El passat mes de novembre el Ple de l’Ajuntament de Ciutadella va aprovar la seva adhesió a la Sindicatura de Greuges de Menorca, entitat independent i col·legiada que defensa els drets fonamentals dels ciutadans davant l’administració pública. Pepa Gil, membre d’aquesta comissió agrupament de síndics a Menorca, visita la redacció d’eliris.cat i ens explica els principals objectius d’aquet ens projecte i les eines que posen al servei de proposen i que faciliten a la ciutadania per afrontar les barreres que sovint es troba davant amb l’administració pública.
– Què és la Sindicatura de Greuges i quin objectiu te?
– La Sindicatura de Greuges és una institució per tres amb unes funcions i objectius marcats en el seu per la defensa dels drets dels ciutadans davant l’Administració, actuant com a portaveu dels greuges de la població i facilitant la seva relació amb l’Administració pública. Quan parlem de drets humans ens referim a tots aquells drets que un ciutadà considera que han estat vulnerats per part de l’administració pública, que no ofereix al ciutadà una resposta en el termini requerit o simplement, que emet una resolució que no és satisfactòria.
En el nostre cas som tres síndics que treballem de manera altruista. i comptem amb la col·laboració d’una assessora jurídica del Consell Insular i amb un secretari. L’objectiu general és la defensa del drets humans davant les administracions públiques, en aquest cas principalment del Consell Insular.
– Com i quan neix?
– La Sindicatura de Greuges neix el 13 de gener del 2016 sota el nom de Comissió de Greuges a iniciativa de la presidenta del Consell Insular, que aleshores era la Sra. Maite Salord Ripoll. Ella creia en la necessitat de crear una entitat independent capaç de defensar al ciutadà davant als errors que podia cometre l’Administració.
Des de el Consell es van ocupar de crear i definir aquest projecte amb un reglament d’organització i poc a poc a partir del 2017 es varen anar adherint alguns ajuntaments. Fins ara, els ajuntaments adherits son: Es Castell, Sant Lluís, Es Mercadal i Ferreries. En el cas de Ciutadella, l’adhesió va ser aprovada el passat mes de novembre però encara no ha estat assignat el conveni.
– Com s’hi pot dirigir la ciutadania a la Sindicatura de Greuges?
– Hi ha diferents vies. El ciutadà pot contactar amb nosaltres a través del nostre correu electrònic, per telèfon o mitjançant la nostra pàgina web on poden trobar un formulari que els permet esposar la seva incidència i la resolució rebuda per part de l’administració pública. Aleshores, nosaltres avaluem i tramitem la queixa depengen si aquesta està o no relacionada amb alguna de les administracions que ens corresponen. També és important el requisit de no haver superat l’any des de el moment en el que s’ha produït l’incident. Aquesta queixa pot ser presentada per qualsevol persona física o jurídica resident o no a Menorca, fins i tot pot ser presentada per aquelles persones que només estiguin de pas per l’illa.
– Quines son les queixes més freqüents contra l’administració pública?
– Des de la meva arribada el passat mes de març del 2021, he observat que les incidències més freqüents son aquelles sol·licituds que han incomplit el termini sense rebre cap resposta. Pel que fa a Les temàtiques son molt variades. Algunes d’aquestes fan referència a les ajudes, els serveis, al patrimoni cultural, talaiòtic, als camins rurals, a la seguretat o inseguretat dels vianants en determinades zones i a on deurien d’intervenir els ajuntaments o directament el Consell Insular. La demora en la resposta d’aquestes incidències és molt preocupant. Arrel de la pandèmia o agreujat per la mateixa s’ha afegit un nou inconvenient que ha estat el requeriment de sol·licitar cita prèvia per l’accés als serveis d’un ciutadà davant l’administració pública. Estam duent a terme totes les accions que tenim al nostre abast perquè hi hagin canvis i tot i que no és fàcil ja estem veient resultats i bona voluntat per part dels responsables. Un altre problema que ens preocupa molt és el de la coneguda ‘bretxa digital’ i l’analfabetisme front a aquests recursos per part d’una part no menyspreable de la nostra població. És molt difícil per la gent de certa edat i/o d’escassa formació en aquest àmbit accedir als serveis i realitzar els tràmits de la manera exigida per l’administració pública. Considero que és una barrera que dificulta enormement l’autonomia plena de la població, sobretot a de la més vulnerable.
– De quina manera interveniu?
– Les nostres actuacions poden ser de dos tipus: a petició de part, que és quan se’ns adreça qualsevol tipus de queixa. i actuacions d’ofici per iniciativa de la pròpia Sindicatura.
Hem de aclarir que nosaltres som una entitat de segona instància, és a dir, davant de qualsevol queixa, els ciutadans no es poden adreçar directament a nosaltres en primer lloc. Primer, han de reivindicar la seva incidència a l’administració pública (Ajuntament, Consell …) i en el moment en el que aquet ciutadà no aconsegueix una resposta o bé, obté una resolució que no és la desitjada, és quan poden adreçar-se a nosaltres. Per tant, la Sindicatura es compromet a realitzar les actuacions d’investigació que considera oportunes per l’aclariment i resolució del fet. A continuació, redactem un dictamen o una resolució valorativa en termes de dret i equitat i l’enviem a l’òrgan corresponent seguit d’una proposta, un suggeriment o una advertència per poder resoldre aquesta incidència.
– Quins beneficis te per la ciutadania?
– Nosaltres no som un òrgan executiu però sí és veritat que tenim les eines per poder conèixer la normativa i les lleis actuals i d’aquesta manera, podem valorar el camí i els arguments que ens permetran accedir a l’administració i suggerir a aquesta elements per poder resoldre el problema. A través de l’argumentació i la defensa del drets del ciutadà confrontant-lo amb la normativa, nosaltres podem instar per que es compleixi allò que l’administració està obligada a fer.
– En quin punt es troba l’adhesió del ‘Ajuntament de Ciutadella?
– El seu adheriment va ser aprovat al novembre del 2021 però encara no s’ha pogut firmar el conveni. Som molt conscients que la situació és molt excepcional, que hi ha altres prioritats però estam treballant per dur-lo endavant encara que ara estigui en fase de stand by. De fet, el primer dimarts de cada mes tenim previst, ja n’hem fet alguna, reunir-nos a la seu del CIM a Ciutadella que vam començar prèviament a que fins i tot fos efectiva la seva adhesió.
Per això diem que les iniciatives de Ciutadella les tenim al ‘congelador’ (riu) i li demanem al ciutadà que estigui atent perquè aviat també ell o ella ens podrà contactar.
– Quines iniciatives trobem en el municipi de Ferreries?
– Afortunadament, tenim una relació molt àgil amb l’Ajuntament de Ferreries. Hem atès algunes demandes relacionades amb la demora de la resolució i que però, han rebut finalment una resposta i també alguna demanda relativa a l’ús públic de trams de camins que ara es consideren. He de dir, que en general, existeix una molt bona col·laboració amb els ajuntaments i amb el Consell Insular. Mostren molta disponibilitat, tenim reunions sempre que les requerim i ens tenen molt present, que és important. Desprès és evident què hi ha moltes incidències que poden ser resoltes i altres que no.
– Què cal millorar al 2022?
– És necessari millorar moltes coses, sobretot el tema lligat a la cita prèvia i la digitalització. Hem de mostrar o suggerir a les administracions un mecanisme que faciliti al ciutadà l’accés als seus tràmits i serveis millorant també la seva formació. A més a més, també insistirem en que el Consell Insular insti més a les administracions de l’Estat en facilitar els tràmits amb les oficines i departaments que atenen als ciutadans de Menorca.
També és molt important per nosaltres apropar-nos i donar-nos a conèixer a la ciutadania i que ens facin confiança per ajudar-los a defensar els seus drets.
– Quines mesures teniu pendents?
– Si parlem de les actuacions que hem anomenat d’ofici o per iniciativa pròpia de la Sindicatura.
Tenim pendent instar a la finalització la definició del Catàleg de Camins, un catàleg que recull un llistat de camins per municipis classificant aquells públics i aquells privats i que deuria acabar-se de ser definir dins el 2022.
Per altra banda, hem de continuar donant suport a les reivindicacions d’un servei d’al·lergologia a les Illes Balears. Els afectats demanen al·lergòlegs especialitzats, sobretot en temps de pandèmia, on els ciutadans que tenen algun tipus d’al·lèrgia necessita més informació relativa als efectes de la vacunació. També estam recollint les iniciatives proposades per la Xarxa de les Biblioteques de Menorca ja que ells duen a terme un programa molt interessant on un expert assisteix a la biblioteca de cada municipi amb l’objectiu de poder ajudar al ciutadà a fer aquests tràmits administratius de manera que aquests no es trobin desemparats. Aquesta és una acció molt interessant potent que està donant molts de beneficis a la ciutadania.
I unes quantes més iniciades o en procés de definició que ens animen a continuar amb aquesta tasca que consideram ben necessària.