Miriam Triay / Getxo (Bilbao) – El passat divendres, 24 de març, representants de diferents associacions de premsa local espanyoles, es van reunir a Getxo, sota la tutela de la TOKIKOM -xarxa de mitjans locals en euskera-, per tal d’unir forces i col·laborar per aconseguir un futur millor.
Aquestes eren l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC), representada pel seu president Francesc Fábregas; l’Associació de la Premsa Comarcal Valenciana (APCV), amb la seva tresorera María Reig; l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana (AMDComVal), amb el seu president Miquel Miró; l’Associació de Premsa Forana de Mallorca (APFM), amb el vicepresident Tomeu Caldentey; i l’Associació de Premsa Local de Menorca (APLM), amb el nostre secretari, Miquel Àngel Marquès. A més de l’amfitriona d’aquest esdeveniment, la TOKIKOM, amb el seu president, Iban Arantzabal, i la seva directora, Alaitz Artolazabal.
MITJANS DE COMUNICACIÓ TEIXINT EL FUTUR
Sota el nom de Komunikabideak etorkizuna ehuntzen (Mitjans de comunicació teixint el futur), la jornada del passat divendres, va presentar diferents missatges clau i va comptar amb la ponència de diverses figures rellevants del panorama, abans de la firma del manifest.
Així, es va començar destacant la importància del periodisme local com a potenciador de la democràcia social: gràcies a aquest tipus de premsa es promou l’accés a la informació, la cultura i la llengua pròpies, la participació social i les pràctiques democràtiques autèntiques.
A més, i com bé van destacar els diferents representants de les sis associacions -ara unides sota una mateixa causa-, es tracta d’un tipus de periodisme que constitueix un sector econòmic important. Conjuntament, les associacions compten amb, i com va assenyalar el secretari de l’APLM, Miquel Àngel Marquès, “quasi 1.300 treballadors, 2.300 col·laboradors, i amb, gairebé, 49 milions d’euros de pressupost anual”. Açò fa que aportin feina i subsistència directa a 1.296 famílies locals, que promoguin l’activitat econòmica dels proveïdors, i que ofereixin productes i serveis que contribueixen de manera significativa al dinamisme de les economies locals.
LA COL·LABORACIÓ QUE VOLEM
Una unió, la de les sis associacions, que posa de manifest la necessitat d’ajuntar-nos i col·laborar per així créixer. Un creixement, però, que si es treballa, pot arribar a diferents nivells d’associació. Per entendre aquesta idea, la TOKIKOM va portar a diferents ponents que servissin d’exemple.
Així, es va presentar el cas de participació conjunta i intercanvi d’informació i dades entre la BBC i els mitjans locals britànics; i l’experiència de col·laboració entre l’associació de mitjans de comunicació locals de Noruega, Landslaget for Lokalaviser (LLA), i la televisió pública estatal NRK.
Alhora que també es posava un exemple proper i propi: la iniciativa SARETZEN. Aquesta representa un principi de col·laboració entre la radiotelevisió pública basca, EiTB i la TOKIKOM. Com bé es va explicar des de les dues entitats, “ara estem donant les primeres passes per a treballar conjuntament el periodisme de dades”.
Es va voler demostrar, així, la importància de la col·laboració, ja sigui entre mitjans de comunicació locals i petits, creant associacions majors, com la TOKIKOM o l’Associació de Premsa Local de Menorca; entre grans mitjans públics i aquestes associacions de mitjans locals, com la d’EiTB i la TOKIKOM. O, i en aquest cas, entre diferents associacions locals per aconseguir un objectiu comú.
SIGNAR UN NOU FUTUR
A més, es van presentar, també, una sèrie de dades per entendre el panorama periodístic actual. Aquestes van ser referents a les noves formes de consum, tant generals com de grups concrets: la joventut; i a les noves eines que estan emergent dins l’ofici: es va parlar de la intel·ligència artificial (IA).
Després d’aquesta part més acadèmica, finalment va arribar el moment de la reivindicació. Aprofitant que, a més, la TOKIKOM celebrava el seu 10è aniversari, els diferents representants, reunits, de les sis associacions de mitjans locals d’arreu del país, van firmar, conjuntament, el Manifest de les Associacions de Mitjans de Comunicació Local i Comarcal.
En aquest es va posar èmfasi, per una banda, a la importància dels mitjans de comunicació locals i la seva activitat i, per altra banda, es va fer una petició directa a les administracions públiques de l’Estat Espanyol perquè tenguin en compte el sector dels mitjans de comunicació local i comarcal, tant en la distribució de publicitat institucional com de subvencions.
Com bé va afirmar Miquel Àngel Marquès: “Avui estem veient l’important del conjunt i la unió. Entre totes les associacions que estem aquí formam un sector econòmic potent, que ha estat colpejat per les recents crisis econòmiques i sanitàries. Per açò, volem que se’ns tengui en compte com s’ha fet amb altres sectors”.
Manifest de les associacions de mitjans de comunicació local i comarcal
Conscients de les nostres característiques, problemàtiques i reptes comuns, les següents associacions de mitjans de comunicació local i comarcal, ens vàrem reunir a Barcelona els dies 18 i 19 de novembre del 2022, i a Getxo els dies 23 i 24 de març del 2023, per a acostar postures i obrir vies de col·laboració: Associació Catalana de la Premsa Comarcal; Associació de la Premsa Comarcal Valenciana; Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana; Associació de Premsa Forana de Mallorca, Associació de la Premsa Local de Menorca; i TOKIKOM, Agrupació de mitjans locals en euskera.
Entre les sis entitats sumem un total de 347 mitjans d’informació local i comarcal, amb una audiència conjunta de sis milions i mig de persones i formem un potent grup econòmic amb 1.296 persones en nòmina i 2.213 col·laboradors, amb un volum econòmic de gairebé 49 milions d’euros anuals.
Declarem
Els mitjans locals i comarcals fomentem l’accés de la ciutadania a la informació veraç, a la cultura, a la participació social i als hàbits democràtics, per la qual cosa som essencials per a la dinamització i democràcia social.
En un context d’ús i difusió interessada i massiva de notícies enganyoses i mitges veritats, els mitjans locals i comarcals ens basem en un periodisme pròxim, sense intermediaris, i fidel a la realitat.
La nostra proximitat al carrer i a la ciutadania, fan dels mitjans locals i comarcals, un element bàsic per a la difusió i preservació de la nostra riquesa i diversitat social, cultural i lingüística.
Tot això ens dóna un alt grau d’acceptació i reconeixement entre el públic, amb uns alts índex d’abast i penetració impensables per a altres tipus de mitjans. Els mitjans de les associacions signants arriben a 6.542.587 persones, el que dóna fe de l’arrelament social d’aquests mitjans.
Valorats en conjunt, els mitjans de comunicació locals i comarcals constituïm un sector econòmic rellevant, amb un volum total de 48.961.000 euros anuals, que proporciona treball i manteniment a 1.296 famílies de manera directa. A més, indirectament, fomentem també l’activitat econòmica dels nostres proveïdors, i oferim productes i serveis que contribueixen notablement a dinamitzar les economies locals.
Es tracta d’un sector econòmic molt dinàmic i en constant renovació per a adaptar-se als constants canvis tecnològics i a les noves dinàmiques socials associades.
Com a agents de les economies locals, els mitjans locals i comarcals han patit amb cruesa les conseqüències directes i indirectes de les últimes crisis econòmiques i sanitàries, especialment en la caiguda d’ingressos publicitaris provocada per la desaparició de petites empreses i comerços locals.
Malgrat les dificultats, els mitjans de comunicació local i comarcal no sols mantenim, sinó que renovem constantment la nostra activitat, adaptant-la als constants canvis socials i tecnològics, sempre des d’una marcada vocació de servei públic i amb el ferm compromís amb la nostra comunitat local, que es veu correspost amb un creixement constant del nostre públic objectiu.
Manifestem
Els mitjans de comunicació local i comarcal hem de ser considerats per part de les administracions públiques d’àmbit estatal, especialment pel que respecta a la inserció de publicitat institucional, actualment inexistent en els nostres mitjans.
Aquesta publicitat institucional d’àmbit estatal ha de ser distribuïda amb criteris d’eficàcia comunicativa i proporcionalitat, sempre en relació directa amb la realitat local i comarcal, i tenint en compte l’alt grau de penetració i la capil·laritat dels mitjans locals i comarcals en les seves respectives àrees de difusió.
Sol·licitem, per tant, el compromís de les administracions públiques estatals per a incloure en la seva inversió publicitària als mitjans de comunicació locals i comarcals especialitzats en informació de proximitat.
De la mateixa manera i, donat l’alt impacte directe i indirecte de les últimes crisis econòmiques i sanitàries en el nostre sector, demanem també que se’ns tingui en compte de manera destacada als mitjans de comunicació locals i comarcals a l’hora de dissenyar ajudes econòmiques destinades a pal·liar els efectes de les crisis, destacant l’efecte multiplicador que la nostra activitat té en la dinamització social, cultural econòmica en les nostres àrees d’influència.
Finalment, però no menys important, manifestem la nostra disponibilitat i voluntat de col·laboració para facilitar en la mesura que sigui possible la implementació tècnica d’aquestes peticions.