Eduquem en valors Per J. Bosco Faner Bagur

A què diem valors? Ho diem als principis que guien les nostres accions i decisions en la vida.  Són aquells ideals que consideram significatius persones que formam part de cultures i societats diverses.

Entre tots, quins valors reconeixem a favor del desenvolupament personal i social aptes per a la convivència ? No tots espontàniament accentuaríem els mateixos, però entre uns i altres, estaríem d’acord amb aquests:

  1. El respecte. El respecte ens ajuda a aconseguir una sana convivència, a fomentar la cooperació, a promoure la igualtat i la justícia. El respecte està a la base de totes les relacions sanes. R.G. Risch manifesta: “El respecte és un carrer de dues vies, si vols ser respectat, respecta”.
  2. Solidaritat. La solidaritat ens convoca a acompanyar-nos davant els desafiaments a tots nivells que se’ns presenten constantment i ens motiva a col·laborar junts per aconseguir ideals, objectius. Constantment tenc present el que manifesta Audrey Hepburn (bailarina britànica, 1929-1993): “Amb el temps i madurant, descobriràs que tens dues mans: una per ajuda-te a tu mateix i una altra per ajudar als altres”
  3. Generositat. La generositat ens convida a compartir i donar de manera desinteressada als altres, temps d’escolta serena, recursos, diners, visites amb to cordial i amica… La generositat és important perquè ens ajuda a fomentar el servei i l’empatia, i ens ajuda a contribuir al benestar dels qui estan més a prop i més enfora. Em toca el cor el que diu Bop Proctor (escriptor canadenc, 1934-2022): La llei de la prosperitat és la generositat. Si vols més, dona més”.
  4. Honestedat. L’honestedat ens acompanya a construir relacions de confiança, de credibilitat i transparència. L’honestedat vesteix la veritat i no la mentida, respecta la confidencialitat. Més que en les paraules, l’honestedat es demostra en les accions. Crec fermament que: “L’honestedat és el primer capítol en el llibre de la saviesa”, com diu Thomas Jefferson (Tercer president dels Estats Units, 1743-1826).
  5. Responsabilitat. Responsable és qui assumeix les conseqüències de les seves accions i decisions, i pren mesures tant per a corregir com per intensificar. És molt important admetre errors i aprendre d’elles. Fiódor Dostoyevski (escriptor rus, 1821-1881), em fa pensar quan comunica: “Si podem formular-nos la pregunta: som o no responsable dels meus actes?. Significa que si ho som”.

Podem seguir ampliant la llista de valors. Ho deix a cadascú. Serà bo que reflexionem i que continuï la llista. Val la pena fer-ho si volem ser persones saludables que estableixen relacions positives i significatives amb els altres. Persones que construeixen comunitats més inclusives i justes.

És bo ampliar la llista de valors perquè ens ajuda a fomentar la inclusió i la diversitat, a superar prejudicis i discriminacions, a construir comunitats més harmonioses i equitatives.

L’educació en valors millora la nostra salut física i mental, produeix felicitat, satisfacció. D’acord amb el doctor Simon L. Dolan: “L’estrés és el resultat de la incongruència en el nostre sistema de valors”. Que bo és si ens comprometem a ampliar la llista, i esser-ne conseqüents, tenint present a més: la compassió, la valentia, la modèstia, la perseverança…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.