Itziar Lecea / Ciutadella – En l’actualitat, el jovent es troba immers en un entorn marcat per les noves tecnologies i la informació instantània. Les xarxes socials, les plataformes de streaming i els dispositius mòbils han esdevingut elements omnipresents en les seves vides, oferint un accés sense precedents a continguts de tot tipus, incloent-hi la sexualitat. Aquesta realitat planteja nous desafiaments i interrogants sobre com els joves perceben, entenen i viuen la seva sexualitat en un món digitalitzat. Un desafiament que també es planteja des de les institucions públiques.
SEXUALITAT I XARXES SOCIALS
L’increment de l’ús de les tecnologies digitals ha generat una exposició constant del jovent a continguts relacionats amb la sexualitat a edats cada cop més primerenques. Les plataformes en línia ofereixen una àmplia gamma de continguts, des de la pornografia fins a la informació sobre salut sexual, creant un calaix de sorpreses virtual que moltes vegades està desconnectat dels models educatius tradicionals.
Açò ha provocat que els joves es trobin en un terreny desconegut i, moltes vegades, desprotegit davant les qüestions relacionades amb la sexualitat. La manca d’orientació adequada i la sobreexposició a imatges i narratives sexuals poden distorsionar les seves percepcions, fomentar expectatives irrealistes i, en alguns casos, normalitzar comportaments inadequats o violents.
EDUCACIÓ SEXUAL I AFECTIVA COM A EINA PER COMBATRE LA PORNOGRAFIA
En aquest context, l’Ajuntament de Ciutadella ha reconegut la necessitat urgent d’intervenir en l’educació afectiva i sexual del jovent, una necessitat que ha vingut en forma de crida des dels serveis d’orientació dels centres educatius. A través del Servei d’Igualtat, s’ha posat en marxa un Programa Integral d’Educació Afectiva i Sexual als centres d’educació primària i secundària del municipi, amb l’objectiu de proporcionar als joves les eines i els coneixements necessaris per afrontar de manera saludable i informada la seva vida afectiva i sexual.
Aquest programa no només pretén abordar les qüestions immediates relacionades amb la prevenció de la violència de gènere i la promoció de relacions respectuoses, sinó també posar de manifest les estructures patriarcals i els estereotips de gènere que són presents a la societat i condicionen les relacions interpersonals.
Un dels principals focus d’acció del programa és la sensibilització sobre l’impacte de les noves tecnologies en la construcció de la identitat i la percepció de la sexualitat. Les xarxes socials, les aplicacions de missatgeria instantània i les plataformes de continguts multimèdia són espais on es manifesten i es reprodueixen els rols de gènere, els estereotips i les dinàmiques de poder que influeixen en les relacions personals i la manera com els joves s’entenen a ells mateixos i als altres.
En aquest sentit, els tallers i les activitats proposades pel programa aborden de manera directa les qüestions relacionades amb l’ús responsable de les tecnologies digitals, la crítica de la pornografia i la construcció d’una identitat sexual i de gènere lliure de prejudicis i imposicions socials.
A més a més, es posa un èmfasi especial en la formació del professorat i la implicació de les famílies en el procés educatiu, reconeixent-los com a actors clau en la transmissió de valors, la promoció del respecte i la construcció d’entorns segurs i inclusius per al desenvolupament dels joves.
ELS TALLERS
Així, l’Ajuntament va iniciar el passat mes de febrer, diferents tipus de tallers a tots els centres d’educació secundària, batxillerat i formació professional. Més de 1.500 alumnes del municipi de ponent s’han beneficiat d’aquesta formació, que es divideix per etapes educatives.
Al taller “Ens relacionem diferent en funció del nostre gènere?”, que s’impartia a primer d’ESO, es reflexionava sobre la construcció dels models de masculinitat i feminitat, abordant les expectatives de gènere i els rols tradicionals. Mitjançant una metodologia vivencial, s’encoratjava la reflexió i la deconstrucció d’aquests models per promoure valors d’igualtat i respecte.
Al de “Les xarxes socials: Un mostrador del cos i del gènere”, que s’impartia a segon d’ESO, es qüestionaven els usos de les xarxes socials i com influeixen en la construcció de la identitat i els patrons relacionals. Mitjançant metodologies vivencials i debats, s’intentava fomentar un ús responsable i ètic d’aquestes plataformes.
A tercer d’ESO el taller versava sobre “Sexualitat i pornografia: què és real i què és ficció?”, i es tractaven els riscos de consumir pornografia i la seva influència en la construcció de la sexualitat. Mitjançant dinàmiques de trencament de mites i exercicis de vertader i fals, s’intentava promoure la reflexió crítica i proposar alternatives.
El darrer taller, que s’impartia a quart d’ESO i Batxillerat, es tractaven “Relacions afectives i sexuals. Xerrem clar!”. En aquest taller, es creava un espai de confiança per resoldre dubtes i preguntes sobre la sexualitat, promoure relacions afectives i sexuals saludables, lliures de violència i masclisme. Mitjançant una dinàmica de joc “sex game” es fomentava la participació activa i el debat sobre temes afectivosexuals.
Aquestes formacions cercaven proporcionar als adolescents les eines i els coneixements necessaris per afrontar de manera informada i respectuosa la seva sexualitat, promoure el respecte i la igualtat de gènere, i prevenir comportaments inadequats o violents.