Raquel Pericás, regidora de Mobilitat: “Amb el Pla de Mobilitat volem aconseguir una Ciutadella amable, àgil, accessible i segura”

Miriam Triay / Ciutadella – Just després de les festes de Nadal, es van començar les obres del pàrquing del Cementeri. Amb l’inici d’aquestes, s’entrava en la recta final de les que s’estaven fent al pàrquing de Sa Quintana. Dues zones d’aparcament que s’estan arreglant i corregint per a una millor circulació i seguretat del ciutadà. Sumat a aquests canvis en mobilitat, fa poc que s’ha anunciat un nou sistema de targeta verda, que ara tindrà una durada de quatre anys. I també, pel que fa a la zona blava, fa temps que el ciutadà percep increments en els preus de les multes.

Des del setmanari hem parlat de tot açò i més, amb Raquel Pericás, regidora de Mobilitat sostenible. Qui ens ha avançat que el Pla de Mobilitat Sostenible està damunt la taula, i s’estan estudiant les diverses opcions possibles. 

Actualment, pel que sabem, estan treballant tant amb el pàrquing de Sa Quintana, gairebé acabat, com amb el del Cementeri, just iniciat. Què ens pot explicar d’aquestes dues obres?
La necessitat d’aparcaments en condicions a Ciutadella és una realitat que sabem i ens preocupa a tots els ciutadans i ciutadanes. Mostra d’açò és el fet que aquesta inquietud aparegués, en el seu moment, en tots els programes electorals. En aquest sentit, tant el pàrquing de Sa Quintana com el del Cementeri són zones d’aparcament que es trobaven en mal estat, i necessitaven una millora. I és el que estem fent ara.

En el cas de Sa Quintana, era un aparcament que estava molt deteriorat. De fet, el projecte de millora ja estava iniciat d’abans, en l’anterior legislatura, però els contractes havien quedat deserts. Així que, a partir d’una sèrie de valoracions i de reunions amb els constructors, hem pogut arribar a un consens i posar-lo en marxa.

Pel que fa al Cementeri, ha sigut una demanda dels ciutadans que hem volgut solucionar i iniciar. En aquest sentit, l’estem condicionant perquè les persones que circulen i aparquen allà tinguin més facilitats. Era una zona intransitable.

Serà asfaltat o com procedireu?
Només serà asfaltat el de Sa Quintana. El del Cementeri és una zona verda i, per tant, el que es farà és procedir a una millora amb relació a l’estat del sòl. Però no es pot asfaltar.

I seguiran sent zones accessibles per a tothom?
Sí, seguirà com està fins ara. Al final, l’únic que estem fent és condicionar-les, i així aconseguir una millor circulació i seguretat per al ciutadà.

A més de condicionar-les, heu programat algun canvi concret?
La idea és que siguin els mateixos espais. Així, el Cementeri quedarà igual. I, pel que fa a Sa Quintana, tot serà també el mateix, però amb un afegitó: Fora de l’espai que ocupa el pàrquing, s’habilitaran uns aparcaments per a caravanes.

“La peatonalització des Born es farà aquesta legislatura, però s’ha de fer amb calma i responsabilitat. Trobant alternatives als canvis, abans d’executar-los”

Aquestes millores tenen alguna cosa a veure amb el procés de peatonalització des Born? Són passes cap aquest objectiu?
No, no tenen res a veure. Es tracta de zones d’aparcament ja existents, per tant, el còmput global d’aparcaments queda igual. I, evidentment, per a anar cap a la peatonalització, primer hem de crear noves places i zones d’aparcament perquè puguem, d’alguna manera, eliminar les que ara existeixen a la plaça des Born. I, encara que aquests dos aparcaments no hi tinguin res a veure, és un tema que s’abordarà en aquesta legislatura i pel qual ja estem fent passes

Què ens podeu avançar en aquest sentit? Per exemple, molts residents de la zona estan preocupats per saber quines opcions tindran per aparcar.
Açò dependrà molt de la ubicació de les noves zones d’aparcament. Una que, de moment, no hem decidit. Estem barallant diverses opcions, però no en tenim cap de fermada ni confirmada, de moment. Així que, en aquest sentit, no podem avançar res.

Es tracta d’un procés que s’ha d’estudiar a consciència i de forma responsable, que forma part del Pla de Mobilitat Sostenible amb el que estem treballant. Un pla important i de futur. Tots els que vivim a Ciutadella ens veurem afectats. Per tant, s’ha de ser caut a l’hora de planificar-ho tot.

El que sí que puc dir és que, el que volem i contemplam és que el ciutadà resident noti els canvis el menys possible. I açò vol dir donar unes facilitats concretes. Però a mesura que avanci l’estudi d’aquest projecte, anirem explicant més i de forma més concreta.

Parli’ns d’aquest Pla de Mobilitat Sostenible per a Ciutadella, en què consistirà?
Es tracta d’un pla que s’està estudiant en aquests moments perquè prest sigui una realitat. I l’objectiu principal que persegueix és aconseguir una Ciutadella amable, àgil, accessible i, sobretot, segura.

Així, el pla el que cerca és una reestructuració de la mobilitat a nivell de ciutat. Per açò, i seguint amb la normativa vigent, aquest pla estableix com han de ser els carrers, amb l’amplada de vorera corresponent. I contempla, per tant, les modificacions necessàries per a aconseguir-ho. A més, i a causa d’aquests canvis en els espais que reduiran l’amplada d’alguns carrers, i de la voluntat de peatonalitzar algunes zones, com la plaça des Born; el pla també cerca crear noves bosses d’aparcament.

Tots aquests canvis que es contemplen a partir del Pla de Mobilitat Sostenible, necessiten temps, i un ordre d’execució. Si hem de reestructurar carrers, fent-los més amples, i llevant places d’aparcament, alhora que es volen peatonalitzar certes zones; és clar que la primera passa a fer ha de ser cercar noves zones d’aparcament.

Amb aquest pla, el que es vol aconseguir és que tant en el dia a dia ciutadà, com en els mesos de temporada turística, es pugui gaudir d’una millor i més àgil circulació pel poble. I que el vianant circuli d’una manera més segura. Perquè, al final, i lògicament, la gran afluència de vehicles que tenim, sobretot, durant la temporada turística, és una qüestió que hem d’abordar quant abans. I aquest pla serà una bona eina per començar a fer-ho.

Es tracta, per tant, d’un Pla de Mobilitat de llarga durada?
Sí, estem parlant de temps. És un pla que, de fet, s’ha de periodificar. No es pot fer tot de cop. A més, que es tracta d’un pla elevat en termes econòmics. Per tant, no són decisions que es puguin prendre a la lleugera, s’ha d’anar amb calma, estudiar bé quins són els detalls a tenir en compte i quines serien les millors eines perquè açò es pugui fer l’abans possible. Contestant a la normativa corresponent, i amb els informes pertinents fets i estudiats. Hem de tenir en compte, en aquest sentit, per exemple, que el pla general estipula que tota la zona de Ciutadella ha de tenir uniformitat.

El que no podem fer és peatonalitzar la plaça des Born sense tenir alternatives per als ciutadans. Per açò, sempre hem dit que ha de ser una peatonalització, un procés i, en termes generals, un Pla de Mobilitat, responsable. S’han d’estudiar totes les opcions, i, sobretot, primer crear alternatives als canvis, en aquest cas, zones d’aparcament noves que puguin cobrir les que es treuen. Quan es tengui tot açò encaminat, és quan podrem parlar de peatonalitzar es Born.

Si passam a parlar d’altres preocupacions ciutadanes, com és els canvis en la targeta verda o l’increment del preu de multa de la zona blava… Què ens pot dir?
Pel que fa a la targeta verda, quan es va fer la nova ordenança es va indicar que, en lloc de renovar-se cada any, s’havia de renovar cada quatre. I realment l’únic que s’ha fet és el que s’indica. D’altra banda, pel que fa a la taxa de pagament, realment no s’ha afegit res. Era una taxa que es va suspendre en el seu moment per a incentivar l’ús telemàtic a l’hora de demanar la renovació de la targeta. En aquest sentit, per fer el tràmit en línia la gent no pagava, però per fer-lo presencial sí, i perquè fos equitatiu, es va suspendre per a tothom. Des del 19 de desembre del 2023, llavors, l’únic que s’ha fet és tornar a aplicar la taxa, com marca l’ordenança.

Referent a l’increment dels preus en la zona blava, i tenint en compte la competència sancionadora de l’Ajuntament, va ser una decisió de l’anterior equip de govern; la de duplicar l’import de la multa per aparcar en zona blava. L’augment d’aquesta sanció es va fer amb la intenció d’equiparar el preu de totes les multes d’aparcament. Llavors, en l’anterior legislatura ja es va deixar feta l’aprovació inicial d’aquesta modificació; i nosaltres, a l’hora de fer l’aprovació definitiva, no hem pogut canviar segons què.

En definitiva, nosaltres el que estem fent és actualitzar i adaptar gran part dels projectes pendents, així com acabar d’aprovar certes modificacions ja preparades i condicionades per l’anterior equip de govern. De moment no hem iniciat cap projecte nou, però sí que ja tenim damunt la taula el Pla de Mobilitat Sostenible, el qual suposarà un gran canvi avantatjós per al poble.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.