Itziar Lecea/Fotos: UNWTO.– Ser un dels països que més turisme mou al món, suposa ser-ne expert en la matèria. Per açò no és estrany trobar una mallorquina com a assessora especialitzada a la Secretaria General de l’Organització Mundial del Turisme (UNWTO), òrgan depenent de Nacions Unides. Isabel Oliver ja tenia experiència en la matèria abans d’entrar a la UNWTO, car havia estat secretaria d’Estat de Turisme (2018-2020). Però des de 2020, la realitat va rompre tots els esquemes de l’experiència amb la pandèmia. Un repte que, assegura Oliver, ha servit per unir més al sector.
Començar a un càrrec de Turisme durant una pandèmia és, almanco, curiós.
Vaig entrar el juliol de 2020, amb un consens entre el Govern d’Espanya i la UNWTO. Però va ser començar una nova feina de manera estranya, com tot en aquell moment de desconfinament. Vam passar d’una activitat presencial a fer teletreball, videoconferències, reunions en línia, per telèfon, moviments amb PCR… Igual d’estrany que a tota la població mundial.
Quina va ser la primera reacció de la UNWTO davant una pandèmia que impedia la mobilitat?
El que vam constatar és que hi havia molts contrastos entre els 169 països que formen part de l’Organització. A Xina vam veure que tot anava molt ràpidament i arribaria a ser una qüestió mundial, però asimètrica. Així, vam veure un efecte dominó amb diferents etapes. Tots vam viure un moment de buit, d’incertesa, i de presa de consciència de la situació xerrant entre noltros. Vam crear un gabinet de crisi per compartir la situació, posar damunt la taula problemes, dubtes, etc. El mes de maig de 2020 el món estava paralitzat, pel que era complicadíssim gestionar. El gabinet de crisi va servir per no sentir-nos sols: a nivell de país, de sector, a nivell personal… Qualsevol situació era de soledat, i va ser un moment bo per compartir.
Però la situació ara és diferent.
El 2021 tampoc va ser bo. Semblava que havia d’anar bé, però no hi va anar. Enguany ja és una altra cosa. Hem tingut un bon començament els mesos previs a l’estiu, amb una molt bona Setmana Santa. Segurament ens atracarem a les dades de 2019 en un 85%. El virus sembla controlat a Espanya, però també falta que hi estigui a la resta d’Europa, els nostres mercats emissors. A banda, els que ara es mouen, ho fan més a prop de casa. Per açò tenim un gran auge de turisme francès, per exemple. Així i tot, s’han aturat una mica els trajectes de llarga distància, tot i que sembla que es comença a obrir el mercat americà.
Hem de tenir en compte que Espanya continua essent un refugi important, on la gent es troba segura des del punt de vista sanitari, i també personal. Tot apunta, encara que hem de ser cauts, que serà una bona temporada a Espanya i les Balears.
Ens mourem més a prop ara?
Ara ens movem en àmbits més coneguts i més a prop de casa, que ens donen més seguretat per la proximitat. I la seguretat ha estat sempre un valor molt rellevant en el sector turístic. Al mateix temps, en aquests anys de pandèmia pesa més la part de sostenibilitat. La gent cerca espais més oberts, més natura, més sostenibilitat, més proper, menys artificial. Açò ha significat que ofertes com les cases rurals hagin tingut un auge impressionant. També, pensant en la sostenibilitat, hi va haver més gent que en lloc d’agafar avió o tren agafava cotxe, es movia més a prop.
I la inflació, pot afectar a la temporada d’enguany?
Aguantam turbulències enormes. En turisme, no basta estar un bé, sinó que també hi han d’estar els dels nostres voltants. D’aquí l’esforç de la Unió Europea per mantenir l’economia amb accions com les ajudes per empreses. No podem deixar que s’aturi l’activitat econòmica perquè tots tenim ganes de sortir i evadir-nos.
Hi falten dones al sector turístic?
El paper de la dona és determinant en turisme. Si bé és cert que dintre de l’escala de treballadors, la dona ocupa la part més baixa, però extremadament nombrosa amb feines que poca qualificació, de cada vegada també hi ha més directives. Una condició important per tenir-ne més, és la formació. Tenim esforç, dedicació, podem arribar al lloc que vulguem. A Balears tenim l’avantatge de tenir empreses turístiques amb dones al capdavant d’empreses molt importants. I la lluita ha de ser continuar formant-se.