C.M / Ciutadella – Quatre coneguts empresaris de Ciutadella han expressat públicament la seva voluntat de construir un pàrquing subterrani de dues plantes i un màxim de 220 places a la Plaça des Born, que l’equip de govern tripartit PSOE-PSM-Ciutadella Endavant té previst transformar en un espai accessible només a vianants.
Al capdavant de la iniciativa s’hi troben l’empresari turístic Sebastià Triay Fayas, fundador del Grup Sagitario i actual president de l’Associació Hotelera de Menorca (ASHOME); José Febrer, ferrer i empresari dedicat al negoci de les instal·lacions i la màquinària del camp, soci de Triay Fayas en diferents promocions de pisos a Ciutadella i Ferreries; Lluís Moll, gerent de l’empresa de transport logístic Mascaró Morera, un dels artífexs, amb Sebastià Triay, de l’ampliació del sector B-9 al Polígon Industrial, i l’actual propietari de Transports Menorca; i l’administrador de la constructora Obra Nova, José Comellas Cursach.
Sebastià Triay creu que la construcció d’un aparcament subterrani, que podria ocupar l’espai situat entre el Bar Imperi i l’esplanada del Passeig de Sant Nicolau, és una solució factible per a solucionar l’actual dèficit d’aparcaments a Ciutadella. A més, la creació de dues plantes amb una capacitat, cadascuna, de 110 places podria posar a l’abast de residents i visitants just el doble de les places que s’eliminaran amb la transformació de la Plaça des Born en un espai per a vianants.
Tanmateix, el president del Grup Sagitario creu que una solució com pagar 70.000 euros anuals de lloguer al propietari del solar de sa Coma no és sostenible, “més encara tenint en compte que l’Ajuntament se n’haurà de deixar almenys 70.000 més a condicionar els terrenys”.
El grup promotor està format per Sebastià Triay, president del Grup Sagitario; Lluís Moll, gerent de Mascaró Morera; José Febrer, empresari del món de les instal·lacions i la maquinària del camp i promotor immobiliari; i l’administrador de la constructora Obra Nova, José Comellas Cursach
La previsió de l’Ajuntament pel que fa a la parcel·la de Sa Coma, al costat de la rotonda de la Ronda Sud del Camí de Sant Joan de Missa, és de devers 300 estacionaments. Justament, aquesta estimació d’espai, juntament amb les 200 places addicionals que el tripartit preveu crear amb el solar del carrer Girona, al costat de la zona esportiva, és el que fa que l’equip de govern pensi es plantegi com un repte possible l’eliminació dle trànsit rodat a la Plaça des Born abans del proper més d’estiu. Aquests arguments, però, no convencen Sebastià Triay, que ha anunciat a EL IRIS que els promotors del nou pàrquing subterrani sol·licitaran una reunió amb el batle, Llorenç Ferrer, per exposar-li la idea. “Som conscients que s’haurà de convocar un concurs públic, però ja us puc avançar que no quedarà desert, perquè nosaltres ens hi presentarem”.
El president d’ASHOME i del Grup Sagitario és conscient que construir el pàrquing subterrani obligarà durant un parell d’anys a traslladar el Caragol des Born a un altre emplaçament. Però ho té tot pensat. “Que es faci a sa planada, a la Plaça des Pins. És el lloc ideal”.
“Aquests dies, amb motiu de la Fira del Formatge, he hagut de fer servir el pàrquing de la Plaça de s’Esplanada de Maó, i he quedat meravellat. Res no impedeix que fem el mateix a la Plaça des Born. No hi ha problema a fer els aparcaments una mica més amples, d’uns 2,40 metres”.
Sebastià Triay és conscient que construir el pàrquing obligarà a traslladar el Caragol des Born a un altre emplaçament. “Que es faci a sa planada, a la Plaça des Pins. És el lloc ideal”
Els antecedents de construir un pàrquing subterrani a la zona es remunten als anys 80, quan un empresari alemany amb socis capitalistes noruegs i nord-americans es van plantejar construir un pàrquing de quatre plantes entre l’església de Sant Francesc i l’inici del Passeig Sant Nicolau, més o menys on Sebastià Triay opina que es podrien fer encabir le dues plantes de 220 places sota terra. Aquell projecte, però, era molt costós, amb una previsió d’inversió per a l’època de 6 milions d’euros, i la iniciativa va finir.
El batle, Sito Ferrer, prudent: “No conec els detalls del projecte més enllà del que m’expliqueu i no m’he pogut reunir encara amb els empresaris interessats”
No seria fins al mandat de Llorenç Brondo (2003-2007) en què es tornaria a rescatar la idea de construir un pàrquing subterrani als voltants de la Plaça des Born. El regidor del Partit Menorquí (PMQ), Llorenç Casasnovas, va arribar a encarregar prospeccions a la Plaça des Pins per estudiar la possible afectació de l’obra sobre les restes arqueològiques al subsòl de la plaça.
El Pla General de Ciutadella preveu tres ubicacions possibles per a construir aparcaments subterranis: la Plaça del Príncep, la Plaça de la Pau i el solar situat davant el col·legi Mare de Déu del Toro. Tanmateix, el nou equip de govern no descarta aquest tipus de solucions, com ja va avançar fa un mes el mateix batle de Ciutadella durant la presentació del Pla de Mobilitat Urbana Sosteninle (PMUS) del municipi.
Des de l’equip de govern, el batle, Sito Ferrer, opta, de moment, per la prudència. “No conec els detalls del projecte més enllà del que m’expliqueu i no m’he pogut reunir encara amb els empresaris interessats”, assegura. Amb tot, des del govern municipal no tanquen la porta ni als aparcaments subterranis al municipi ni tampoc als aparcaments en alçada, tot i que el Pla General no reconegui, explícitament, aquest tipus de solucions.
Ciutadella Antiga: “Es Born no és la millor ubicació”
La gerent de Ciutadella Antiga, Illa Marquès, opina que la Plaça des Born “no és la millor ubicació” per a construir un aparcament subterrani. La portaveu de l’associació sí es mostra partidària, en canvi, de plantejar pàrquings subterranis “a tocar del nucli antic, i no a la perifèria”. L’emplaçament ideal, per a Marquès, seria, per tant, “en un punt de trobada entre la proposta d’aquest grup d’empresaris i la proposta actual de l’Ajuntament”, que es mostra més partidari d’altres ubicacions, com la Plaça de la Pau.
Per a la gerent de Ciutadella Antiga, “el fet de crear aparcaments a prop del centre de Ciutadella és una necessitat, com ha repetit durant molts d’anys l’associació, però creiem que si la Plaça des Born ha de ser un espai reservat als vianants i es fa un canvi de mobilitat per a poder descongestionar aquesta zona del poble, crear un pàrquing subterrani as Born implica tornar a dirigir tot el trànsit que es vol treure aquesta zona, amb l’afegit que l’obra pot ser complicada i allargar-se més del desitjable”.