El programa pilot educatiu Acollim provoca un gir positiu “de 360 graus” a l’IES Biel Martí El projecte, finançat pel Consell i executat pel Fons Menorquí de Cooperació, ajuda a la integració de l'alumnat nouvingut d'incorporació tardana

El departament de Benestar Social i el Fons Menorquí de Cooperació han fet un primer balanç del projecte educatiu Acollim, que finança l’administració insular i executa el Fons Menorquí de Cooperació.

El projecte va sorgir fa un any i mig a proposta de l’IES Biel Martí de Ferreries, un IES petit que té alumnat dels municipis de Ferreries i Es Mercadal (aquest darrer amb més d’un 17% d’alumnat estranger resident, el percentatge més elevat de Menorca). Acollim pretén reforçar la gestió de l’acollida de l’alumnat nouvingut d’incorporació tardana als centres educatius de Menorca a partir d’una proposta amb perspectiva comunitària i intercultural. La iniciativa pretén ser complementària als recursos que la Conselleria d’Educació té a disposició dels centres educatius de l’illa. Acollim, de moment, s’ha duit a terme a l’IES Biel Martí amb una prova pilot “que ha provocat un canvi positiu de 360 graus al centre”, ha expressat Joana Fullana, directora de l’IES Biel Martí.

El principal objectiu del projecte és aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat i contribuir a la cohesió social mitjançant l’equitat, l’educació intercultural, el foment de la convivència i l’ús de la llengua catalana.

“Acollim vol afavorir la cohesió social mitjançant l’educació per a la ciutadania global. El programa es va iniciar amb una prova durant el curs 2022-23 i va sorgir arran de les necessitats traslladades pels instituts de Menorca, davant les grans dificultats en què es troben per a atendre els alumnes nouvinguts d’incorporació tardana, ja que, des de fa ja uns quants anys, els centres educatius estan vivint un increment d’alumnes que venen d’altres països. De fet, Balears és una de les comunitats amb el percentatge més elevat d’alumnat estranger”, ha explicat la consellera de Benestar Social de Menorca, Carmen Reynés.

“Tot i que els centres disposen de protocol d’acollida, la diversitat d’alumnes nouvinguts, la seva incorporació en qualsevol moment del curs, les distintes procedències i les diferents edats fan necessària una sèrie d’actuacions i seguiment que dificulta que els centres educatius, amb els recursos que tenen, puguin afrontar sols els nous reptes que planteja aquesta circumstància i poder donar resposta a les dificultats i casuístiques de cada un dels alumnes. Amb aquest projecte, Acollim, se cerca complementar i reforçar la gestió de l’acolliment de l’alumnat nouvingut, a més d’apropar-los a altres recursos vinculats a la societat, per ajudar-los a ells i a les famílies a desenvolupar-se en els municipis de la nostra illa i així aconseguir una plena integració en igualtat d’oportunitats”, ha afegit Reynés.

Gran part de l’èxit del programa ha consistit en la contractació d’una educadora a l’IES Biel Martí que ha treballat dins i fora del centre. Entre les actuacions d’Acollim es troben les següents:

  • Canalitzar el procés d’incorporació de l’alumnat nouvingut al centre, atendre les seves necessitats, escoltar-lo i informar-lo de forma precisa sobre tot allò que necessiti; oferir als nous alumnes i a les seves famílies una explicació clara de com s’organitza i funciona el centre, i facilitar la seva participació i inserció en la comunitat.
  • Impartir formació sobre educació intercultural. Perquè el professorat assoleixi competències interculturals, és necessari que rebi formació. Normalment, el professorat no ha rebut formació inicial, ni tampoc en les modalitats de formació permanent, una preparació específica per elaborar vertaders currículums interculturals.
  • Iniciar un treball amb els pares i mares dels alumnes perquè puguin participar del procés d’acollida del centre (intèrprets, suports puntuals, acompanyaments, coneixement de la comunitat,…).
  • Complementar i millorar el protocol d’acollida basat en l’experiència pràctica, que no sigui un protocol teòric, sinó que tingui en compte els recursos (principalment humans) del centre per tal que tingui una implementació efectiva.
  • Acompanyament de l’alumnat i la seva família als diferents recursos socials, culturals i/o esportius disponibles de la comunitat.
“El Fons finança projectes als països d’origen, però després també hi ha una part referent a la qüestió de l’acollida. És a dir, fomentam que les persones que ja són aquí puguin tenir una acollida digna i tenir els mateixos drets i deures que els altres”, ha afirmat Paloma Abad, presidenta del Fons Menorquí de Cooperació.

“Hi ha hagut un abans i un després a partir d’aquest projecte pilot. Ens preocupava que en l’àmbit emocional aquest alumnat no se sentís acompanyat. Si no hi ha un acompanyament també fora, en molts casos s’acaba amb un absentisme crònic. Per aquest motiu, se’ls ofereix l’accés a activitats extraescolars. Per exemple, tenim alumnes que van a música i a dansa. Primer es fa molta feina emocionalment, en l’àmbit de xarxa, i després l’aspecte acadèmic ve tot sol. A escala de resultats acadèmics hi ha resultats molt positius”, ha conclòs la directora de l’IES Biel Martí.

One Comment on “El programa pilot educatiu Acollim provoca un gir positiu “de 360 graus” a l’IES Biel Martí El projecte, finançat pel Consell i executat pel Fons Menorquí de Cooperació, ajuda a la integració de l'alumnat nouvingut d'incorporació tardana

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.