Itziar Lecea / Ciutadella – A pocs dies d’arribar a la fita dels 100 dies govern, aquell període de gràcia que se sol deixar als nous equips, xerram amb la batllessa de Ciutadella dels projectes per l’any que ve, de com s’han trobat la gestió en les diferents àrees i de les primeres actuacions en aquestes setmanes d’estiu.
Quines han estat les prioritats executives aquests 100 primers dies de govern?
Han estat dies molt intensos, durant els quals m’he dedicat a rebre a molta gent que em va dir que feia temps que esperava poder tenir una reunió des de feia anys. També ens hem posat al dia de com està realment l’Ajuntament, cosa complicada durant l’estiu perquè hi ha molt de personal que està de vacances. Pel que fa a feina visible, i com ja vaig dir en el seu moment, la nostra prioritat era aclarir el poble, les petites coses. Pel que hem posat jardineres a molts de carrers i places. També hem fet bastantes reunions amb l’empresa de neteja per tal de mantenir el centre històric aclarit durant l’estiu, així com estem revisant el contracte per les urbanitzacions, ja que n’hi ha un de vigent del 2012 que ha quedat obsolet. A banda, també hem estat informats i hem mirat de trobar una sortida al contracte de recollida de residus, que gestiona el Consell, i que era un dels problemes més grans quan va començar l’estiu. Hem quedat que durant l’hivern es revisarà el contracte per tal de millorar el servei. A més, hem fet algunes petites obres de millores per vianants i repintant de carrers. Els grans projectes, hem d’esperar a tenir els nous pressupostos.
Hi ha algun gran projecte que es vulgui preveure als pressupostos de 2024?
Ja vaig dir que som molt conscients que som a la legislatura del consens perquè estem en minoria, pel que haurem de pactar. En aquests moments estem recollint les necessitats de cada àrea i, en tenir-ho, ho presentarem a l’oposició perquè puguin aportar el seu punt de vista i què creuen que és prioritari.
Hi ha alguna actuació que penseu que es pot consensuar sense problemes?
Tenim l’escola de música pendent, que ja vaig comentar que no tiraríem endarrere. Ara adjudicarem el projecte i després mirarem per on començam el consens. És possible que el PSM vegi amb bons ulls aquesta primera passa, i potser el PSOE començaria pel geriàtric, però entre tots hem d’arribar a un acord per decidir per on començam.
Entre el geriàtric i l’escola de música, quin és més factible de tirar endavant?
En el cas del geriàtric ens hem trobat amb una memòria que ara s’ha de convertir en un projecte executiu. Lleva molta feina tenir aquesta memòria, però no és un tràmit que es pugui fer d’un dia per l’altra.
Veuen possible fer la reforma del geriàtric dintre d’aquesta legislatura?
Si trobam el finançament, el podríem començar. A hores d’ara el projecte no està ni iniciat.
I l’escola de música?
De l’escola de música hem de fer també el projecte i adjudicar. El que té aquest projecte és que no és una obra tan costosa perquè és un edifici de nova construcció, que no suposa tant de problemes com una reforma.
Un dels grans problemes de l’anterior legislatura a l’hora d’adjudicar obres va ser que molts concursos van quedar deserts. S’han revisat els preus per evitar aquesta situació una vegada més?
Ens hem trobat molts de retards del Pla Insular de Cooperació, així com obres d’altres administracions que han anat quedant desertes. En aquest sentit, vam veure que hi podria haver un possible problema amb els constructors, amb els quals m’he reunit un per un. Me van fer les seves consideracions, algunes com el fet de devolucions d’avals de fa molts anys, de certificacions d’obres, que anam pagant a poc a poc. Així com els preus, que estaven posats molt a la baixa, pel que haurem de revisar-los. Sembla que aquestes trobades han donat els seus fruits, perquè per l’obra de l’aparcament de davant l’antiga terminal portuària ja s’ha presentat una empresa, com ha passat també amb el Camí de Baix.
Una altra gran obra sense executar és el clavegueram de Cala Morell…
Fem feina pel clavegueram de Cala Morell, pel qual voldríem demanar fons europeus. És una obra que té un cost de 7 milions d’euros, que fa molt de temps que s’arrossega, i que no és un caprici, sinó complir amb la legalitat. Així que ara mateix estem en aquesta fase, de revisió de preus per poder presentar el projecte a una convocatòria de fons europeus.
El primer estiu s’ha actuat a urbanitzacions, amb la promesa del regidor de Turisme de fer un pla per millorar aquestes zones. S’hi han posat a fer feina?
Igual que farem un pla d’inversions per l’escorxador que presentarem al Consell Insular, farem el Pla de millores d’urbanitzacions per saber quines necessitats tenen cada una i quan hem d’invertir. El que fa por amb els plans és que no es compleixin. Crec que han de ser plans que els puguem dur a terme. Tenim un pla de mobilitat de 2004 que mai s’ha aplicat. Al pla d’equipaments esportius que es va fer la passada legislatura es contempla un circuit de velos dins una pedrera que no és ni municipal, a banda de fer una inversió de 4 milions d’euros només en un any. Però les coses urgents han quedat pendents, com és arreglar el poliesportiu i la coberta de Sant Joan, que ja hem demanat al Govern que l’arregli. Ara estem fent el projecte per fer la coberta del poliesportiu, mentre fem una inversió a curt termini en aïllaments per evitar les goteres i que es pugui fer esport. És molt polit dir que s’ha fet un pla d’equipaments esportius, però no s’ha duit un manteniment de cap equipament esportiu i anam d’urgència en urgència. Un pla que tampoc contemplava realitats, com és el cas de l’ampliació de la pista d’atletisme, que suposava llevar les grades i les pistes d’atletisme. Els tècnics de l’Ajuntament han tombat aquesta proposta. Els plans s’han de fer amb seny i ben estudiats, i no amb frisseres, perquè costen doblers i no serveixen per res. Per açò farem plans realistes i viables, que siguin realitzables.
Hi ha alguna àrea en especial que suposi un repte tal com l’han trobada?
Les àrees amb les quals ens hem trobat més complicacions han estat Serveis Generals, amb obres endarrerides. Urbanisme també ha estat complicada, tot i que ara ja obra tots els dies i estem en procés de posar més personal per fer avançar els tràmits pendents. A l’Hospital ens hem trobat manca de personal. Per altra banda, Medi Ambient, Turisme i Cultura sí que ens les hem trobat bastant aclarides. En aquests primers 100 dies també tenia el deure d’aclarir els problemes amb la Relació de Llocs de Treball del personal de la casa. En aquest sentit, he de dir que hi ha hagut molt bona predisposició per part del personal, dels sindicats i també de l’oposició, ja que hem fet reunions durant tot l’estiu amb bona voluntat. Sembla que podríem tenir el tema tancat per la data prevista.
Per quant es preveu començar les negociacions dels nous pressupostos?
La meva idea és poder, en 15 dies, presentar una proposta a l’oposició per dur el tràmit al ple de novembre. Almanco, seria la situació desitjable. No hem tirat cap projecte dels iniciats cap enrere, però també és cert que haurem de veure per on començar, perquè hem de ser conscients que hi ha moltes mancances en moltes àrees i que no són capricis polítics, sinó assumptes del dia a dia que hem d’atendre.