El conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, acompanyat del director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, ha detallat avui en roda de premsa les principals línies de l’estratègia de promoció del producte local a les Illes Balears per als pròxims tres anys (2025 – 2027). En aquest sentit, el conseller ha explicat que el principal objectiu del Pla és millorar les condicions de comercialització del producte local, «que és una de les dificultats que té actualment el sector primari». També, ha subratllat Simonet, l’estratègia està enfocada a incrementar la quota de mercat i les exportacions del producte agroalimentari de les Illes, així com en augmentar el consum de producte local en el sector públic. A més, ha recordat que el Pla recull «una de les demandes que el sector primari va reclamar durant les mobilitzacions de fa un any, en què es demanava més reconeixement, promoció i incentivar el consum del producte agroalimentari local».
El Pla té un pressupost de 4.611.293,02 euros. La major part, un total de 3.258.293,02 euros, són finançats per l’Impost de Turisme Sostenible (ITS). La resta, amb fons de la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local. Per part seva, el director general Joan Llabrés ha assenyalat que «fins ara, la promoció del producte local no havia tingut mai un pressupost tan elevat». A més, Llabrés ha puntualitzat que «la inversió dels 4,6 milions d’euros situen les Illes Balears en la mitjana d’inversió d’altres comunitats autònomes pel que fa a la promoció del producte local. Un fet que demostra que les Illes Balears estaven infrafinançades en aquest aspecte».
De la mateixa manera, el conseller Simonet ha destacat que «l’Administració ha d’acompanyar el sector primari i donar a conèixer a la població el producte agroalimentari local, amb l’objectiu principal d’incrementar la seva demanda, fet que, sens dubte, ajudarà a millorar la rendibilitat de les explotacions agràries de les Illes».
El document, que ja va rebre el vistiplau del sector el passat mes de desembre, s’estructura en cinc programes i cada un d’ells desplega diferents projectes i accions. El Pla inclou línies que ja s’han posat en marxa des de la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, com la definició de Producte Local i la creació del distintiu. La segona línia d’actuacions està centrada a promocionar el producte local en el mercat intern i preveu, entre d’altres, la promoció a fires locals i la compra pública de producte local. La tercera es basa a promocionar en el mercat extern les fires alimentàries i turístiques. També en dur a terme campanyes de comunicació a tercers països. Els dos darrers blocs d’actuació estan relacionats amb la formació i millora del coneixement. Tant des del vessant educatiu com l’empresarial. A més d’avaluar l’impacte de les polítiques de promoció.
Presència a fires
Per altra banda, durant la roda de premsa també s’ha aprofitat per exposar la presència que tendrà la Conselleria a les diferents fires en els pròxims mesos per promocionar el producte agroalimentari de l’arxipèlag. D’aquesta manera, cal recordar que la setmana passada el Govern va assistir a Fitur (22-26 de gener), on per primera vegada va tenir un espai enogastronòmic que va servir per posar en valor el producte local com a element diferencial en la promoció turística. Es varen fer un total de 25 sessions de cuina en directe, dedicades a diferents productes locals.
La presència a fires continuarà el mes que ve amb la Barcelona Wine Week (3-5 de febrer). Sota l’organització de la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, hi assistiran 33 cellers de Mallorca, Menorca i Eivissa. També el mes de febrer (3-5 de febrer) la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural tendrà un estand propi a la Fira Horeca Balears, en què els productors alimentaris podran exposar els seus productes. A més, per primera vegada, les Illes Balears tendran un espai a la fira internacional Vinexpo de París (10-12 de febrer). Una cita que és tot un referent del sector vinícola i on hi seran presents 20 cellers de Mallorca, Menorca i Eivissa.
El mes de març, i en el marc del Dia de les Illes Balears, tendrà lloc la Fira de Producte Local. El Govern també assistirà a la ITB de Berlín i a la World Olive Oil Exhibition de Madrid. Ja el mes d’abril la Conselleria durà a terme una acció promocional pròpia al mercat alemany i comptaràn amb un estand propi al Salón Gourmets de Madrid.