La sostenibilitat serà el leitmotiv al voltant del qual girarà la presència de les Illes Balears a FITUR 2020, que celebrarà el seu 40è aniversari del 22 al 26 de gener a IFEMA-Feria de Madrid. I Menorca, illa declarada Reserva de Biosfera i recentment distingida com a Regió Europea de Gastronomia, la vincularà a una cultura gastronòmica pròpia i sostenible.
Serà la presidenta del Consell i de la Fundació Foment del Turisme de Menorca, Susana Mora, l’encarregada de defensar la riquesa agroalimentària i culinària menorquina en el transcurs de l’acte central de Balears, que se celebrarà el dia 23 al matí. Mora posarà l’accent en els valors naturals que singularitzen l’illa i en una manera de fer única que garanteix l’autenticitat i la qualitat dels productes i la cuina local.
Amb l’objectiu de guanyar en impacte i efectivitat, la FFTM organitzarà, com ja va fer a Londres dies abans de la World Travel Market, un sopar-presentació el dia 21 amb una vintena de periodistes especialitzats en gastronomia i turisme. Acompanyaran a la presidenta en aquest acte el director insular de Promoció Turística, Jesús Gomila, el crític i consultor gastronòmic Borja Beneyto “Matoses” i un representant de l’Institut Internacional de la Gastronomia, la Cultura, les Arts i el Turisme, entitat que ha reconegut Menorca com a Regió Europea de la Gastronomia 2022.
L’acció promocional dissenyada per la FFTM amb la col·laboració d’una agència de màrqueting nacional tindrà, a més a més, un destacat component experiencial. Així, els periodistes convidats podran conèixer de primera mà el sabor de la cuina menorquina gràcies al menú que elaboraran cinc estudiants i dos professors de l’IES Maria Àngels Cardona.
Menorca, l’illa de l’esport
La participació de Menorca a FITUR anirà més enllà de la gastronomia. La FFTM aprofitarà la ce- lebració de la fira madrilenya, un dels grans aparadors turístics a nivell mundial, per presentar tres esdeveniments esportius que se celebraran al llarg del 2020: l’Estrella Damm Menorca Open del circuit World Padel Tour, la Copa de la Reina de Voleibol i el Madison Beach Volley Tour. Es manté, d’aquesta manera, l’aposta decidida que des de la FFTM es va fer durant el passat mandat per posicionar l’illa com una destinació esportiva única a nivell internacional.
L’acte de presentació, que durà per títol “Menorca, la isla del deporte”, se celebrarà el 23 de gener, a les 15.30 hores, a l’estand de les Illes Balears i comptarà, en representació del Club Voleibol Ciutadella, amb el president Andreu Hernández i les jugadores Carlota García i Maira Westergaard; amb Luis Torres, director de seus del WPT, en nom de Setpoint Events; i amb Isabel Mateos del Nozal, directora de Madison Sports Marketing, i Paula Manzano Salvador, directora de Madison Beach Volley Tour. Està previst que també assisteixi Agustín Martín Santos, president de la Real Federación Española de Voleibol.
“Assistim a FITUR amb l’afany de mostrar les fortaleses de Menorca i de guanyar en visibilitat i notorietat. L’objectiu el tenim clar: fer de la nostra illa una destinació turística competitiva. El camí, també: apostar per la diferenciació i l’excel•lència com a elements necessaris per mobilitzar una demanda de qualitat. Tenim els actius: uns valors naturals i culturals que ens fan únics i unes empreses compromeses que ens fan forts. I sabem com fer-ho: des de lacol·laboració públic-privada, perquè és responsabilitat de tots fer que el desenvolupament econòmic i social de Menorca sigui sostenible i sigui per a tots”, ha manifestat Susana Mora Humbert, presidenta del Consell i de la FFTM
Agenda de reunions
Al marge de l’agenda institucional, la delegació menorquina assisteix a FITUR amb una completa agenda de reunions amb responsables de companyies aèries, operadors turístics, agències de viatge i oficines espanyoles de turisme, entre altres interlocutors, amb la intenció d’establir acords que siguin beneficiosos per a la comercialització de Menorca en els principals països emissors.
Aquests contactes serviran també per prendre nota de l’evolució del comportament dels diferents mercats emissors en un any que continua plantejant grans incògnites, com ara l’impacte que la incertesa del Brexit podrà tenir sobre les reserves britàniques o els efectes que la vitalitat de les desti- nacions mediterrànies competidores podran tenir sobre la demanda dels grans mercats tradicionals.
En aquest context, la FFTM planteja la diversificació i l’especialització com dues màximes de la seva estratègia promocional. Fruit d’aquesta feina, en els darrers anys ha crescut el pes de turistes procedents de països de l’Europa central, mercats interessants per a l’economia local pel seu potencial desestacionalitzador i la seva capacitat de despesa.