El desmoronamiento de la ternura, del murcià Luis Manuel Soriano Ochando (1979) és l’obra guanyadora del XLVI Premi Born de Teatre, que ahir vespre es va entregar al Teatre Municipal des Born.
El Jurat ha valorat repte que suposa una obra escrita des d’un prisma molt trencador i contemporani, representant un moment de dolor que s’espera més trascendent però que xoca amb la vulgaritat de la realitat. I ho fa amb un desenvolupament amb molt de ritme, que aconsegueix mitjançant la musicalitat de la paraula.
El desmoronamiento de la ternura
El jurat valora el plantejament complex que l’autor fa d’un tema com el dol, el qual retrata des del caos i l’excés com a forma d’escapisme davant la realitat de la mort. També, l’enfocament cap una generació jove de públic, amb un tipus d’escriptura fresc i novedós. Es valora molt positivament tant l’inici com el final de l’obra, i la capacitat d’aquesta per apel·lar al sentiment de tendresa, a la vegada que aconsegueix donar-li una dimensió irònica.
LUIS MANUEL SORIANO OCHANDO
És titulat en Direcció escènica i dramatúrgia per l’Escola Superior d’Art Dramàtic de Música, i ha cursat els masters d’Arts escèniques a la Universitat de Múrcia i el de Dansa i Art del moviment per la Universitat Catòlica de San Antonio.
Ha impartit diversos cursos de dramatúrgia, direcció escènica, il·luminació i disseny d’espai escènic a Sicília, Atenes i Múrcia. Com a director ha realitzat diversos muntatges teatrals, entre els quals destaquenHamlet/homeless de Sebastián Ruíz en coproducció amb Arena Teatro i presentat al Festival de les Autonomías al Teatro Bellas Artes de Madrid al 2004; Mi vida gira alrededor de 500 metros, de Inmaculada Alvear, espectacle produït per Arena teatro estrenat al Festival internacional di Napoli l’any 2009; o Lo que sé de Shakespeare, un text propi amb producció de Ribalta teatro i estrenat al Teatro Circo de Múrcia en 2015.
També s’ha dedicat a la gestió cultural, com a encarregat de la programació nacional i internacional del Centro de Arte Contemporáneo Párraga; i ha estat assessor artístic en el festival AlterArte.
Ha publicat el text teatral Recuperar la luz/Vaciar la herida en las ediciones de la ESAD de Murcia en marzo de 2009.
És la primera vegada que presentava una obra al Premi Born de Teatre.
La lengua incompleta
En destaca el gran contrast entre la complexitat dels temes tractats i la forma tendre que té de fer-ho, aconseguint l’autor un interessant joc entre la forma i el fons de l’obra. Es posa de manifest el tema de la impossibilitat de la transmissió de valors culturals en un context en què desapareix una llengua.
El vent entrarà tot sol
Es valora el compromís que l’autor demostra amb el teatre de la memòria, amb l’exigència d’un text que es considera teatre documental. I que, a més, realitza a través d’un personatge oblidat, en un exercici de contramemòria, amb una reivindicació del passat, però també del present. El jurat també valora com l’autor posa l’estètica del text al servei de l’ètica que traspua amb el compromís d’uns ideals.
L’encant de les nenes
Destaca la manera novedosa de tractar un tema d’actualitat com són els abusos sexuals, però des d’una visió molt distinta, donant importància a l’arrel del problema i com arriba a desenvolupar-se en les relacions entre els personatges. També en valora el joc plantejant entre el passat i el present dels personatges, i l’habilitat de l’autor de tractar el tema sense caure en clixés, donant una visió polièdrica d’un assumpte complex.