Confirmar l’esborrany de la renda que surt a retornar sense tenir la seguretat que totes les dades són correctes és gairebé una temeritat. Així ho expressaven els representants de l’Associació Professional de Tècnics Tributaris de Catalunya i Balears (APttCB) durant la vídeo roda de premsa d’aquest migdia sobre les novetats de la Campanya de la Renda 2019.
En resposta a una pregunta plantejada sobre el comunicat de l’Agència Tributària on quantificava en 3.000 milions d’euros l’import retornat a més de 4.349.000 contribuents en la primera fase de la campanya, els representants de l’Associació mantenien que “per evitar ensurts, el primordial és revisar, i revisar molt bé, l’esborrany de declaració. Sempre hi ha dades que no consten a l’esborrany, com pot ser la deducció de la quota sindical, o circumstàncies com el naixement d’un fill o una defunció, de les quals Hisenda pot no tenir constància i tenen una gran rellevància. O altres dades d’ingressos per pensions compensadores o anualitats per aliments, els guanys obtinguts per una empleada de la llar o els lloguers ocasionals d’una vivenda com a habitatge turístic, que poden no sortir a l’esborrany, però dels quals Hisenda en té coneixement i que comportarà la corresponent sanció si no es declaren”.
Segons Xavier Masdéu, “l’allau d’esborranys confirmats, durant la primera fase de la campanya de la renda podria explicar-se per la necessitat de liquiditat dels contribuents. Amb els ERTES i l’atur molta gent ho està passant malament. Just ara s’està començant a cobrar l’atur del mes passat, per aquest motiu poden pensar que, si altres anys la Renda sortia a retornar, aquest any serà igual i s’han donat més pressa per confirmar l’esborrany. Però això pot provocar errors.
En aquest sentit, recordava Masdéu, “el responsable de signar un esborrany sempre és el contribuent i si hi ha qualsevol errada o mancança és ell qui rebrà la sanció. Per tot això, és essencial revisar l’esborrany i recordar tot el que hem fet l’any anterior que pugui tenir alguna transcendència fiscal i, davant del dubte, parlar amb un professional. Un bon assessorament ens pot evitar molts ensurts”.
De fet, per la seva casuística, un alt percentatge de ciutadans no solen confirmar l’esborrany, ni poden recórrer al servei d’atenció telefònica o presencial de l’Agència Tributària (AEAT) i necessiten l’assessorament d’un professional a l’hora de liquidar l’impost. Es calcula que a Catalunya més del 60% de les declaracions de la Renda són fetes pels despatxos professionals i assessors fiscals, mentre un 20% són realitzades des de l’AEAT de Catalunya, un 15% per mitjà de la confirmació de l’esborrany i menys d’un 5% les fa el mateix contribuent. I que a Balears, el percentatge de declaracions presentades pels gestors i assessors fiscals puja fins un 70%.
Entre les persones que solen requerir els serveis d’un gestor o assessor estan les que realitzen una activitat empresarial o professional, però també qualsevol contribuent que hagi tingut rendiments de lloguer, hagi venut alguna propietat, tingui un guany patrimonial per herència o que senzillament no sàpiga les opcions de desgravació de què disposa.
Davant aquesta situació Marta Alcega, vocal de la Junta i membre de l’àrea de Comunicació de l’APttCB, insistia en la reivindicació de l’Associació d’ampliar el període de la campanya de Renda fins al 30 de setembre”.
“Més ara que, entre els mesos de maig i juny, entrem en el procés de desescalada, fet que comportarà un volum de treball afegit, ja que els despatxos haurem de tramitar la finalització dels ERTOS, comunicar l’inici d’activitat dels autònoms acollits al CATA i gestionar la crida dels treballadors de totes aquelles empreses que iniciïn la seva activitat gradualment i no necessitin el 100% de la plantilla, entre altres coses”.
Des de l’inici d’estat d’alarma, l’APttCB han fet nombroses crides a l’Executiu per sol·licitar una ampliació dels terminis tributaris. Davant la gran ansietat, estrès i caos que han generat l’actual situació tant als empresaris i autònoms com als despatxos tributaris, algunes de les resolucions dictaminades en aquest sentit han arribat tard.
Segons el president de l’APttCB i delegat d’Eivissa, Joan Torres, “ara és quan s’hauria d’aprovar l’ampliació del termini fins al 30 de setembre per a la liquidació de l’impost IRPF i no quan faltin poques setmanes perquè s’acabi la Campanya. Que no torni a passar com amb la presentació de declaracions trimestrals per a autònoms i pimes, que es va aprovar quan només faltava un dia per a la domiciliació bancària i sis dies per a la finalització del termini”.
Les novetats de la campanya de la Renda 2019
El dia 1 d’abril va començar la campanya de la Declaració de la Renda referida a l’exercici fiscal 2019 quan els professionals de l’assessorament fiscal i tributari encara seguien immersos en la presentació d’ERTOS, cessaments d’activitats i els impostos del primer trimestre. Passada aquesta primera fase de la campanya de la Renda, els despatxos professionals afronten la declaració de l’IRPF amb poques novetats fiscals. Algunes d’elles són, per exemple, la no obligatorietat de declarar qui percebi ingressos de menys de 14.000 euros anuals de diversos pagadors (l’any passat eren 12.643 euros); l’increment de la reducció per obtenció de rendiments del treball fins als 5.565€ per rendes inferiors a 16.825€ o l’exempció dels premis en loteries i apostes que passa a ser de 20.000€.
Durant la roda de premsa de l’APttCB, Xavier Masdéu, mantenia que “el focus d’aquesta campanya de Renda, sembla estar en les activitats empresarials i professionals i en el major control dels habitatges”.
Per una banda, Hisenda obliga a un major desglossament dels ingressos i despeses de les activitats empresarials i professionals, com per exemple detallar les existències inicials i finals i no sols les compres consumides. El detall de l’IVA suportat en recàrrecs d’equivalència i règim d’agricultura, entre d’altres. A més des d’aquest any 2019 els empresaris en estimació directa simplificada que portaven els llibres adaptats al codi de comerç, també hauran de portar els llibres registres d’ingressos i despeses d’Hisenda.
I, per altra banda, l’AEAT vol fer un major control dels habitatges, tant llogats com a disposició del propietari, i cal detallar dades com els dies que un habitatge ha estat vivenda habitual, o la data i l’import de compra o valor d’herència d’un habitatge o local que està llogat, la data del contracte, entre d’altres.