Multes de fins a 1.000 euros per als ciclistes que no respectin la normativa

Foto: Antxón Castresana@

Redacció. – La nova llei de trànsit de la DGT que va entrar en vigor el mes de març passat posa un èmfasi especial en l’aplicació de la normativa que han de respectar els ciclistes i que en nombroses ocasions no són tingudes en compte. Les sancions poden arribar a 1.000 euros.

Les bicicletes estan de moda. La sostenibilitat i el respecte al medi ambient han impulsat la utilització d’aquest tipus de vehicles no contaminants. Tot i això, el seu mal ús està comportant nombrosos problemes viaris, especialment a vianants i conductors, que observen que molts usuaris de bicicletes no atenen pràcticament cap norma de circulació, com podem comprovar a diari de com es circula, per exemple als carrils velo i no es respecten les senyals viaires del mateix o els semàfors.

Per això, la DGT, ha inclòs una sèrie de normatives de compliment obligat destinades a fer que els ciclistes respectin totes i cadascuna de les normes. En cas contrari, les sancions poden esdevenir molt altes.

Igual que els conductors d’altres vehicles, Trànsit prohibeix taxativament conduir una bicicleta superant la taxa d’alcohol màxim permesa. Aquesta taxa no pot excedir, igual que per a altres conductors, de 0,5 g/l d’alcohol en sang o d’alcohol en aire espirat superior a 0,25 mil·ligrams per litre. Superar aquests límits poden comportar una multa entre 500 i 1.000 euros. A més, els ciclistes també estan obligats a sotmetre’s al test d’alcoholèmia.

Els telèfons mòbils, igual que el seu ús inadequat als vehicles, han desencadenat nombrosos accidents. Per això, Trànsit ha deixat clar que està totalment prohibit fer servir el telèfon mòbil mentre es condueix. A més, també està prohibit portar auriculars connectats a receptors o reproductors de so, ja que aquests limiten la capacitat auditiva i provoquen distraccions. La multa pel seu incompliment és de 200 euros.

A la ciutat, és molt habitual veure ciclistes circulant per les voreres i calçades. Trànsit insta els ciclistes que si hi ha carrils bici se circuli per aquests espais per no entorpir el trànsit. Pels que no ho saben, circular per les voreres es sanciona amb 100 euros. A més, la DGT adverteix expressament que a les bicicletes només es permet portar un passatger de fins a 7 anys. Portar incorrectament un fillet pot comportar una sanció de 100 euros.

A més, a la ciutat el casc és obligatori així com l’obligatorietat de baixar de la bicicleta quan es vol travessar un pas de vianants. Al contrari del que molts pensen, les bicis no tenen prioritat en un pas de vianants i poden comportar una multa de 200 euros. Així mateix, no respectar la prioritat dels vianants, per exemple a les zones peatonals com és el cas del nucli antic de Ciutadella, se sanciona amb 200 euros.

CIRCULACIÓ PER LES CARRETERES

Cada any, Trànsit registra centenars d’accidents en què hi ha ciclistes implicats. I el nombre de morts no para d’augmentar. Circular amb una bicicleta per una carretera convencional porta els seus riscs per la qual cosa cal respectar al màxim una sèrie de normes circulatòries que poden portar a salvar la vida del ciclista en ser mínima la seva protecció.

Per això, la DGT insisteix que quan se circuli per una carretera és obligatori l’ús de casc i reflectors. No fer-ho comporta multes de fins a 200 euros.

A més, els ciclistes han d’utilitzar el voral de la dreta i només es pot abandonar aquest voral en descensos perllongats. La sanció per incomplir aquesta norma és de 200 euros.

Una de les equivocacions més habituals dels ciclistes a la carretera és circular en paral·lel impedint la circulació normal dels vehicles. Aquí, Trànsit adverteix que els ciclistes tenen permès circular en fila de dos a les carreteres, ajustant-se tot el que puguin a la dreta. En trams sense visibilitat com puguin ser corbes i quan es formin aglomeracions, no es podrà circular en paral·lel i s’hauran de col·locar en filera, exigència que pocs ciclistes compleixen.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.