C.M / Ciutadella – L’equip de govern de Ciutadella s’ha fixat com a prioritat accelerar al màxim el projecte d’evacuació de les aigües pluvials del futur sector B-9, al polígon industrial, únic escull, ara mateix, que impedeix tirar endavant les obres d’urbanització de la zona, que permetrà posar al mercat nous solars per als empresaris de Ciutadella.
El grup d’empresaris al capdavant del projecte, que lidera l’hoteler Sebastià Triay, està ara mateix a l’espera que s’executi l’obra per poder acometre l’esperada ampliació dels aproximadament 300.000 metres quadrats de sòl del nou sector industrial, prevista des de finals del segle passat. Una ampliació que, com han transmès al govern del Partit Popular, duran a terme pel sistema de compensació, que els permetrà executar directament les obres, sense la intervenció de l’Ajuntament.
Segons explica el regidor d’Urbanisme, Joan Benejam, el projecte que redacta l’enginyer Alberto Correa ja està gairebé enllestit i, un cop el lliuri a l’Ajuntament, serà remès a la Direcció General de Recursos Hídrics per a la seva avaluació. Benejam comenta que el projecte original preveia la construcció d’una bassa autoinfiltrant on anaven a abocar totes les aigües pluvials, però que, tanmateix, s’ha hagut de modificar degut a un canvi normatiu, que obliga a expulsar les aigües del polígon. El motiu és que amb el primer disseny, “la bassa podria acabar recollint aigua del carrer, tenint en compte que hi passen cotxes i que s’hi poden mesclar, els olis dels vehicles i altres abocaments”. La bassa del projecte original es substituirà, d’aquesta manera, per una mena de tanc de tempestes, és a dir, un dipòsit dedicat a capturar i retenir l’aigua de pluja transportada pels col·lectors.
El projecte que redacta l’enginyer Alberto Correa ja està gairebé enllestit i, un cop lliurat a l’Ajuntament, es remetrà a Recursos Hídrics per a la seva avaluació
“L’únic que puc dir és que hi estem fent feina des del primer dia, amb totes les ganes possibles, i tota l’agilitat que ens permet el funcionament normal de l’Administració, després de vuit anys d’absoluta paràlisi. No cal ni parlar -afirma Benejam- de tots els beneficis que aquesta gran inversió tindrà per a Ciutadella; perquè l’ampliació del polígon portarà més indústries al municipi, i, per tant, més llocs de feina i més oportunitats per a la gent jove i per al poble de Ciutadella”.
L’encariment dels materials de construcció fa difícil, ara mateix, precisar quin serà el cost final del projecte d’urbanització. El que sembla segur és que la xifra final es mourà entre els 10 i els 20 milions d’euros.
Benejam: “L’únic que puc dir és que hi estem fent feina des del primer dia, amb totes les ganes possibles, després de vuit anys d’absoluta paràlisi”
Malgrat la reparcel·lació ja està feta i el projecte urbanístic també està redactat, l’ampliació del B-9 ha de seguir encara, però, el seu camí fins a ser una realitat. Quan l’Ajuntament rebi el vist-i-plau de Recursos Hídrics al projecte d’evacuació dels pluvials, aleshores caldrà encara actualitzar el projecte d’urbanització. Fins que tot això no passi, el consistori no podrà aprovar el canvi de sistema de gestió sol·licitat pels propietaris, que implicarà passar de cooperació a compensació.
Per a Benejam, “el canvi de sistema és una qüestió d’agilitat. Amb el sistema de compensació, els empresaris de ben segur seran molt més ràpids a executar les obres, que si s’han de fer respectant els temps de l’Administració”.
Des que s’aprovà el projecte de reparcel·lació, el 2010, l’ampliació del polígon va quedar ensorrada del tot per la inactivitat política. Aquesta circumstància va actuar com a revulsiu perquè un grup d’empresaris decidís liderar, d’una vegada per totes, el projecte. Al capdavant, l’empresari turístic Sebastià Triay, que ha comprat, de fet, 10.000 metres quadrats de terrenys al nou sector industrial amb l’objectiu de construir naus per posar-les al mercat.
Lidera el projecte l’hoteler Sebastià Triay, que ha comprat 10.000 m2 de terreny al nou sector industrial per construir-hi naus i treure-les al mercat
Triay confessa que “vam decidir canviar de sistema de gestió perquè teníem la impressió que si no ho féiem així, les obres no acabarien mai. El sistema de compensació ens permet negociar directament amb els constructors i agilitzar les obres”. L’hoteler lamenta que, pel camí, molts empresaris que tenien interessos al B-9 hagin acabat abandonant durant aquests anys el projecte.
Mascaró Morera ha adquirit 27.000 metres quadrats, un poc més del 10% del B-9, per a construir un gran magatzem logístic a Ciutadella
Una altra de les empreses que ha comprat terrenys a la zona és Mascaró Morera, que ha adquirit 27.000 metres quadrats, un poc més del 10% del B-9, per construir un gran magatzem logístic a Ciutadella. L’empresa que lidera el transport de mercaderies a l’illa té clar que aquest magatzem permetrà estalviar temps i diners en el recorregut diari dels tràilers des d’Alaior, on té la seva seu, per la carretera general. Això, tot i que el projecte no suposa en cap cas renunciar a les instal·lacions que la companyia té al polígon de La Trotxa.
Des que el 2011 es va posar en marxa el dic de Son Blanc, Mascaró Morera ha experimentat un procés d’expansió per tota la Penínsular, que l’ha dut a comptar amb naus pròpies a Barcelona, Madrid, València, Màlaga i Alacant.