Els cent anys de Lluís Rey Polo Per Bep Portella Coll

Aquest 29 d’agost es compleixen cent anys del naixement de Lluís Rey. No és nascut a Ciutadella, però al nostre poble va desenvolupar una gran part de la seva producció artística. Lluís Rey va néixer a Sant Andreu (Barcelona). Era fill de Luís Rey i Joaquina Polo, aragonesa. La seva família paterna procedeix de Balestui, un llogaret de la comarca del Pallars Sobirà. La parella ha arribat a Barcelona a la recerca d’una vida millor. La falta de feina els obligarà a marxar a Tremp. No serà fins al 1929, amb les obres d’accessos i pavellons de l’Exposició Universal i les del Ferrocarril Metropolità, que no tornarien. Aquest cop viuran a l’Hospitalet de Llobregat. Durant els primers anys, Lluís va a l’escola Montessori i, posteriorment, fa el batxillerat gràcies a una beca a l’Institut Pi i Margall. Cap al 1939, Rey entra a l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona, primer a Sants i després a la Llotja. Compatibilitza la feina amb els estudis a l’Escola gremial de Mestres Pintors, i el 1943 o 1944 ingressa a l’Escola de Belles Arts Sant Jordi. Hi farà poc temps, ja que prest s’adona que aquell no és el camí que vol fer ell. El jove muda d’ofici i entra a fer feina en un taller publicitari.  Poc després, ja casat amb Josefina Pérez de Pipaon, munta un negoci de decoració, interiorisme i publicitat. Rey havia iniciat estudis d’arquitectura, que deixà inacabats. L’any 1951 ja està en plena producció artística. El 1963 guanya l’important premi Joan Miró del Cercle d’Artistes d’Avui. Lluís Rey Polo arriba a Menorca i  inicia una fecunda relació amb Enric Ventura, en el desenvolupament de la urbanització de Cala Morell. Rey Polo volta l’illa per tal d’aprendre de l’arquitectura popular i rural. Lògicament, la situació de Cala Morell a la tramuntana de Ciutadella, deixava aquella costa molt exposada al vent dominant i afectava els materials i les formes constructives que es podien adoptar. A partir del coneixement adquirit, Rey i Ventura van apostar per les cases d’una sola planta, mimetitzades i protegides per l’arbrat, l’encalat total dels edificis per protegir-los de la sal que el vent pujava de la mar, les formes de les baixades d’aigua amb el joc de teules, les porxades típiques de les cases de lloc. A Cala Morell, Rey Polo va poder crear un art constructiu i un art monumental. No és només aquella interpretació formidable de la taula talaiòtica que ens rep a l’entrada, és tota la urbanització anterior a la contaminació actual que expressa aquella idea d’unitat. Val a dir que ell creava els dissenys i les projeccions, però en no ser arquitecte col·legiat, eren altres que signaven els projectes. Com altres, Rey Polo va conrear gairebé tots els suports materials per a realitzar el seu pensament creatiu: els vitralls, els murals, l’escultura -íntima o monumental-, la pintura, l’arquitectura i l’urbanisme. Mor el 14 de maig de 2000, a Madrid. Enguany, a Hospitalet de Llobregat s’ha obert una exposició antològica de l’artista. Crec que seria una bona pensada portar-la a Ciutadella com una manera de retre homenatge a aquest ciutadellenc d’adopció.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.