En aquest XII seminari s’han compartit les línies d’actuació de les diferents xarxes autonòmiques i també s’ha dedicat un espai a conèixer i debatre el Pla d’Acció d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat (PAEAS). Hi han intervingut membres del Ministeri d’Educació i Formació Professional, així com el professor José Manuel Gutiérrez Bastida, expert en educació ambiental.
Hi ha hagut representants d’Albacete, Catalunya, Canàries, Ceuta, Extremadura, La Rioja, Múrcia, Palència, el País Basc i el País Valencià.
Les Illes Balears han participat en l’organització del seminari i s’encarreguen de fer la memòria de la trobada. A més, formen part del grup de treball de l’Agenda Urbana Escolar, amb l’acció del 5 de Juny.
Nous reptes per al curs 2021-2022
L’Acció 5 de juny – Una vacuna per al planeta – i l’Agenda Urbana 20/30 centraran les activitats previstes als centres per aquest curs. Cal destacar que durant aquest seminari les Illes Balears també han agafat el compromís de seguir organitzant aquest seminari el proper curs, juntament amb el País Basc i Palència. Sempre tenint com a protagonistes els centres educatius de les Illes Balears.
La Conselleria de Medi Ambient i Territori, juntament amb la Conselleria d’Educació i Formació Professional, han convocat per a aquest curs 2021-2022 la divuitena edició del Programa de Centres Ecoambientals, amb la finalitat d’impulsar l’educació ambiental als centres educatius de les Illes Balears i donar suport als projectes d’ambientalització dels centres educatius.
Una xarxa per construir models de referència
ESenRED (Escoles cap a la Sostenibilitat en Xarxa) és la xarxa estatal de xarxes de centres educatius sostenibles no universitaris promogudes per iniciativa d’administracions públiques. Totes les xarxes comparteixen interessos i objectius comuns, i es configuren com una comunitat de pràctiques en les quals tots els seus membres tenen la possibilitat d’actuar i responsabilitzar-se en clau d’igualtat i generar, així, un treball cooperatiu en xarxa.
Entre els seus objectius destaquen l’intercanvi, la col·laboració i la difusió entre les diferents xarxes d’accions, recursos, materials i idees, així com la promoció de la reflexió, l’avaluació i la innovació sobre la pròpia pràctica per construir col·lectivament coneixement en models de referència.
ESenRED desenvolupa projectes comuns o compartits per les xarxes que cerquin la millora permanent de l’aprenentatge competencial de l’alumnat, a través del seu protagonisme participatiu, així com la millora permanent de la competència professional del professorat. Tot això a la vegada que estableix contactes, relacions i projectes comuns amb altres xarxes nacionals i internacionals d’escoles cap a la sostenibilitat, i propicia la nostra presència en trobades internacionals.