El 52% de l’energia que es consumeix en transport a Menorca la gasten els vehicles de terra. Cotxes, motos, taxis, autobusos… i la gran majoria funcionen encara amb combustibles fòssils, el que suposa més d’un 18% de les emissions de CO2 contaminants que llancem els menorquins a l’atmosfera. Per aquest motiu s’incentiva la compra de cotxes cada vegada més eficientment energètics i que contaminin manco. La màxima expressió d’aquest concepte és el cotxe elèctric. Però, estem preparats a Menorca per tenir cotxes elèctrics?
Les diferents modalitats de cotxes que existeixen en el mercat
En Lao Capó, propietari del concessionari Toyota, fa anys que només ven cotxes híbrids, que són els que fabriquen a la marca. De fet, assegura que “fa més de 20 anys que venem cotxes híbrids de tot tipus, que han anat millorant amb els anys”. Ell ens explica la diferència entre les diferents opcions que existeixen en aquests moments a l’hora de comprar-se un cotxe.
- Hi ha els cotxes amb combustió de benzina o petroli que tots coneixem. Són els més contaminants, però també els que encara s’empren més.
- Els microhíbrids, que són cotxes que van sempre amb benzina, però duen un petit motor elèctric que ajuda en diferents parts del motor. Contamina una mica manco que els convencionals, però molt poc.
- Els híbrids. Aquests duen dos motors autònoms, un de benzina i un elèctric. En aquest cas el que ajuda és el de benzina, però sobretot funciona amb elèctric. S’autocarreguen tots sols gràcies a l’energia cinètica, de manera que mentre el cotxe està en marxa, la bateria elèctrica es va carregant. Mentre tengui benzina, el cotxe híbrid caminarà.
- Els híbrids que es poden endollar. Duen també els dos motors autònoms i, a més, duen dues bateries. Una bateria elèctrica que es carrega a través d’un endoll, i l’altra que es posa en marxa quan s’alimenta del sistema híbrid dels dos motors. L’avantatge d’aquest sistema, respecte dels cotxes elèctrics, és que mai quedes sense bateria.
- Els cotxes elèctrics tal com els imaginam són els que duen una bateria elèctrica i s’han de carregar amb electricitat. Aquests necessiten la corrent per funcionar i tenen una autonomia limitada. Necessiten una potència d’uns 500 kw per carregar i has de tenir un endoll a mà.
- Els cotxes d’hidrogen. Aquest és també un cotxe elèctric pur, però no és necessari endollar-lo a la corrent. El seu combustible és el dipòsit d’hidrogen. En lloc d’omplir-lo de benzina, s’omple d’hidrogen, amb autonomies de fins a 700 kilòmetres. El problema és que a Menorca no tenim hidrogeneres. És un combustible moltíssim més barat i zero contaminant, perquè pel tub d’escapament el què surt és aigua.
L’ecologisme irromp en el camp de l’automoció
“Quan van sorgir els primers elèctrics i híbrids, no xerràvem com ho fem ara d’ecologisme, de reducció de les emissions de CO2 o de sostenibilitat. Per tant, va costar arrancar el mercat d’aquest tipus de vehicles”, comenta Capó. “En canvi, ara és molt més fàcil, fins i tot en context de pandèmia. Durant el mes de juny, més del 30% de cotxes que s’han venut a Menorca són híbrids”. Altres concessionaris no han tingut aquest avantatge. El propietari de Toyota a Menorca comenta que “deu fer uns 12 anys, quan va començar a canviar la tendència del mercat, hi va haver marques que van apostar molt fort pels vehicles elèctrics. I d’altres que van veure que la societat no estava preparada per canviar a un sistema tan diferent i van experimentar amb altres maneres de combustió. De fet, a Menorca encara tenim un dèficit molt gran per poder mantenir un cotxe totalment elèctric, perquè ens hi manquen endolls. De públics, només n’hi ha a 3 punts en tota la ciutat. Per aquest motiu hi ha hagut marques, com Toyota, que han apostat per un sistema híbrid, perquè segurament conviuran durant molt de temps diferents mètodes de combustió, junt amb la fòssil que coneixem tots”.
La trampa dels elèctrics no contaminants
Si bé és cert que les emissions del cotxe elèctric són zero, està demostrat que l’energia elèctrica amb la qual funcionen, encara es produeix amb molt de combustible fòssil. De manera que contamina més la recàrrega d’una bateria d’un cotxe elèctric que la combustió d’un cotxe híbrid de dos motors.
Capó apunta un altre problema per tenir un cotxe elèctric a l’illa en aquests moments. “Un gran problema dels cotxes elèctrics a Menorca és que has de tenir un punt de recàrrega a casa, perquè públics n’hi ha molt pocs. Si una persona pot tenir un endoll a casa seva, és una bona solució. Però si viu a un bloc de vesins, la factura de la llum puja considerablement”.
El tema del preu
Un cotxe híbrid costa el mateix que un cotxe de benzina. Per uns 16.000 euros pots tenir un cotxe híbrid. Quan es dispara el preu és quan ens posam a cercar un cotxe totalment elèctric, pel qual ens poden demanar un mínim d’entre 30.000 i 40.000 mínim. El preu dels elèctrics encara no és competitiu amb els de benzina. “Està clar que el cotxe elèctric és el futur, però amb les noves tecnologies que s’estan desenvolupant. Mentre, aniran convivint les diferents maneres de combustió”, assegura Capó.
Any de pandèmia
La crisi que arrosseguem des de 2020 a causa de la pandèmia ha afectat de manera desigual als concessionaris de cotxes de Menorca. “Pel que fa als híbrids de Toyota, no es pot dir que hagi anat malament, perquè els cotxes híbrids van cercats”, comenta en Lao. El sector de l’automoció va ser un dels més castigats de la crisi de 2008. Però Capó creu que en aquesta ocasió, el desgavell no serà tan gran. “No hi haurà la crisi de vendes que vam tenir el 2009, quan el mercat va caure en picat. Però tenim problemes d’abastiment perquè hi ha components, en concret els semiconductors, que són components tecnològics, que no s’estan fabricant a causa de la pandèmia. El problema no són els clients en aquesta crisi. Si no la possibilitat de tenir prou producte perquè s’han aturat fàbriques d’alguns dels components”.
Objectius de reducció d’emissions de l’Agenda 2030
L’Agenda de descarbonització del Consell preveu que per l’any 2030 hem d’haver reduït en un 50% les emissions de CO2 que llançam a l’atmosfera a través dels nostres vehicles. Però en Lao Capó no ho veu clar. “No veig que sigui factible que puguem arribar als objectius de l’Agenda 2030 de descarbonització del Consell en el sector de l’automoció. No perquè no hi hagi interés, sinó perquè els cotxes elèctrics encara són molt més cars que un cotxe de benzina. Moltes persones arriben amb la intenció de comprar un cotxe no contaminant fins que veuen els preus. També és cert que els híbrids, que sí es venen a bon ritme per preu, ajudaran a baixar les emissions de CO2. No és contaminació zero, però pot baixar entre un 30 i gairebé un 50% les emissions d’un cotxe de benzina”.