Miriam Triay / Ciutadella – El passat dijous, 4 de gener, la Direcció General de Trànsit (DGT) i el Ministeri de l’Interior van presentar els resultats de sinistralitat viària d’aquest 2023, revelant un increment en el nombre d’accidents i una mitjana de 3,1 morts al dia, amb un total de 1.145 morts.
Les dades presentades en aquest acte, també mostraven com dels diversos tipus d’accidents, les sortides de la via van emergir com la situació més greu, registrant 486 morts, el 42% del total. No obstant açò, l’enfocament principal va recaure en la seguretat dels motoristes, un col·lectiu que va experimentar un preocupant increment del 19% en la mortalitat, amb 463 víctimes, marcant la xifra més alta des del 2014.
Per abordar la preocupació que han suposat aquests resultats, la DGT i el Ministeri de l’Interior han anunciat la revisió i l’estudi de diverses mesures, tant actuals com noves, i així millorar la seguretat viària i reduir la mortalitat en carretera. Alhora que es promouen pràctiques de conducció segura.
Aquesta valoració i investigació abasta diferents àrees crucials. Segons DGT i Ministeri, es prioritzaran assumptes com la mortalitat dels motoristes, les sortides de la via, les distraccions i somnolència i la conducció baix els efectes de l’alcohol i les drogues.
MOTORISTES: UN COL·LECTIU QUE PREOCUPA
Els motoristes són, per tant, el col·lectiu que més atenció mereix, havent sigut el que més ha vist incrementada la seva mortalitat. Per açò, una gran part de les noves mesures que es preparen, se centrarà en ells.
El canvi més significatiu serà el de realitzar un curs de conducció obligatori basat en l’equilibri i unes habilitats mínimes. Aquesta proposta té l’objectiu de millorar la preparació dels conductors que utilitzen motocicletes de fins a 125cc amb el permís B de cotxe. Així, es farà front i s’eliminarà la possibilitat de conduir motocicletes amb el permís B, ja que és una mesura que no ha acabat de funcionar. A partir del moment en què s’implanti, els conductors del permís B amb antiguitat de tres anys que vulguin conduir una motocicleta de menor cilindrada a la mencionada, hauran de fer aquest curs.
A més, s’han contemplat ajustos en les normatives relatives als complements del motorista, establint l’ús obligatori de cascs integrals o modulars i guants homologats quan se circuli per carretera.
Així mateix, es preveu una actualització del contingut dels cursos de recuperació de punts, amb l’esperança de millorar la consciència i les pràctiques de conducció.
MÉS REFORMES NECESSÀRIES
Altres àrees d’intervenció que s’han contemplat, inclouen la reforma del Reglament de Circulació, per a actualitzar el catàleg de senyals de trànsit. i donar-li un enfocament més igualitari. Segons ja va explicar el director general de trànsit, Pere Navarro, en molts dels senyals “apareix l’home, i la dona és la que dur al fillet”. És important eliminar de l’imaginari col·lectiu aquest tipus de rols tan marcats.
O la modificació dels Reglaments de Conductors, Vehicles i de Circulació per incorporar-hi la regulació del vehicle autònom. Tenint en compte l’evolució tecnològica i les noves necessitats de mobilitat. Com el mateix Navarro indicava: “Han aparegut noves necessitats, des de patinets, zones de baixes emissions, limitacions per emissions i convé actualitzar”.
En aquest sentit, s’ha parlat de l’obligació de les Zones de baixes Emissions en les urbs que tenguin més de 50.000 habitants, o el certificat de circulació per als nous patinets elèctrics, així com més mesures per aquests vehicles de mobilitat personal (VMP).
També s’han anunciat canvis més enfocats en els permisos de conduir, com la possibilitat d’implementar l’augment del 10% dels controls d’alcohol i drogues per arribar als 6 milions de controls d’alcoholèmia, i als 120.000 en drogues.
La possibilitat d’obtenir el carnet B des dels 17 anys amb un període d’acompanyament; i l’entrada en vigor del carnet B1, per a la conducció de quadricicles i tricicles per a joves des dels 16 anys. Vehicles de fins a 400 kg, amb una potència màxima de 15 kW, i que no superin els 90 km/h, per la via pública. Aquestes mesures es treballaran quan es publiqui la Directiva Europea de Permisos de Conduir, i potser no seran efectives fins d’aquí a uns anys.
O, la reducció de 10 a 5 anys del temps que han d’esperar les persones majors de 65 anys per a renovar els permisos de cotxes, motos i motocicletes i llicències de conducció. El que es pretén amb aquesta mesura és augmentar la freqüència de les revisions mèdiques i d’aptitud perquè seguir conduint sigui segur per a tots.
En resum, aquest conjunt de mesures i algunes altres que s’estan contemplant, representa una resposta contundent de les autoritats per abordar els creixents reptes en matèria de seguretat viària, amb l’objectiu de promoure una conducció més segura, responsable i adaptada als canvis en la mobilitat contemporània. I tot i que algunes d’aquestes propostes podrien entrar en vigor en el transcurs d’aquest any, d’altres requeriran temps i planificació per garantir-ne una implementació eficaç. Ara veurem què depara el futur de la conducció i seguretat viària. Seguirem informant.