ACN/Barcelona – El 56% de les persones que han patit covid persistent han mantingut els símptomes durant dos anys. Això és el que apunta un estudi fet per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) en col·laboració amb l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), com a part del projecte europeu END-VOC. L’estudi ha fet seguiment de 2.764 adults de la cohort COVICAT. Els resultats indiquen que ser dona, haver tingut una infecció greu de covid-19 i tenir una malaltia crònica prèvia, com asma, són factors de risc per desenvolupar covid persistent. A més, tenir obesitat i nivells elevats d’anticossos IgG abans de la vacunació també fan que una persona sigui més susceptible a patir covid persistent.
La covid persistent, desenvolupada pel 23% de les persones infectades entre el 2021 i el 2023, es manifesta amb símptomes que es mantenen durant almenys tres mesos, entre els quals s’inclouen símptomes respiratoris, neurològics, digestius o generals, com ara fatiga i esgotament. Per fer l’estudi, els participants han fet tres qüestionaris (2020, 2021 i 2023) i també han aportat mostres de sang i historials mèdics.
L’anàlisi també identifica factors de protecció que podrien reduir el risc de desenvolupar la malaltia, com la vacunació abans de la infecció i portar un estil de vida saludable, és a dir, amb activitat física regular i un patró de son adequat. L’estudi també conclou que el risc va ser menor en persones que es van infectar després que la variant òmicron esdevingués dominant, cosa que els investigadors creuen que podria explicar-se per la tendència de les infeccions a ser més lleus o per una immunitat general més gran contra la covid-19.
Amb els símptomes notificats pels participants, els investigadors han identificat tres subtipus de covid persistent, segons si els símptomes eren neurològics i musculoesquelètics, respiratoris, o greus i involucraven diversos òrgans.