El reglament del taxi de Ciutadella sanciona el frau en el taxímetre amb multes de fins a 6.000 euros També tipifica com a infracció “molt greu” la realització de reserves particulars sense passar per la centraleta

C.M / Ciutadella – El règim sancionador del nou reglament municipal del servei de taxi de Ciutadella, actualment en fase d’exposició pública, contempla multes que van dels 400 euros per a les sancions més lleus a 6.000 per a les molts greus. Entre aquestes darreres, s’hi compten abandonar el viatger sense causa justificada; el cobrament o l’exigència de tarifes superiors o inferiors a les autoritzades; el frau en el taxímetre o comptaquilòmetres; l’incompliment del descans setmanal i de les vacances i negar-se a prestar serveis extraordinaris, especials o d’urgència; prestar el servei amb un vehicle no autoritzat; la cessió del vehicle per part del titular d’una llicència a un conductor que no tengui el permís municipal necessari; la conducció del vehicle en els supòsits de suspensió temporal o retirada definitiva de la llicència, o de falta de la llicència; no disposar d’un taxímetre o d’altres instruments de control que obligatòriament s’hagin de dur instal·lats en el vehicle; o la realització de reserves particulars directament amb l’autotaxi sense passar per la centraleta, entre d’altres. En aquests casos, els més greus, les sancions oscil·len entre els 1.001 i els 6.000 euros.

Es consideren infraccions greus, sancionades amb multes de 401 a 1.000 euros, no posar les indicacions de ‘lliure’ o amagar-les estant el vehicle desocupat; no prestar el servei mínim obligatori en estacions marítimes o terminals d’autobusos interurbans; seguir itineraris que no siguin el més curts; la captació o cerca de viatgers en estacions, aeroports i altres llocs de gran concurrència, fora de les parades o punts d’espera habilitats; admetre passatge estant l’aparell taxímetre en funcionament; no respectar el torn a les parades; triar passatge, oferir serveis o cercar passatgers fora dels límits prescrits en el reglament; o la conducció del vehicle autotaxi per a qui tengui el permís municipal caducat, entre altre supòsits.

Finalment, el reglament tipifica com a lleus algunes de les següents possibilitats: davallar la bandera abans que l’usuari indiqui el punt de destinació; posar carburant estant el vehicle ocupat, excepte autorització expressa de l’usuari; no dur il·luminat l’aparell taxímetre a partir de la posta de sol; fumar dins del vehicle quan el viatger li hagués demanat que s’abstingués de fer-ho; recollir viatgers a manco de cent metres de les parades quan en aquestes hi hagués vehicles lliures; o no dur col·locat a l’interior del vehicle l’imprès de la tarifa vigent a la vista de l’usuari, entre d’altres. Totes aquestes infraccions se sancionaran amb multes de fins a 400 euros.

El reglament obliga al propietari d’una llicència a tenir coberta  la responsabilitat civil de 50 milions pels danys que es puguin causar en ocasió del transport

El reglament, aprovat inicialment pel ple de Ciutadella el passat 20 de juny, obliga als propietaris d’una llicència municipal a tenir coberta la responsabilitat civil de 50 milions pels danys que es puguin causar en ocasió del transport.

 

Quatre autoritzacions per titular
Les llicències estan limitades a un màxim de quatre autoritzacions per titular, sense perjudici de les que es puguin rebre per transmissió en virtut d’herència. Els titulars de quatre llicències hauran de tenir en tot moment, com a mínim, dos vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

Per a l’atorgament de noves llicències s’analitzaran: la situació del servei en qualitat i extensió; el tipus, l’extensió i el creixement dels nuclis de població (residencial, turística, industrial, etc); les necessitats reals d’un servei major i més extens; i la repercussió de les noves llicències a concedir en el conjunt del transport i la circulació.

Cada llicència tindrà un únic titular i empararà un únic i determinat vehicle, i tots dos, vehicle i llicència, hauran de figurar a nom la mateixa persona.

El reglament estableix, a més, que les llicències d’autotaxi seran intransmissibles. Només se’n permetrà la tranmissió en cas de mort del titular, a favor de l’hereu legítim de la llicència; quan el titular es jubili; o quan s’impossibiliti per a l’exercici professional el titular de la llicència per motiu de malaltia o accident. Quan la llicència tengui una antiguitat superior a cinc anys, el titular podrà transmetre-la, amb l’autorització prèvia de l’entitat local, al conductor assalariat amb permís de conduir i exercici en la professió durant un any, i el primer no podrà obtenir nova llicència del mateix ens local en el termini de deu anys. Les llicències la titularitat de les quals corresponguin a persones jurídiques només seran transmissibles quan, tenint una antiguitat de cinc anys, s’alineïn la totalitat dels títols.

Llicències temporals
L’atorgament de llicències temporals es basarà en les limitacions i els criteris objectius referits a la millora de la qualitat de l’aire, la gestió del transport, del trànsit i de l’espai públic, que han d’establir-se mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears. Les llicències temporals han d’atorgar-se per al període determinat com a temporada alta per l’Ajuntament i podran tenir una vigència màxima de quatre anys.

En cas de calamitat pública, el personal del servei d’autotaxis, així com els vehicles que hi tinguin adscrits, quedaran a la disposició de les autoritats municipals

El reglament recull també que en cas de calamitat pública o d’emergència greu, el personal afecte al servei d’autotaxis, així com els vehicles que hi estiguin adscrits, quedaran a la disposició de les autoritats municipals, amb la finalitat de coadjuvar a la prestació del servei públic de transports, sense perjudici de percebre la corresponent retribució i, si és el cas, la indemnització procedent. L’incompliment d’aquesta obligació es considerarà falta greu tant per part del titular com del conductor.

Hi haurà, així mateix, un torn de guàrdia per al servei nocturn, que comprendrà des de les onze de la nit fins a les set del matí següent.

Emissora única
L’Ajuntament obligarà els taxistes a establir un sistema d’emissora única. En existir un servei de gestió de crides únic, s’exclou el fet de poder realitzar reserves particulars directament amb l’autotaxi sense que passin per aquesta centraleta.

L’Ajuntament convocarà les proves d’aptitud i l’examen per a l’obtenció del permís municipal de manera ordinària dues vegades per any natural, sent per norma general aquests els mesos de març i octubre. El permís tindrà una validesa de cinc anys. L’Administració municipal durà el registre i el control dels permisos municipals de conduir concedits.

Tots els vehicles hauran d’anar proveïts d’un sistema tarifari integrat per taxímetre i mòdul lluminós indicador de tarifa múltiple, i podran dur una mampara de seguretat, si ho autoritza l’Ajuntament.

El reglament del servei de transport urbà de viatgers en automòbils lleugers amb conductor de Ciutadella romandrà en exposició pública fins al proper 17 de setembre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.