Documentant la història d’una entitat

Martina Moll, Tònia Gomis i Nina Moll.

Miriam Triay / Ciutadella – Martina Moll Llorens, Tònia Gomis Bosch i Nina Moll Bosch són tres de les dones que, en l’actualitat, conformen la Junta Directiva del Cercle Artístic de Ciutadella, l’entitat cultural sense ànim de lucre que, demà, 26 d’octubre, entregarà el XLIX Premi Born de Teatre. Un ens que funciona gràcies al voluntariat dels seus membres; i una Junta que, encarregada de poder fer possible tot el que s’hi succeeix al llarg de l’any, està, pràcticament en la seva totalitat, formada per dones.

Però la seva tasca, igual que la de la resta dels membres que conformen la Junta, va més enllà de formar-ne part. A més de ser la bibliotecària, en el cas de na Martina; la vocal primera, en el cas de na Nina, i la vicesecretària, en el cas de na Tònia, ara ja fa un temps que la seva funció abraça la voluntat de documentar la història del Cercle Artístic. I per extensió, la del poble de Ciutadella.

PAPERASSA HISTÒRICA
L’arxiu és un dels apartats d’una entitat que pren gran rellevància a mesura que avança el temps. En el cas del Cercle, fa des del 1881 que existeix i forma part de l’entramat cultural del municipi ciutadellenc. Per tant, hi ha més d’un segle de papers, carpetes i documents que conformen la història d’aquest ens. Però que algú ha de reunir, organitzar i catalogar. Aquesta ha estat la tasca de na Martina, na Tònia i na Nina des de fa uns anys.

“Tot va començar amb la intenció de posar ordre a tota la documentació del Cercle”, afirma na Martina. “Jo com a vocal de Biblioteca, i de retruc també d’Arxiu, que són la meva especialitat, em vaig començar a encarregar d’aquesta labor. Amb l’ajuda imprescindible de na Tònia i na Nina”.

Així, mentre na Martina, actual arxivera de l’Arxiu Històric Municipal de Ciutadella, amb la tasca com a passió i professió, dirigia; les voluntàries, dues professores jubilades, i amb una gran passió per la cultura i història del municipi, na Nina i na Tònia, portaven a terme les seves indicacions d’inventari.

UN PREMI DE TEATRE
Una tasca, com deim, clau per poder compilar la història d’un ens. Però també, perquè “hi ha molts documents que s’han perdut pel camí, parts de la història perdudes. I no hem de permetre que torni a ser així. Si portam un inventari de tot el que ja tenim, és més senzill de cara al futur marcar unes variables i directrius a complir. Ho hem de tenir tot ben guardat, i donar-li el valor adequat. Al final, tot açò no és la història només de l’entitat en si, és la història d’un poble, és la memòria col·lectiva, és la identitat de Ciutadella”, afirma Martina.

Recopilant, per tant, tota la documentació que hi havia repartida per “diferents racons de la casa”, es va anar catalogant i ordenant la història del Cercle. Ara mateix, i després de gairebé tres anys de feina constant, ja han aconseguit posar en carpetes la sèrie documental del Premi Born de Teatre. Pel qual van decidir començar. Es tracta d’un dels premis de teatre més importants d’Europa, i el més important d’Espanya. I que, per tant, necessitava d’una catalogació clau per poder distingir, almenys, les actes de cada any, amb les declaracions del jurat.

“Un premi que, a més, i com a curiositat, no va néixer com el coneixem a dia d’avui. Els primers anys estava obert també a altres gèneres, com la narrativa. I hem trobat originals de narracions i relats, que hem guardat i catalogat, a més d’obres teatrals”, explica na Nina.

Sense haver percebut, en cap moment, un criteri clar en l’acumulació de documents, les voluntàries expliquen que, mentre que d’alguns anys tenen més documentació de la necessària, amb alguns papers, fins i tot, repetits; d’altres anys no hi ha quedat ni l’acta. “Per tant, el repte que tenim ara, com ja dèiem, és el de crear uns criteris, deixar fermat tot el que s’ha de guardar obligatòriament. Que la documentació essencial no es perdi i que sigui consultable per tothom qui vulgui”, afirma na Tònia.

MIRADA AL FUTUR
Però entre els reptes més importants a fer front de cara al futur, a més de l’establiment d’uns criteris, hi ha també la digitalització. Una feina que s’estan plantejant a llarg termini, ja que, i segons el que ens explica na Martina, “el Cercle és una entitat sense ànim de lucre, i els membres de la Junta són voluntaris. Aquesta tasca és molt voluminosa perquè qualcú la pugui assumir”.

Així, el Cercle ha digitalitzat les actes fins al 2010 gràcies a les ajudes del Ministeri de Cultura. Disponibles a l’apartat de l’Arxiu, a la web del Cercle Artístic, a partir de l’any 1937, per protecció de dades i dret a l’honor, intimitat i a la pròpia imatge. Les actes posteriors es poden sol·licitar, per a investigació, al correu electrònic: biblioteca.cercleartistic@gmail.com. A més de, també, i en aquest cas invertint diners, “un expedient, un manuscrit original, dipositat a dia d’avui a l’Arxiu Històric Municipal de Ciutadella, que és la història de l’entitat i del Teatre, redactat per Josep Cavaller Piris. Consideràvem que un document d’aquest tipus, únic i prou important, sí que s’havia de digitalitzar”, explica na Martina.

Per tant, tota la documentació que s’ha recopilat del Premi Born es pot consultar a la mateixa entitat. Encara que esperen que, a la llarga, es pugui consultar de forma digital per tothom. En aquest sentit, i per fer la consulta actual més senzilla i ràpida, na Nina i na Tònia ja han preparat l’inventari on s’informa de tot el referent al Premi Born que es pot trobar dins cada carpeta. Consultable, també, a l’apartat de l’Arxiu, a la web del Cercle.

“Ara ens queda seguir fent aquesta tasca, però amb tota la documentació general de l’entitat”, afirma na Nina. “Registrar les memòries generals, i més específiques que puguem trobar, com les econòmiques”, afegeix na Tònia. “I així, puguem tenir una eina meravellosa per a la investigació i el coneixement de l’entitat, i de la història del poble. És clau per al futur. En aquesta documentació és on recau l’essència de l’ens”, conclou na Martina.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.