Finalitza el programa de cooperació entre escoles de Menorca i Nicaragua després de 20 anys

Foto: Fons Menorquí de Cooperació

El programa de cooperació educativa entre escoles de Menorca i Nicaragua, impulsat pel Fons Menorquí de Cooperació, arriba a la seva fi després de vint anys d’intercanvi i aprenentatge mutu. Per raons estratègiques, es posa punt i final a una etapa de col·laboració amb les escoles d’aquest país de Centre Amèrica amb el propòsit d’encetar relacions amb centres educatius d’altres territoris on també treballa el Fons.

El projecte amb Nicaragua, iniciat el 2005 com una experiència pilot amb dues escoles de cada territori, va créixer i es va consolidar fins a donar lloc a la Xarxa de Centres Educatius Cooperants de Menorca, una iniciativa que ha permès establir vincles sòlids entre comunitats educatives d’ambdós països.

El projecte va néixer amb la voluntat de fomentar l’intercanvi de coneixements i experiències entre les escoles participants, promovent actituds cooperatives i horitzontals entre els docents i l’alumnat. Els resultats satisfactoris de la primera fase van portar el Fons Menorquí de Cooperació a ampliar la iniciativa durant el curs 2008-2009, integrant progressivament nous centres fins a arribar al conjunt d’escoles que han format part de la Xarxa en aquests darrers anys. Tots aquests centres han mostrat una sensibilitat especial envers l’educació per al desenvolupament i han treballat per transmetre al seu alumnat una consciència crítica sobre les desigualtats existents al món, així com la necessitat d’implicar-se activament en la transformació social.

A Nicaragua, els centres educatius participants es localitzen als municipis de San Lucas, Telpaneca i Yalagüina, al departament de Madriz, una zona on el Fons Menorquí de Cooperació té una àmplia experiència en projectes de desenvolupament. Aquest programa es va impulsar en el marc del model de cooperació municipalista, considerant l’escola com a motor de canvi i implementant una metodologia participativa, inclusiva i comunitària. Així, a través de la col·laboració amb la Unidad de Concertación Municipalista (UCOM) i el Ministeri d’Educació de Nicaragua (MINED), s’ha garantit un intercanvi recíproc de coneixements, idees i il·lusions, més enllà d’un suport financer unidireccional.

Les activitats desenvolupades al llarg d’aquests vint anys han estat diverses i han tingut un impacte significatiu tant en el professorat com en l’alumnat. En total, el programa ha comptat amb una dotació superior als 107.142,19 €, destinats a accions com la formació per a mestres, la millora d’infraestructures escolars, petites inversions per a la millora dels centres i l’adquisició d’equipament bàsic.

També s’han impulsat activitats educatives per a l’alumnat, beques de col·laboració entre professorat de Menorca i Nicaragua, intercanvi de materials pedagògics i coordinació entre el Fons Menorquí de Cooperació i la UCOM. A més, s’han desenvolupat activitats de sensibilització per a millorar la cobertura educativa a Nicaragua.

Un dels aspectes més rellevants del programa ha estat la concessió de beques de col·laboració per a mestres. Tot i que aquesta opció es va contemplar des de l’inici del projecte, no es va poder posar en marxa fins al 2015. Dos docents de Nicaragua van tenir l’oportunitat de compartir la seva experiència en escoles de Menorca durant tres setmanes, mentre que tres mestres menorquins van realitzar una estada d’un mes en escoles de Nicaragua. Aquests intercanvis han permès enfortir els vincles entre el professorat dels dos territoris i han suposat una oportunitat única per compartir metodologies i estratègies pedagògiques.

A més, gràcies a aquest programa s’han impulsat millores en les escoles nicaragüenques, fent-les més inclusives i de qualitat. Entre les accions realitzades destaca la dotació de materials d’aprenentatge més accessibles, així com inversions en el servei d’aigua potable, beneficiant un total de set escoles amb la instal·lació de preses d’aigua col·lectives, dipòsits de recepció i bombes d’aigua. Cinc escoles més han pogut incorporar sistemes de sanejament bàsic, amb la construcció de latrines i inodors de descàrrega. Així mateix, en més de vuit centres educatius s’han millorat els equipaments bàsics, incloent mobiliari, pissarres, tanques perimetrals, andanes de vianants, cuines escolars, portes i finestres i xarxes elèctriques. També s’ha promogut l’ús d’horts escolars en quinze centres, amb la compra d’eines i estris específics per al seu manteniment.

Un altre pilar fonamental del programa ha estat la formació pedagògica i l’acompanyament al professorat. En coordinació amb el MINED, s’ha treballat per contribuir a la millora contínua del sistema educatiu mitjançant espais de reflexió i intercanvi d’experiències entre docents. A Nicaragua, el programa ha format i acompanyat un total de 510 mestres, un 60% dels quals són dones, i ha beneficiat directament més de 1.000 alumnes anuals, dels quals un 45% són filletes.

Durant aquestes dues dècades, s’han desenvolupat nombroses activitats conjuntes, fomentant una col·laboració estreta entre escoles i comunitats. Un exemple destacat és el treball en sobirania alimentària dut a terme durant els cursos 2020-2021 i 2021-2022, que va culminar amb la creació d’un vídeo de cloenda en el qual van participar les 20 escoles agermanades entre Menorca i Nicaragua. Aquest projecte audiovisual reflecteix l’esperit de cooperació, aprenentatge mutu i transformació que ha caracteritzat aquest programa al llarg dels anys.

Amb la finalització d’aquest programa, el Fons Menorquí de Cooperació posa punt i final a una etapa de col·laboració educativa que ha deixat una empremta significativa en els centres escolars de Menorca i Nicaragua. Tanmateix, els vincles establerts i els coneixements compartits continuaran tenint un impacte durador en les comunitats participants, demostrant que l’educació és una eina fonamental per a la construcció d’un món més just i equitatiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.