La mobilitat a les ciutats està canviant, la circulació sostenible s’està estenent cada vegada més entre els ciutadans, que busquen una alternativa al cotxe tenint en compte els grans problemes de mobilitat que causen. En les ciutats, el nombre de persones que circulen en bicicletes o scooters elèctrics està creixent. Però sobre de tot, aquests últims que el seu ús ha crescut exponencialment en el últims anys.
Els patinets elèctrics s’han convertit en els vehicles de mobilitat personal més populars a les ciutats, i al nostre municipi també ha augmentat el seu ús, a més, també s’hi han d’afegir altres variants com; segways, uniciccles elèctrics, hoverboards, etc.
Segons La Fundació Linea Directa, l’any passat aquests vehicles es van veure involucrats en 273 accidents. A això cal sumar la mort de cinc persones per una forma o una altra a causa d’aquest tipus de mobilitat, segons dades de la Fiscalía General de L’Estat (actualitzades fins novembre) i publicades al diari EL PAIS. En el 74% dels casos (203) els patinets elèctrics varen ser els culpables d’aquests sinistres.
La DGT classifica al patinets elèctrics com a vehicle de mobilitat personal Tipo A (velocitat màx. a 20km/h) i els del Tipo B (velocitat màx. 30km/h). En els nuclis urbans s’hauran de conduir al llarg de la calçada igual altres vehicles amb o sense motor, i aquí és on entren les ordenances municipals, que poden regular la circulació d’aquests vehicles dins el nucli urbà municipal.
La DGT ha publicat una instrucció on es defineixen i estableixen las normes més bàsiques d’ús per els VMP fins que es publiqui la normativa definitiva corresponent. Els ajuntaments aproven les seves ordenances pel que fa a la regulació de la circulació dels VMP basant-se en la Instrucció 16/V-124 de la DGT on diu que cada ajuntament ho aplicarà d’una manera o altre en funció de les ordenances municipals.
No s’estableixen altres limitacions per lo que cada municipi té la seva pròpia normativa com ja passa a altres ciutats.
Al nostre municipi ja comencen existir conflictes entre VMP, vianants, inclòs amb automòbils ja que molts d’aquests VMP circulen per la calçada creant inseguretats en els nuclis urbans del nostre poble.
Pel que fa a la nostra Ordenança Municipal publicada al BOIB de dia 23/02/2013 i es compara el Capítol II, dedicat a la Circulació de vianants i ciclistes, amb 10 articles. Aquest capítol és molt més extens i profunditza molt més pel que fa a la regulació de la circulació de vianants i bicicletes.
Al contrari, dels articles que regulen la circulació dels vehicles elèctrics en el Capítol III que són escassos, ja que només consten dos articles, el 45 i 46 deixant un buit molt ampli pel que fa a la seva regulació i normes de convivència entre els vianants i els patinets elèctrics.
Molts d’aquests problemes es deriven de la falta de regulació en l’ús d’aquests vehicles elèctrics. Hi ha carrils bici i zones habilitades perquè la gent pugui conduir amb seguretat amb aquest tipus de vehicle. Es innegable que existeix un buit legal pel que fa a la seva regulació donat que no existeix una legislació a nivell estatal que reguli la circulació i les normes de convivència d’aquests vehicles. Actualment son els ajuntaments els encarregats de regular aquesta situació mitjançant la seva ordenança municipal.
Per tot lo exposat anteriorment, i degut a la problemàtica que pot sorgir entre ciutadans pel que fa a la convivència de VMP, vianants i conductors, el grup municipal de Ciutadans proposa,
- Instar a que l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca faixi els tràmits pertinents i necessaris per posar en marxa i redactar una ordenança municipal que reguli la circulació dels VMP en el municipi de Ciutadella.
- Instar a l’ ajuntament de Ciutadella que aquesta ordenança que regula la circulació dels VMP entri en vigor el més prest possible i es pugui aplicar dins l’any 2020.