C. M / Ciutadella – La directora territorial d’Educació de Menorca, Alexandra Marquès (Ferreries, 1975) destaca l’important esforç de la Conselleria en la millora de l’atenció a la diversitat en el nou curs que comença, que comptarà, per primera vegada, amb psicòlegs a les aules (3 professionals per als set instituts de l’illa i el Centre Integral d’FP), i amb més orientadors escolars (44) i auxiliars tècnics educatius (41). Un curs en el que s’estrena també l’esperat cicle de calçat a l’IES Josep Maria Quadrado de Ciutadella i on s’imposen prohibicions i restriccions a l’ús dels telèfons mòbils a les aules. Aquesta és l’entrevista que la responsable de la Conselleria a Menorca ha concedit a EL IRIS.
Quines són les principals novetats del nou curs 2024-25?
Una de les principals novetats és que per primera vegada hi haurà psicòlegs als instituts. Ja tenim, de fet, les places dotades. En total, seran tres psicòlegs per als set instituts de Menorca. També l’augment d’auxiliars tècnics educatius (ATE). A partir d’aquest curs tots els centres de Balears tindran, com a mínim, un ATE. També s’incrementa el nombre de professors. Aquest curs s’incorporen a les aules 818 professionals més respecte al curs anterior en el conjunt de les Illes. Passam de 13.317 docents a 14.005. El personal docent als centres públics de Menorca serà de 1.356,5 professors.
És la primera vegada, com deis, que s’incorporen psicòlegs als centres educatius de secundària de les Illes. Quines seran les seves funcions?
Sí, en conjunt parlem de 39 psicòlegs a les Illes. En principi, atendran tots aquells casos als quals no pot donar sortida l’orientador escolar. Parlam de casos greus, com els autolítics. El psicòleg serà la persona de referència al qual podran acudir els fillets, i també els professors. Amb tot, aviat sortiran publicades quines són les seves funcions concretes. Els professionals que s’incorporin han de tenir una titolació concreta. Han de ser psicòlegs clínics, estar col·legiats i haver cursat un màster específic.
També augmenta el nombre d’orientadors escolars?
A Menorca comptarem aquest curs amb 44 orientadors i 41 auxiliars tècnics educatius. Alguns centres de l’illa tenien un orientador un dia per setmana; ara passen a tenir orientadors tres dies per setmana. És una millora substancial. També s’incrementa el nombre de professionals dels Equips d’Atenció Primerenca, que són els que atenen els alumnes de 0-3 anys. Aquest curs, afegim 30 professionals més a totes les Illes. També ha augmentat el nombre de mestres de pedagogia terapèutica. Tot plegat, és, com veieu, una clara aposta de la Conselleria per millorar l’atenció a la diversitat. Sabem que mai no n’hi ha prou, però es tracta d’una primera passa molt important.
Un tema que preocupava molt als directors de Primària era el del preu del menjador escolar, que a Menorca era el més alt de les Illes…
Fins ara, hi havia una gran disparitat de preus en els diferents centres educatius de les Illes, i la Conselleria hi ha volgut posar remei. A Menorca alguns centres pagaven fins el curs anterior prop d’onze euros per dia per deixar els fillets al menjador. La beca que s’atorga des de la Conselleria no podia cobrir aquest preu. Doncs bé, ara s’ha decidit limitar el preu del menjador a només 6,5 euros per dia com a màxim. Tot el que excedeixi d’aquesta quantitat, ho cobrirà el Govern. Aquesta notícia, per a les famílies, és prou important. Ja ho hem anat comentant als diferents centres. Quan sigui oficial, tots ells rebran per GestIb una comunicació informant-los de la data en què aquesta mesura ja serà efectiva. De fet, les millores també afectaran als professors. Fins ara, la Conselleria pagava 7 euros per dia a tots aquells que es quedaven a dinar al menjador. Aquesta quantitat, que era del tot insuficient, passarà a ser de 22 a partir d’aquest curs.
Hi falten professors d’alguns perfils tècnics?
Sempre anam curts del mateix tipus de perfils, generalment d’Informàtica i Català. Amb tot, el curs comença amb tres vacants per cobrir. Dues al Centre de la Mar, de Màquines, Serveis i Producció i de Sistemes i Aplicacions Informàtiques, i una a l’IES Biel Martí de Ferreries, també de Sistemes i Aplicacions Informàtiques. D’altra banda, avui mateix tornen a sortir les urgents, és a dir, totes aquelles places que ens serveixen per a cobrir baixes de professors i reduccions de jornada.
“A Menorca alguns centres pagaven fins el curs anterior prop d’onze euros per dia per deixar els fillets al menjador. Ara, el límit s’estableix en 6,5 euros per dia”
Hi ha més alumnes d’Educació Infantil, Primària, ESO i Baxtillerat que al curs anterior?
El curs comença a les Illes amb 161.088 alumnes. A Menorca, el nombre de matriculats és de 12.828, entre el public i el concertat. És, si fa no fa, la mateixa xifra d’alumnat del curs anterior (12.902). Els alumnes dels centres públics són 9.928, i els dels centres concertats de Menorca, 2.900. Heu de tenir en compte que en aquestes xifres no estan inclosos el alumnes de Formació Professional, que ara mateix es troben en període de matriculació.
Tindran continuïtat les millores en el transport adaptat per als alumnes amb necessitats educatives especials en centres escolars ordinaris?
Fins fa poc, els alumnes amb discapacitats o trastorns greus de les aules UEECO (Unitats Educatives Específiques en Centres Ordinaris) tenien problemes a l’hora de fer desplaçaments dins l’horari lectiu. Doncs bé, la Conselleria consignarà una partida específica destinada als centres perquè aquests alumnes puguin fer les sortides en horari lectiu que necessitin. Per exemple, poder anar a veure una exposició, o qualcar dalt cavall. Parlam d’alumnes amb dificultats greus de mobilitat. A mitjan curs passat, això va ser una realitat i ara aquest esforç tindrà continuïtat. Crec que és una bona notícia.
Al començament del curs passat es varen desprendre diferents fragments del voladís de la coberta del col·legi Joan Benejam, i hi havia molta preocupació entre els pares. Comença el curs, i la reparació de la cornisa continua pendent…
Com sabeu, s’ha col·locat una xarxa de seguretat per evitar que caiguin més trossos del voladís. El projecte està fet, però és molt difícil executar-lo amb els alumnes dins el centre. Les mesures de seguretat que s’han pres eviten, amb tot, que els fillets corrin cap tipus de risc. La idea és treure a licitació ara el projecte i començar les obres just després de Sant Joan.
“El curs comença amb 3 vacants per cobrir: dues al Centre de la Mar, de Màquines, Serveis i Producció, i de Sistemes i Aplicacions Informàtiques, i una a l’IES Biel Martí, també de Sistemes i Aplicacions Informàtiques”
Hi ha obres pendents de fer a altres centres?
Aquest estiu s’han fet obres a l’IES Biel Martí de Ferreries. L’any passat se’ls va posar una aula modular, que al centre no volien de cap manera. Aquest estiu s’han fet les obres per a fer la reforma interna de l’espai i s’ha llevat la modular. Per tant, el curs comença amb normalitat, sense l’aula modular i amb una sala de mestres preciosa, que han guanyat.
La regulació de l’ús dels telèfons mòbils als centres educatius és una altra iniciativa que la Conselleria d’Educació posa en marxa aquest curs, i que ha cridat l’atenció dels mitjans de comunicació…
A Balears vam ser els primers a treballar-hi i a tenir un esbós. L’alumnat de Primària no pot usar el mòbil durant la jornada escolar, mentre que a l’educació secundària i als ensenyaments postobligatoris, l’ús del telèfon mòbil per part de l’alumnat queda limitat a moments puntuals i amb finalitat exclusivament didàctica.
Una de les primeres batalles que heu hagut d’afrontar és la de l’oposició del col·lectiu Aules Lliures de Pantalles a la presència dels ordinadors portàtils a les aules. Enteneu els seus motius?
M’hi he trobat unes quantes vegades, els entenc perfectament i he de dir que fins i tot estic molt d’acord amb ells en algunes coses. Crec que potser en els últims anys hi ha hagut una mica d’abús en l’ús de pantalles. Ara, el que es vol és trobar l’equilibri; és a dir, que se’n faci un ús però sense fer-ne un abús. S’ha de trobar un punt mig entre els llibres i les pantalles. La competència digital es pot treballar sense l’ús de dispositius, d’una manera manual. És cap aquí que s’enfocarà la feina amb els grups d’Educació Infantil i primer cicle de Primària. Per això també hem posat un grup de mentors en qüestions d’informàtica, que són qui assessoraran als centres sobre la manera com treballar aquestes coses. Hi haurà professors de la concertada i de la pública que faran aquesta funció i que aniran rodant pels centres.
“El projecte de les obres del CP Joan Benejam està fet, però és molt difícil executar-lo amb els alumnes dins el centre. La idea és treure’l a licitació ara i començar les obres just després de Sant Joan”
De tots els problemes que us vau trobar damunt la taula de la delegació territorial en fer el relleu de Joan Marquès, quins us preocupen més?
Sens dubte, un d’ells és el de les infraestructures. Crec que les coses havien quedat un poc aturades. És cert que durant aquest curs escolar, l’IBISEC continuarà executant les obres del nou CEIP des Mercadal. De moment, com sabeu, ja se n’ha fet el moviment de terres. Per altra banda, ja hi ha una empresa interessada a construir el Centre Integrat de Formació Professional de Ciutadella.
Quan calculau que estarà enllestit?
S’han de calcular devers 15 mesos, tenint en compte que el termini d’execució és un any. Són bones notícies.
Mòbils a les aules: “A Balears vam ser els primers a treballar en la regulació i a tenir un esbós. L’alumnat de Primària no pot usar-lo mòbil, i el de Secundària només amb finalitat exclusivament didàctica”
Hi ha altres obres pendents?
Sí, la reforma del CEIP Borja Moll. És un dels temes que tenim damunt la taula. Prest es licitarà també una reforma de l’IES Josep Miquel Guàrdia d’Alaior. El projecte està redactat. La idea és que les obres puguin començar el proper mes de març convivint amb la presència d’alumnes al centre.
El curs passat havia de començar el cicle d’FP de tèxtil, confecció i pell a l’IES Josep Maria Quadrado de Ciutadella. Finalment es podrà impartir enguany?
L’any passat, el cicle va quedat aturat, perquè no hi havia res. Enguany, finalment, es posa en funcionament. Ja s’ha adaptat una aula de l’IES Josep Maria Quadrado i s’ha de fer la reforma del taller per a poder posar-lo en marxa.