Inscriu-te a l’Escola de Formació Joan Francesc López Casasnovas

La nova ordenança de renous contempla multes de fins a 300.000 euros per a les infraccions molt greus L’Administració podrà decidir també, en funció dels casos, la clausura total de les instal·lacions per un període de 5 anys o la prohibició definitiva de les activitats

C.M / Ciutadella – La nova ordenança municipal de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions, actualment en fase d’exposició pública, contempla sancions administratives de fins a 300.000 euros per a les infraccions considerades “molt greus”. Entre aquestes infraccions, s’hi compten, entre d’altres, la posada en funcionament de focus emissors quan se n’hagi ordenat el precinte o la clausura; la producció de contaminació acústica per sobre dels valors límit establerts a les zones de protecció acústica especial i en zones de situació acústica especial; o l’’incompliment de les condicions establertes en matèria de contaminació acústica en l’autorització ambiental integrada, en l’autorització o aprovació del projecte sotmès a avaluació d’impacte ambiental, en la llicència d’activitats classificades o en altres figures d’intervenció administrativa, quan s’hagi produït un dany o deterioració greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut o la seguretat de les persones.

La casuística d’infraccions tipificades com a “molt greus” és més àmplia, i abarca també aquelles que puguin suposar un perill imminent per a les persones o els béns: l’omissió dolosa de certificacions o informes correctes; o l’incompliment de les normes que estableixen requisits relatius a la protecció de les edificacions contra el renou.

Tenen la mateixa consideració superar els nivells sonors establerts en l’ordenança i en la resta de la normativa aplicable, o el renou de fons quan aquest superi aquests límits, en més de 15 dB; o la reincidència en la comissió d’infraccions greus dintre del termini d’un any, de més d’una infracció greu quan així s’hagi declarat per resolució ferma.

La normativa tipifica com a “molt greu” l’incompliment de les condicions quan s’hagi produït un dany o deterioració greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut o la seguretat de les persones

A més de la imposició de multes econòmiques des de 12.001 euros fins a 300.000 euros per als infractors, el règim sancionador preveu també l’adopció d’altres mesures com la revocació de l’autorització ambiental integrada, de l’autorització o l’aprovació del projecte sotmès a avaluació d’impacte ambiental, de la llicència d’activitats classificades o d’altres figures d’intervenció administrativa en les quals s’hagin establert condicions relatives a la contaminació acústica, o la suspensió de la seva vigència per un període de temps comprès entre un any i un dia i cinc anys.

L’Administració també en pot decidir la clausura definitiva, total o parcial, de les instal·lacions, o la clausura temporal, total o parcial, de les instal·lacions per un període no inferior a dos anys ni superior a cinc, a més del precintat temporal o definitiu d’equips i màquines. En determinats casos pot arribar a prohibir, temporalment o definitivament el desenvolupament d’activitats per part de l’infractor o infractors.

Infraccions “greus”
La modificació de l’ordenança aprovada pel plenari el passat 20 de juny preveu, a més, en el cas de les infraccions “greus” multes de 601 euros fins a 12.000 euros, que poden anar acompanyades de la suspensió de la vigència de l’autorització ambiental integrada, de l’autorització o aprovació del projecte sotmès a avaluació d’impacte ambiental, o de la llicència d’activitats classificades per un període de temps comprès entre un mes i un dia i un any. L’Ajuntament també en pot decidir, si ho considera justificat, la clausura temporal, total o parcial, de les instal·lacions per un període màxim de dos anys.

Tenen aquesta consideració infraccions com l’incompliment de les condicions establertes en matèria de contaminació acústica quan no s’hagi produït un dany o deterioració greu per al medi ambient ni s’hagi posat en perill greu la salut o la seguretat de les persones; la posada en funcionament d’instal·lacions sense les autoritzacions preceptives o sense disposar de l’aïllament acústic o vibratori; i les instal·lacions d’equips o aparells que, estan sotmesos a homologació o aprovació de qualsevol mena, s’instal·lin sense haver-les obtingut.

La modificació de l’ordenança aprovada pel plenari el passat mes de juny preveu multes de 601 euros fins a 12.000 euros en el cas de les infraccions “greus”

El llistat de supòsits contingut en aquest capítol inclou, a més, desatendre el requeriment municipal per a la correcció de les deficiències observades o els terminis assenyalats per adoptar-les; l’incompliment de les mesures de correcció d’infraccions lleus en el termini concedit per esmenar-les; sobrepassar de 6 a 15 dB els límits sonors establerts en l’ordenança; obstaculitzar la labor inspectora o de control de les administracions públiques; o posar en marxa aparells precintats.

Infraccions “lleus”
Finalment, les infraccions “lleus” comporten multes de fins a 600 euros, i la suspensió de la vigència de les autoritzacions o llicències municipals per un període de temps inferior a un mes. Les sancions s’imposaran atenent a diferents factors com les circumstàncies de la persona responsable, la importància del dany o deterioració causats; la intencionalitat o la negligència; la reincidència i la participació; la nocturnitat dels fets; i l’adopció per part de la persona autora de la infracció de les mesures correctores adequades amb anterioritat a la incoació de l’expedient sancionador.

Les sancions poden reduir-se, no obstant, en un percentatge de fins a un 50 % en els casos en què la persona infractora, prèviament a la imposició de la multa, reconegui la infracció, presti el seu consentiment amb la proposta de sanció, i acrediti de forma fefaent en un termini màxim de 6 mesos des de la notificació de la sanció que n’ha corregit els motius que la van provocar.

A les zones declarades de protecció acústica especial, l’Ajuntament pot suspendre-hi l’obertura d’activitats que puguin agreujar la situació, o establir-h, fins i tot, horaris restringits per a les activitats responsables

L’ordenança considera infracció “lleu”, entre d’altres supòsits, superar els límits sonors establerts en la normativa, o el renou de fons quan aquest superi aquests límits, en menys de 6 dB; superar, en el cas de vehicles de motor, els límits permesos de 4 a 6 dB; la realització d’activitats prohibides; la instal·lació de qualsevol sistema d’alarma o sirena sense l’autorització de l’Ajuntament; l’exercici d’una activitat molesta amb les portes o finestres obertes; o tenir ambientació musical a l’exterior després de la mitjanit sense les mesures adequades d’insonorització, entre d’altres.

Mapa de renou i pla acústic
L’ordenança recull, per altra banda, l’obligació de l’Ajuntament de Ciutadella de crear un mapa de renou que distingeixi un seguit d’àrees diferenciades d’acord amb l’ús que hi ha o està previst, les fonts que generen la contaminació acústica o les condicions de qualitat sonora.

Alhora, la normativa prescriu que el consistori ha d’elaborar també un pla acústic d’acció municipal el qual ha d’incloure aspectes referents a la prevenció, el control i la correcció de la contaminació acústica; les actuacions de conscienciació i informació sobre la incidència d’aquest tipus de contaminació, tant per les persones residents com per les visitants, i la determinació dels objectius de qualitat acústica associats als índexs d’emissió i immissió de renous i vibracions, tenint en compte el mapa de renous elaborat. El pla ha d’especificar la durada, el procediment de revisió i els mecanismes de finançament.

Zones de protecció acústica especial
L’ordenança atorga a l’Ajuntament la potestat de declarar zona de protecció acústica especial aquella en què es produeixen nivells sonors elevats encara que les activitats que hi ha, individualment considerades, compleixin els nivells legals exigits. Pot ser el cas, per exemple, de zones on existeixen nombroses activitats recreatives, espectacles o establiments públics. La tramitació correspon a l’Ajuntament d’ofici, o a petició d’un veïnat.

A les zones declarades de protecció acústica especial s’ha de perseguir la reducció progressiva dels nivells d’immissió fins a assolir els objectius de qualitat sonora recollits en l’ordenança. Per aconseguir aquest objectiu, el consistori ha d’elaborar un pla de zona, que pot incloure mesures com suspendre-hi l’obertura d’activitats que puguin agreujar la situació; establir-hi horaris restringits per a les activitats responsables, directament o indirectament, dels elevats nivells de contaminació acústica; prohibir-hi la circulació d’alguna classe de vehicles o restringir-n’hi la velocitat; establir-hi límits d’emissió a l’exterior més restrictius que els de caràcter general; i qualsevol altra mesura que es consideri adequada per reduir-hi el nivell de contaminació acústica.

Hauser & Wirth Tardor 2024

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.