Atesa la notícia de l’ampliació de l’aparcament pròxim a Punta Nati, que realitza la conselleria de Mobilitat del Consell Insular de Menorca, amb l’objecte de triplicar la capacitat actual fins situar-la en 184 cotxes, des d’Esquerra de Menorca en un comunicat de premsa manifesten:
- Som coneixedors de la pressió que rep la zona des de fa uns anys, com a resultat d’haver-se “posat de moda” per anar a veure la posta de sol i els problemes que això ocasiona a la mobilitat.
- Som igualment conscients de la singularitat i excepcionalitat de tota l’àrea de Punta Nati, dels seus valors paisatgístics, culturals i naturals, amb un impacte antròpic baix fins fa pocs anys.
- Amb el projecte d’ampliació del parc fotovoltaic ja es produirà un impacte real sobre tota la zona. Ara, amb l’ampliació de l’aparcament, l’impacte serà molt major.
- L’ampliació de l’aparcament suposarà un efecte crida, durant els tres mesos d’estiu, que tindrà com a conseqüència una pressió insuportable sobre la via d’accés a Punta Nati, via en la qual conviu un segment per a vehicles a motor i un altre per a vianants i ciclistes. Aquesta pressió tindrà com a conseqüència la creació de la “necessitat” d’ampliar la via, amb un nou impacte.
- Considerem que els poders públics no podem prendre decisions de satisfer la demanda quan aquesta té com a resultat els impactes negatius que es produiran, sinó que s’ha de partir del punt de vista de la protecció i conservació del bé per a gestionar correctament la demanda.
- En aquest sentit, creiem que una sortida més raonable a la pressió que rep Punta Nati els fosquets d’estiu seria: a) limitar l’accés a la zona durant els mesos d’estiu i en l’horari que es consideri necessari; b) mantenir durant aquesta franja l’accés motoritzat de residents i serveis públics; c) permetre en tot moment l’accés de vianants i ciclistes; i d) oferir un servei de bus llançadora, com ja s’ha fet en altres indrets de Menorca, per al transport col·lectiu de les persones interessades.
Segur que hi pot haver altres idees que millorin aquestes, que, a més a més, incideixen en un menor ús del vehicle privat i contribueixen a reduir l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.