, el 89% d’ells utilitzen les xarxes socials cada dia, i LinkedIn se’n destaca per al 37% d’ells. En comparació amb l’estudi realitzat l’any 2021, la xarxa social professional ha passat així del 3r al 1er lloc, relegant Twitter a la 2a posició, subratlla l’estudi, que tanmateix insisteix en el caràcter “impres- cindible” d’aquesta última xarxa per a periodistes.
La relació dels periodistes amb les empreses
Finalment, qüestionats sobre el lloc que ocupa la informació relativa a les empreses als mitjans francesos, el 56,2% dels periodistes considera que aquests últims no tracten prou les seves notícies. I això, encara que el 86% d’ells tingui contacte habitual amb empreses i al voltant del 79% segueix comptes d’empresa o executius a LinkedIn. Per al 59% del panel, les empreses poden millorar en les seves comunicacions quan se’ls demana, especialment en temes de RSC, assenyala l’enquesta. De la mateixa manera, quan els periodistes tracten un tema econòmic, esperen d’ells “innovacions i noves activitats” (37%), la seva “història singular” (29%), “xifres” (14%) i només per al 4,5% la “personalitat”. del líder, el líder”.
I pel que fa al rànquing: Comfluence es va preguntar qui, segons els periodistes, va ser el cap més destacat de l’any 2022. Elon Musk ocupa el primer lloc per al 32% dels periodistes que van respondre. Patrick Pouyanné es queda molt enrere amb un 4% i Bernard Arnault amb un 3%. Al final, més del 49% de les respostes es refereixen a caps o caps esmentats només una vegada, la qual cosa demostra una certa “escissió” d’opinions. D’altra banda, a principis del 2023, és Michel-Edouard Leclerc qui sembla ser el líder que més ha cridat l’atenció dels periodis- tes. Són un 18% dels enquestats per citar-lo, un 9% Elon Musk, un 4,5% Patrick Pouyanné, un 4% Geoffroy Roux de Bezieux, un 3% Henri Proglio.
Metodologia: estudi en línia dirigit a 1.000 periodistes es va rea- litzar entre el 26 de desembre de 2022 i el 14 de gener de 2023. Va obtenir 89 respostes d’ells.