El turisme de l’estrès i la frissera Conversam amb el president de l’Associació de Cafeteries, Bars i Restaurants de PIME, Toni Sansaloni, sobre la temporada turística d’enguany

Miriam Triay / Ciutadella – Com ja vam anunciar, en aquest mateix setmanari, fa uns mesos, la temporada turística d’enguany s’ha presentat amb algunes diferències respecte als darreres anys. Molts parlen d’estabilització després de dos anys molt bons, conseqüència de la pandèmia; i altres parlen del resultat d’una inflació i pujada de preus constant. D’altres, sumen ambdues circumstàncies.

Sigui com sigui, enguany el turisme ha funcionat diferent. Fent menys dies a l’illa, i mirant molt prim amb la despesa en oferta complementària. Donant com a resultat unes vacances, esperades i cercades, però estressants. Ara tenen menys temps que abans, però volen fer el mateix o més, i venen amb la cartera regulada.

TURISME EN TEMPS DE CANVI
Segons Toni Sansaloni, president de l’Associació de Cafeteries, Bars i Restaurants de PIME Menorca: “Aquests dies es diu, pel que he vist, que el turista enguany ha gastat més. I està clar que és així: si els bitllets són més cars, l’estada és més cara, el cotxe de lloguer és més car, i nosaltres, els restaurants, també som més cars… És clar que ha gastat més. Amb els preus més alts, la despesa és major. Però, evidentment, la gent ha vingut amb la butxaca més justa. I s’ha experimentat una baixada en les pernoctacions, que s’ha notat amb tota la resta”.

Pel que s’ha observat, i parlant en termes generals, si abans la gent venia a fer una setmana o 10 dies a l’illa, enguany només han fet una estada de 4-5 dies. A més, i pel que fa a les retallades, quan el turista ha gastat amb el que cal: hotel, avió, cotxe de lloguer; el demés, la oferta complementària, ha quedat relegada a caprici. “En restauració, el tiquet mitjà ha baixat, i ho hem notat molt”.

TURISME EN TEMPS D’ESTRÈS
Tot açò ja ho vam comentar fa uns mesos, perquè ja es veia aquest canvi de paradigma en el turisme. Però el mes d’agost ha sumat una observació en aquesta evolució. I és que, el mes més carregat de l’estiu, de temporada alta, on ve més gent, l’estrès i la frissera han estat característiques clau dels nostres visitants -entre els quals, i com cada any, primen els nacionals-.

“Com que la gent ve menys dies, i vol fer el mateix que abans o més, vol abastar molt; dur un estrès damunt impressionant. I açò es nota amb les frisseres i el tracte cap al personal i la mateixa illa”, confessa Sansaloni. I és que pel que destaca el president de restauració de PIME, a més d’observar com s’embrutaven les platges i cales; també s’ha notat la deixadesa del turisme, en la manera de parlar i de dirigir-se al personal.

En el cas observat per Sansaloni, en els cambrers; però pel que ens ha dit, és una sensació general de tot el sector. “La gent no té miraments. Arriben al restaurant, i volen ser els primers. Reclamen una rapidesa impossible. I açò que, sent el mes en què el volum es duplica, sempre intentam oferir un servei més ràpid, mantenint la qualitat. Però no podem fer miracles”. Açò també s’ha pogut observar en altres llocs, com els supermercats, o la carretera general de l’illa. On, a causa del volum extra de gent, tot va més lent. Tot es retarda. I açò provoca que “els nervis els ataquin, i les formes amb què demanen les coses, no siguin les adequades”.

Toni Sansaloni.

TURISME EN TEMPS DE VACANCES
Amb aquestes declaracions però, el missatge que vol transmetre Sansaloni no és d’estar en contra del turisme, ni d’una necessitat de reducció de visitants. Simplement, d’un canvi de comportament. D’una educació necessària per poder treballar a gust. “Que venguin a gaudir de l’illa, que s’ho ben mereix. Però que no tot siguin queixes i mal estar. Molts menorquins sacrificam l’estiu per donar un servei als turistes. I volem que venguin, estem contents que Menorca sigui destinació turística. Amb el que no estem contents és amb les maneres que venen”.

En aquest sentit, el president de restauració de PIME, tot i que vol estudiar-ho amb més calma per arribar a una resposta més contundent, i que no tot es basi amb sensacions; sospita que potser té a veure amb què molts turistes venen de ciutat, on hi ha diferents temps, a l’hora de funcionar i viure. I on hi ha una rutina més ràpida, i d’una velocitat molt diferent de la d’aquí. A més, d’altra banda, també destaca el fet que a un poble o ciutat petita ens coneixem tots, i aprenem a saludar-nos i a ser educats de sempre; en una ciutat gran no. I potser aquesta és la diferència d’educació. La diferència de funcionament. Tot sumat, evidentment, al canvi de paradigma, sobretot, econòmic.

“En tot moment faig referència al mes d’agost. Al setembre, per exemple, ha vingut un turisme més relaxat. Supòs que també, com que són menys, i ja no tenen tants problemes per accedir als llocs, es calmen molt més. Tot ajuda a eliminar l’estrès que abunda l’agost”.

I encara que es tracta d’una saturació general, que fa temps que veim, i d’una conducta complicada que l’acompanya, enguany tot s’ha vist agreujat pel context actual, com dèiem, de la pujada de preus.

Tanmateix, i com ja destaca Sansaloni, “també som un país que no aprenem d’Europa. A països com França o Alemanya, no tota la població fa vacances el mateix mes, sinó que es reparteixen els mesos per zones. Si aquí a Espanya féssim el mateix, tot canviaria. Perquè ja no seria el mes d’agost el que satura les zones turístiques. Jo m’he trobat amb gent que té restaurants a la Costa Brava o a Galícia, que tenen la mateixa situació. No és un problema únicament de Menorca”.

Una tendència, la que està agafant el turisme, complicada de gestionar. On la pujada de preus, la baixada de dies, i les ganes de seguir fent el mateix per part del turista, han fet que augmentessin tant l’estrès com la frissera per poder arribar a tot.  I amb ells, la mala educació.


Un manual de conducta en procés

És clar, llavors, amb tot, que aquest tipus de turista necessita un canvi de mentalitat. En aquest sentit, Toni Sansaloni ens ha comentat una iniciativa impulsada per Bàrbara G. Basora, encarregada de l’aplicació ‘Menorca Explorer’, finançada per Autos Menorca, i que funciona com a un punt d’informació de l’illa, com a una guia general del que es troba a Menorca.

És a través d’aquesta aplicació que, de cara als pròxims mesos, i per a la temporada vinent, G. Basora està preparant un manual de conducta, un decàleg de bones pràctiques per al turista. Amb consells que permetin que el nostre visitant entengui el funcionament de la nostra illa, i com de necessari és respectar-la.

“La idea és fer un Decàleg del bon turista. I en aquest comentar l’important de ser responsable quan es visita Menorca, de respectar el medi ambient, de conservar el patrimoni, d’evitar pràctiques que puguin malmetre l’entorn… I en el darrer punt, recordar-los que venen a gaudir, a estar de vacances, a relaxar-se; que s’han de deixar endur per la tranquil·litat que tant caracteritza l’illa, que n’és una mica la nostra filosofia. Que entenguin Menorca. Que és natura, patrimoni cultural i el tarannà d’aquí”.

Un decàleg, un manual de conducta, per al turista, sobretot, que ens visita l’agost, perquè recordin que estan de vacances. Que venen a gaudir de Menorca.

Una idea nascuda de conversacions amb restauradors i professionals del sector turístic, i de la pròpia experiència, de veure la necessitat de tornar a i recordar l’essència d’anar de vacances.

I una iniciativa, una guia de bones pràctiques, que potser arribarà més enllà. “A l’assemblea de PIME de finals d’estiu parlarem un poc de tot, de com ha anat. Aquest manual de conducta és un dels temes que es tractaran. Són idees que surten. Però recordar al turista el motiu del seu viatge, i el destí que ha escollit, és important. És una necessitat que hem vist”, comenta Toni Sansaloni.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.