Un Premi Born amb doble secretariat

Itziar Lecea / Ciutadella – Tradicionalment, el Premi Born sempre ha estat conduït per una persona. Una secretària que vetlla pel bon funcionament de tots els detalls que involucren l’organització i desenvolupament del que és el premi d’escriptura dramatúrgica més important d’Espanya i que, des de fa anys, és ja una cita internacional. Tanmateix, enguany la circumstància ha fet que la feina, totalment altruista, del secretariat, sigui compartida. Coneixem a na Rosa Gornés i na Roser Garcia, el tàndem que s’encarrega d’aquesta nova edició de Premi Born.

DUES CIUTADELLENQUES IMPLICADES EN LA CULTURA
“Som na Rosa i na Roser, bones amigues des de fa temps –d’ençà que el primer dia d’institut ens va tocar seure juntes, donat que, per ordre de llista, un nom anava rere l’altre: Roser Garcia i Rosa Gornés. Enguany, ens estrenam com a secretàries del Premi Born”, comenten les joves -cap de les dues arriben a la trentena.

Na Roser Garcia, de fet, en té 26. És de Ciutadella i també ha viscut a Barcelona. És graduada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (2016-2020) amb màster de Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural també la Universitat de Barcelona (2020-2022). Apassionada de l’art i la gestió cultural, d’ençà que va fer les pràctiques del màster, des del maig del 2022, fa feina al Teatre des Born, on s’encarrega de la gestió d’esdeveniments, de l’acomodació i de tasques administratives. Com que també compta amb un grau superior de Guia, informació i assistència turístiques, de l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona (2014-2016), recentment ha compaginat la feina al teatre amb la gestió de les rutes guiades del programa “Viu Menorca Biosfera”, organitzat per l’Agència Menorca Reserva de Biosfera.

Pel que fa a Rosa Gornés Gomis, és graduada en Traducció i Interpretació per la Universitat Pompeu Fabra (2014-2018), on també va fer el màster oficial de recerca en Estudis de Traducció (2018-2019). Amant de les llengües i de la literatura, recentment s’ha doctorat, a la mateixa universitat, amb una tesi doctoral sobre les traduccions del segle XVIII a Menorca. Des del 2018, a més d’investigadora, ha estat professora a la facultat de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, on ha impartit classes de seminari de Llengua Catalana i Fonaments de la Traducció, del grau de Traducció i Interpretació. Ara mateix, amb el màster oficial en Formació del Professorat (Universitat de les Illes Balears, 2021-22), està a punt d’estrenar-se com a professora de secundària a l’illa.

SANG NOVA PER UN PREMI CONSOLIDAT
Tot i haver fet part de la seva vida adulta fora de Menorca, ambdues reconeixen que “coneixíem el Premi Born de Teatre, especialment recordam les dues darreres edicions. Na Rosa, com a públic i na Roser, entre bastidors. Desconeixíem, però, la tasca de secretaria del Premi Born, la qual el Cercle Artístic de Ciutadella ens va proposar un cop la secretària de les edicions anteriors va deixar el càrrec. Llavors no teníem cap expectativa respecte de què significava ser secretàries del Premi Born, però amb moltes ganes d’iniciar una nova aventura juntes, amb esperit jove, sabent que ens ajudaríem l’una amb l’altra i comptant amb un gran equip darrere, vam acceptar-ho de bon grat. Ara que fa uns mesos que vam estrenar-nos com a secretàries, confirmam que, en efecte, duu molta feina –feina voluntària, no remunerada, com és sabut-. S’ha d’estar pendent de tot i de tothom, però és una feina enriquidora i gratificant. A més, ens complementam i compartim responsabilitat. Creiem en la feina en equip i en la feina intergeneracional en què s’aprèn uns dels altres.

La joventut de na Rosa i na Roser no ha estat un impediment, tanmateix, per desenvolupar la feina i a la responsabilitat que suposa dur el secretariat del Premi Born. “De fet, fem la broma que potser algú del jurat o de les companyies de teatre amb què fins ara hem estat en contacte per correu electrònic segurament no s’imaginen que tinguem 26 i 27 anys; segur que ens imaginen més grans. Malauradament, no és gaire habitual veure jovent implicat en associacions culturals”, comenten. “De fet, basta veure que som ben pocs els joves que assistim, per exemple, a les conferències dels divendres del Cercle Artístic. Tanmateix, s’ha de tenir en compte el context en què ens trobam els joves. No hem d’oblidar la precarietat laboral i la situació, en general, d’incertesa i desencís amb la vida que patim el jovent. Que siguem la minoria no vol dir que no hi hagi joves interessats en la cultura, amb noves sensibilitats; sí que n’hi ha i se’ns ha d’escoltar. Potser és convenient un canvi de perspectiva, un canvi de format, entre altres millores que facin, al cap i a la fi, més propera la cultura als joves i a tothom en general, que no es limiti a una elit cultural, sinó que pugui arribar a tothom, de forma equitativa i diversa. Per això al Cercle, per exemple, ja hem començat un cicle de conferències, en un format diferent del tradicional, més distès, dutes a terme per estudiants que volen compartir el seu treball de fi de grau, de màster o la tesi doctoral.”.

LA CAMPANYA DE MICROMECENATGE I LES ACTIVITATS DEL PREMI BORN 2023
“El micromecenatge, o crowdfunding, és un mètode de col·laboració col·lectiva per a la realització d’un projecte, en aquest cas el del Premi Born de Teatre. Amb aquest sistema voldríem fomentar la participació de molts petits mecenes, per tal d’obtenir el finançament necessari per assolir el nostre objectiu: mantenir viu el guardó en el món de la dramatúrgia”, comenten les secretàries, recordant l’organització dels esdeveniments del passat octubre. El primer va ser l’inici de la residència, que enguany desenvolupà la companyia La Impura, procedent de Barcelona. Pel que fa a la gala de lliurament del premi, la data d’enguany va ser el dia 21 d’octubre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.