En el context actual i després de l’impacte del tancament dels centres educatius en plena pandèmia els darrers mesos, UNICEF insisteix en la necessitat d’un consens per generar una reforma educativa.
El nou model, argumenten, ha de garantir els recursos suficient del sistema educatiu i assegurar un enfocament “d’igualtat d’oportunitats i qualitat de l’educació”. A més, afegeixen, cal avançar en la gratuïtat “real i efectiva” de l’educació obligatòria.
Segons l’organització, l’emergència sanitària ha aprofundit els reptes als quals ja s’enfrontava el sistema educatiu. A Espanya, remarquen, la despesa pública destinada a l’educació representa el 4,23% del PIB, mantenint la tendència decreixent dels últims anys (el 2010 representava el 4,95%). Per la seva part, afegeixen, la inversió per estudiant (6.582 euros) és inferior a la mitjana de la Unió Europea (7.210).
A més, UNICEF apunta que la taxa d’abandonament escolar arriba al 17,3% situant-se com la més alta de tota la UE i afirma que el sistema educatiu a l’Estat “és desigual, mostra grans disparitats territorials i té poca capacitat d’inclusió”.
Per últim, des de l’organització es refereixen també a la bretxa digital i asseguren que la falta d’accés a un ordinador és gairebé 20 vegades major en les llars més pobres.