Davant del bloqueig en la negociació del REIB, MÉS per Menorca aposta per la via legislativa El Congrés dels Diputats debatrà aviat la Proposició de Llei de modificació del REIB per millorar la connectivitat, impulsada per MÉS per Menorca i aprovada per unanimitat al Parlament de les Illes Balears, el que podria suposar una solució

Davant de la notícia apareguda aquest dimecres a un mitjà de comunicació sobre el fracàs de les negociacions per a un nou REIB entre els executius autonòmic i estatal, MÉS per Menorca demana que s’aposti per la via legislativa. Els menorquinistes recorden que hi ha una proposta del Parlament sobre la taula, al Congrés dels Diputats, que es debatrà molt prest i que podria ser una sortida.

Com es pot veure en l’enllaç de la web del Congrés de Diputats, la proposició de llei que modifica el Règim Especial de les Illes Balears per introduir-hi noves mesures que millorin la connectivitat, està pendent de la presa en consideració, és a dir de ser debatuda i votada pel Congrés.

http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=IW12&PIECE=IWA2&FMT=INITXD1S.fmt&FORM1=INITXLUS.fmt&QUERY=%28I%29.ACIN1.+%26+%28%22PROPOSICI%C3%B3N-DE-LEY-DE-COMUNIDADES-Y-CIUDADES-AUT%C3%B3NOMAS%22%29.SINI.&DOCS=10-10

És evident que des del dia (any 2017) que es va aprovar la proposició de llei pel Parlament de les Illes Balears hi ha hagut canvis (com el pas del 50 al 75% de descompte), i per tant serà necessari adaptar-la a les noves circumstàncies durant la tramitació a les Corts Generals.

Així i tot, MÉS per Menorca considera que la proposició de llei podria ser una gran oportunitat per blindar i establir per llei garanties en connectivitat aèria i marítima. “Seria un error no aprofitar aquesta oportunitat per, com a mínim, blindar algunes qüestions sobre connectivitat”, ha assegurat el portaveu de MÉS per Menorca, Nel Martí.

Del contingut del text aprovat el 2017 caldria actualitzar i afegir qüestions bàsiques com:

– Blindar el 75% de bonificació per llei, i introduir el criteri de tarifa màxima (també per llei) per a garantir que el descompte no sigui absorbit per la pujada de preus de les companyies.

– Comprometre l’Estat perquè assumeixi el mateix percentatge de bonificació en transport marítim que en aeri, és a dir el 75% (i no el 25 o 38% com fa ara)

– Introduir la OSP Menorca-Barcelona.

– Modificar el Reial Decret 1034/1999 perquè es puguin compensar els costos del transport interinsular de mercaderies, tant per via aèria com marítima.

MÉS per Menorca també va més enllà i proposa que, en cas que es confirmi que no hi haurà un acord entre els executius estatal i autonòmic per a un nou Règim Especial de les Illes Balears, s’utilitzi la via legislativa d’aquesta proposició de llei per incorporar-hi altres temes claus:

– Afegir mesures per igualar l’accés dels estudiants a la formació, tal com recomana l’estudi de la UIB sobre el règim especial de les Illes Balears.

– Un Règim fiscal propi: reserva d’inversions, deduccions en sectors productius estratègics i possible IVA especial supeditat a la UE.

– La creació del Fons d’insularitat: proposta del Govern per garantir inversions addicionals a Balears any rere any.

L’única raó per no aprofitar aquesta via legislativa de modificació de l’actual règim especial de les Illes Balears seria que es presentés en els terminis anunciats (novembre) i per entrar en vigor a l’inici del 2019, un nou règim especial que incorpori tots aquests aspectes exposats. L’objectiu és que no s’acabi la legislatura sense tenir un nou REIB. En aquest sentit MÉS per Menorca resta expectant al mes de novembre per decidir quina serà la seva posició final. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.