4.100 milions de persones habiten l’univers de les xarxes so- cials al voltant del planeta. Navegar pel panorama actual, cada vegada més canviant, es torna cada vegada més complicat. I ho seguirà sent també el 2021, després d’un any que ha redefinit aquestes plataformes i amb un món cada vegada més digital.
Les retallades en els pressupostos i l’economia en recessió a causa de l’actual crisi, fa que els especialistes de màrqueting hagin de treballar sota una major pressió per poder atraure nous clients. De fet, per al 73% dels marketers és un dels seus objectius primordials el trobar clients a través de les xarxes so- cials en 2021. Instagram segueix i seguirà sent el rei, ja que el 60% de les companyies espera augmentar el seu pressupost en la xarxa social.
Són dades de Hootsuite, la plataforma de gestió de xarxes so- cials, que acaba de publicar el seu informe de Tendències en Xarxes Socials 2021. Aquest estudi, publicat per cinquè any consecutiu, revela les tendències emergents en xarxes socials per ajudar les marques i als professionals del màrqueting. “En- cara que a tots ens agradaria oblidar el 2020, aquest any ha re- modelat el món de les xarxes socials i dels negocis. En un anymarcat per la crisi global, el malestar social i la desconfiança generalitzada, l’informe és una mirada optimista cap al futur de les xarxes socials”, ha explicat Henk Campher, vicepresident de Màrqueting Corporatiu de Hootsuite. Recollim les tendències de l’informe per a les xarxes socials el 2021:
1. Les xarxes socials, un pont cap a una nova experiència de client
Mentre les empreses lluiten per recuperar les vendes perdudes arran de la pandèmia, els especialistes en màrqueting recorren a les xarxes socials per complir dos imperatius igualment ur- gents: oferir un retorn d’inversió a curt termini amb tàctiques de màrqueting de rendiment dirigides a objectius concrets, alhora que es creen experiències digitals innovadores que guanyen fi- delització a llarg termini al retornar el descobriment, la connexió i la diversió a l’experiència de client.
2. Les marques troben el seu lloc en la conversa.–
L’augment espectacular en l’ús de les xarxes socials va presentar una gran quantitat de noves oportunitats per a les marques aquest any, però moltes es van equivocar a l’intentar entrar massa aviat en la conversa. Les marques més intel·ligents primer es “van asseure i van escoltar” i després van guanyar al proposar nous formats creatius i originals d’encaixar en la conversa social per trencar aquest mur de la indiferència per part dels usuaris.
3. Els baby boomers.
Ignorats pels marketers, s’expandeixen cada vegada més en xarxes socials. Els estereotips, la discri- minació per edat i l’hàbit de perseguir la novetat per sobre de l’efectivitat, han fet que els professionals de màrqueting hagin subestimat a un grup demogràfic cada vegada més lucratiu i amb coneixements digitals: els baby boomers. Mitjançant l’ús d’una segmentació intel·ligent i una representació ben pensa- da, els especialistes en màrqueting que inclouen als baby boo- mers en les seves estratègies digitals poden superar els que encara estan atrapats en els estereotips i no saben aprofitar aquest creixent entusiasme tecnològic.
4. Vincular les dades de compromís amb la identitat de el client dóna als marketers un nou impuls.
Durant anys, vincular el compromís en les xarxes socials amb la identitat del client ha demostrat ser un objectiu difícil d’aconseguir per als profes- sionals del màrqueting. Però amb un impuls renovat i l’atenció posada en les xarxes socials per tal de mantenir relacions més rellevants amb els clients, és possible aplicar les mesures ne- cessàries, ja siguin grans o petites, per tancar la bretxa entre el compromís i la identitat de el client.
5. Els perills del propòsit
Les marques atrevides comencen a la sala de juntes, no en les xarxes socials. En un any marcat per l’agitació social, els professionals del màrqueting van enso- pegar amb la pressió d’abordar públicament qüestions en què les seves organitzacions mai s’havien centrat, o amb les que només començaven a alinear-se. En lloc d’utilitzar les xarxes socials com a portaveus de promeses buides, en 2021 els di rectors de màrqueting forts faran servir la intel·ligència recopi- lada pels equips de xarxes socials per ajudar a l’organització a adaptar-se a les noves creences dels compradors, a les noves formes de fer comerç i a un nou camí cap al creixement, tot això segons l’informe.