El Consell Insular de Menorca i els vuit ajuntaments de l’illa han posat en marxa una campanya insular de conscienciació per fomentar el respecte i civisme a les festes patronals de Menorca.
L’objectiu d’aquesta campanya, que duu per lema “Junts feim festa”, és “aconseguir una actitud de col·laboració, implicació i respecte cap als valors i tradicions de les celebracions, així com promoure comportaments que facilitin la pervivència d’aquests costums”, ha explicat la consellera de Cooperació Local i Promoció Turística, Maite Salord.
“S’ha treballat en la creació de continguts que permetin en primer lloc aconseguir un públic interessat en la temàtica de les festes per, després, activar els missatges de conscienciació”, ha dit el coordinador de la campanya, Llorenç Allès de l’empresa Sibilare.
“La proposta pretén sumar esforços donat que les festes patronals són un eix molt important en la nostra tradició”, ha afirmat Salord. La consellera ha agraït la tasca duita a terme pels representants municipals de les regidories de Festes de cada municipi. L’acte ha comptat amb la presència dels regidors Laura Anglada (Ajuntament de Ciutadella), Héctor Pons (Ajuntament de Maó), Regina Sintes (Ajuntament des Mercadal), Joana Febrer (Ajuntament de Ferreries), Rafel Quintana (Ajuntament d’Alaior), i els batles dels ajuntaments de Sant Lluís i Es Migjorn Gran, Montserrat Morlà i Pere Moll.
La consellera ha donat les gràcies a les empreses col·laboradores (Avarques Ria, Cavalls Son Àngel, Aquarock Menorca, Lloc de Menorca i Fundació Baleària) que de manera desinteressada participen amb l’atorgament de premis en un Concurs de Dibuix sobre civisme i respecte a les festes dirigit als alumnes d’educació primària i que s’anunciarà de manera imminent. Així mateix, ha agraït la col·laboració d’IB3 i d’ASHOME. L’associació farà arribar a cada hoteler el disseny d’un ‘poming’ amb un lema en diferents idiomes, i s’ha compromès a fer campanya entre els seus associats.
Un dels principals missatges a difondre durant la campanya, que es desenvoluparà durant els propers mesos i fins a les Festes de Gràcia de Maó, és que La festa és de tots i es fa entre tots. “Tots som part de la festa, i ser-ho ens fa especials. No cercam adoctrinar, sinó provocar reflexió i actuació”, ha subratllat Allès.
L’estructura de la campanya esdevé a través de diferents accions com els canals a Facebook, Twitter i Instagram: Menorca en Festes, i el foment dels debats virtuals. A partir d’un hashtag, es recollirà i fomentarà la participació ciutadana, en temes com el consum d’alcohol i altres substàncies, les agressions sexuals, o la pèrdua o no de les tradicions / costums, entre d’altres. A més, s’obrirà un whatsapp unidireccional com a eina per difondre notícies, informacions o avisos.
Una altra acció important serà la programació de vuit esdeveniments divulgatius, un a cada municipi, en coordinació amb els ajuntaments i els seus programes de festes. Aquests esdeveniments pretenen donar a conèixer la festa, els seus elements, i treballar en alguns aspectes específics com el consum d’alcohol, les agressions sexuals o els costos de l’incivisme.
En el marc de les diferents actuacions ja s’han començat a impartir xerrades dirigides als alumnes dels instituts de Menorca a càrrec d’un policia tutor format específicament. A hores d’ara, ja hi ha tancades vint xerrades, que arribaran a més de 1.000 joves de tota l’illa.