ACN/Barcelona – El consum de la ciutadania de l’estat espanyol va créixer un 4,7% interanual el segon trimestre d’enguany, segons el portal d’Economia en Temps Real de CaixaBank Research. Una pujada que l’estudi atribueix a “l’impuls per les compres per comerç electrònic”, que van enfilar-se un 12,9% en aquest període, dos punts per sobre del segon trimestre de 2023. Es tracta “d’un canvi de patró de consum”, ja que s’imposa “a la majoria de sectors”, quan la compra presencial es va incrementar un 1,2% entre abril i juny. D’altra banda, l’anàlisi del centre d’estudis de l’entitat financera ressalta que els espanyols tornen viatjar a l’estranger, però en nivells per sota d’abans de l’esclat de la pandèmia.
Els principals destins van tornar ser els més propers com Itàlia i Portugal. En canvi, Amèrica, Àsia i Oceània “estan molt per sota” dels registres de 2019. La despesa a l’estranger al juny va ser un 14,5% per sota de la registrada el mateix mes de fa cinc anys. Pel que fa al turisme domèstic, CaixaBank Research destaca que “s’ha consolidat en nivells elevats”. Els espanyols van gastar un 2% interanual més en el primer semestre.
Per una altra part, el centre d’estudis xifra que la despesa turística internacional en els sis primers mesos de 2024 va augmentar un 13,2%. En aquest sentit, posa l’accent, a més del viatger europeu, en el visitant d’Amèrica del Nord i Llatinoamèrica el que presenta “una millor evolució” respecte a 2019 (al voltant d’un 60% per sobre dels registres de fa cinc anys). Per contra, apunta que el turista asiàtic va reduir el seu pes.
La informació per elaborar aquest informe s’han recollit de dades internes anònimes, sobre una base de més de 18 milions de clients, 11.500 caixers automàtics i 700.000 terminals de punts de venda. El portal facilita xifres, a més de turisme i consum, de desigualtat, salaris i accés a l’habitatge.