Balearia, Ciutadella - Barcelona Advertisement

Sánchez defensa que la UE s’ha d’aliar amb “grans potències” com la Xina en ple debat sobre l’autonomia estratègica El president espanyol veu "bona voluntat" en la decisió de la CE sobre aranzels als EUA per evitar la guerra comercial

Albert Cadanet/Brussel·les – El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, creu que la Unió Europea s’ha d’aliar amb “grans potències i blocs regionals” com la Xina, en ple debat sobre l’autonomia estratègica. Malgrat les dependències comercials amb el gegant asiàtic, el socialista ha defensat que la UE ha d’aprofitar les “múltiples oportunitats” que presenta el context geopolític perquè els 27 se situïn “al centre” d’un món on les regles “estan canviant”. “Europa ha de participar activament, i per què no liderar?”, ha manifestat en la roda de premsa posterior a la cimera europea celebrada aquest dijous a Brussel·les. Per altra banda, Sánchez “bona voluntat” en la decisió de la Comissió Europea de posposar els aranzels als EUA per evitar la guerra comercial.

Sobre les relacions amb la Xina, el líder socialista ha dit que Espanya “treballarà activament per entendre’s amb el sud global i particularment amb una potència com la Xina”. Alhora, ha reivindicat acords com el Mercosur o accions impulsades per la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, de tancar acords comercials amb països com l’Índia, Mèxic o el Canadà.

Les paraules de Sánchez, a més, arriben el mateix dia en què s’ha anunciat que el president espanyol es desplaçarà a la Xina el pròxim mes d’abril per reunir-se amb el seu homòleg xinès, Xi Jinping.

Guerra comercial

Sobre l’escalada de les tensions comercials amb els Estats Units després de l’arribada de Donald Trump a la Casa Blanca, Sánchez ha valorat positivament la decisió que ha donat a conèixer aquest dijous el comissari de Comerç de l’executiu comunitari, que ha plantejat ajornar la posada en marxa de les contramesures aranzelàries als Estats Units com a resposta als gravàmens a les exportacions europees de l’acer i l’alumini.

La mesura és especialment rellevant per al sector del vi i al cava, amenaçats amb aranzels del 200% per part de Trump si la Unió Europea optava per imposar nous gravàmens al whisky nord-americà.

Satisfacció en el discurs sobre defensa

Pel que fa a la discussió principal de la cimera d’aquest dijous -la qüestió sobre defensa-, Sánchez ha reconegut que se sent “raonablement satisfet” perquè considera que la Comissió Europea ha acollit “bona part” de les demandes d’Espanya en el Llibre Blanc per a la Defensa Europea o els plans per rearmar i preparar Europa. Segons Sánchez, l’executiu comunitari ha tingut en compte “l’aproximació àmplia” que defensa l’Estat, basada a anar més enllà d’allò estrictament militar i ampliant l’espectre a qüestions com la ciberseguretat o la gestió de fronteres.

Al mateix temps, ha apuntat que el debat sobre com finançar una part de la despesa en defensa a través de subvencions directes -i no només préstecs com planteja fins ara la Comissió Europea- “encara està pendent” i que “és de justícia” abordar-lo.

Carpeta Ciutadana CIME

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.