Itziar Lecea / Ciutadella – El regidor de mobilitat, Pepe Capella, i la resta de l’equip de govern, ha aprovat aquest dijous el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible. Un document que assenta les bases per als grans canvis pràctics i mentals pel que fa a la mobilitat del nostre municipi, posant sempre al centre al vianant. Amb Capella, que assumeix la responsabilitat de govern des del passat mes de juliol, hem xerrat aquesta setmana, en la que s’aprova una de les principals propostes de les seves àrees, que inclouen també Projecta de ciutat, Policia i Emergències.
Què és el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, o PMUS?
És un pla que aprovam per ple d’aquest mes de setembre (que encara està per celebrar a l’edició de tancament de El Iris); el 2023 es va fer l’aprovació provisional, però durant el darrer any no s’havia tocat, pel que l’hem volgut reactivar, perquè és el pilar pel que fa al futur de la mobilitat al municipi. No només en el sentit urbà, de vehicles, sinó que tira més cap a la mobilitat sostenible del futur, que el sistema d’entrar fins al centre amb el cotxe no sigui el prioritari. El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), és el full de ruta que ens marcarà cap a on anar, en molts aspectes: com ha de ser el volum i els fluxos de mobilitat a Ciutadella, ja sigui a peu o amb vehicle de mobilitat personal -que s’ha de regular-, potenciar l’ús de la velo, millorar el carril-velo.
I com planteja el pla aquest canvi de paradigma?
Planteja tres fases. La primera és com està ara mateix Ciutadella, una fase de diagnòstic; a la segona fase es plantegen unes propostes; i a la tercera fase es comenta la visió de futur. Dintre d’aquestes etapes, l’equip de govern decidirà quines són les prioritats. Però, bàsicament, és tenir un marc sobre el qual fer feina. És important tenir en compte el futur, perquè la feina que puguem fer noltros en tres anys serà només una primera passa, però haurà de tenir una continuïtat. Ciutadella avança, es mou, i la mobilitat també avança. El que volem és que, el dia de demà, Ciutadella sigui molt més amable, amb un centre pacificat, i la gent pugui tenir una millor qualitat de vida.
Arribar a aquest punt vol dir molts de canvis. La conversió des Born, entre ells.
Tots els partits polítics ho duim al programa, pel que sembla que tindrem consens. Però s’ha de fer ben fet. No podem tancar el Born i ja està, tancar per tancar. Volem que la plaça més important no sigui un aparcament, pel que implica un fil de feina amb diferents àrees, com Cultura o Mercats, amb els quals estem fent feina de forma conjunta. Un altre punt és el fet que, quan traguem els cotxes des Born, hauran d’anar a una altra banda. Abans d’entrar a l’equip de govern, ja ens hi vam posar a fer feina, per veure on es podrien ubicar aquests nous aparcaments. El que sí que tenim clar és que no tenim sòl municipal al centre, dins murada. El que intentam és que, dintre del perímetre més proper al centre, trobar aquests espais per poder aparcar. Ja tenim alguns espais mirats -com algunes parcel·les que freguen les rondes sud i nord, o el solar darrere dels cinemes-. Però també s’ha de fer feina per informar on són aquests aparcaments.
Com?
Per exemple, el dia 15 de juliol d’enguany, vaig veure com l’aparcament nou de Dalt sa Quintana era buit, mentre hi havia cotxes donant voltes as Born per aparcar. Hi manca molta feina de senyalització i informació. Per posar un altre exemple, i és una àrea totalment diferent, Google Maps no hauria de dur-te fins as Born amb cotxe. Estem cercant la manera de poder fer aquests canvis a Google. Però no és l’única opció per pacificar el centre.
Quines altres opcions contemplau?
Controlar, mitjançant càmeres, l’entrada i sortida de vehicles. Tenim les matrícules del padró, pel que seria relativament senzill. No podem tancar els carrers, però sí que podem donar prioritats als residents, que al final som els que vivim aquí tot l’any, però sense haver de fiscalitzar tampoc als cotxes que venen de fora. També hem d’intentar donar informació de circulació a aquests vehicles que venen de fora per poder-los desviar, ja des de la rotonda de la ITV, per les rondes nord i sud, de manera que no entrin directament dins Ciutadella. Hem d’evitar el coll de botella del Camí de Maó i la Contramurada. Hi ha d’haver un canvi de paradigma, de mentalitat, per fer que Ciutadella sigui una ciutat més amable pel que fa a mobilitat.
Llevant els aparcaments del Born, quants més se’n crearan?
N’hi haurà bastants més dels que hi ha ara. No els tenim encara quantificats, perquè hi seguim fent feina, estem negociant diferents opcions, però s’ubicaran a l’exterior de murada i seran molts més que les 100 i pico que es llevaran des Born. Hem de reordenar espais ja existents, també. Però, si tot segueix com fins ara, tindrem bastants més aparcaments per poder tenir la plaça des Born per a vianants i lliure de vehicles de cara l’estiu que ve.
Un altre tema que preocupa als residents del centre històric és l’escassa zona verda. També esteu mirant alternatives?
Estem fent feina a veure com reordenam aquestes places verdes, junt amb la plaça des Born, per millorar o facilitar l’aparcament per residents dins la zona, tenint en compte sempre les limitacions que tenim al centre. No podem obrir més carrers, tenim el que tenim. Però estem mirant opcions, com fer una part de zona verda i part zona blava a Sant Nicolau. Però, ara mateix, és una idea, com tantes altres que estan per definir i tancar. A nivell de residents, però, sí que facilitarem poder tenir aparcament o que hi hagi més rotació d’aparcament sense que suposi un cost excessiu.
I quan es Born estigui lliure de cotxes, com serà?
Volem que sigui un espai dinàmic, on s’hi pugui muntar de tot. Abans de llevar els cotxes, però, sabrem què hi volem fer. Estem muntant, de manera paral·lela, un concurs d’idees. Tancar la plaça al trànsit és la part fàcil, però no la tancarem sense saber què hi farem i com, que és una feina que ja tenim també encetada. Com he comentat abans, tanmateix, és un treball que estem coordinant amb diferents àrees, i que implica Cultura, Mercats, el Teatre des Born i fins i tot poder comptar amb entitats socials. La idea és lligar l’eix comercial amb la plaça des Born, que no acabi a la Catedral. I si, més endavant, es pot lligar fins a la plaça des Pins, ja seria fantàstic. Ciutadella ha de guanyar espai per a vianants, no pels vehicles.