Carles Canitrot és economista i enginyer informàtic, resident a Ciutadella des de fa 6 anys, quan van decidir que Menorca era el millor lloc on viure, pels fillets en particular, ja que en aquells moments tenien la seva primera filla i que actualment ja en té 6 i una segona filla de 4 anys.
Little Data Stories, és el projecte educatiu per sumar-se a la vida dels fillets i filletes de Menorca, per aprendre a través del joc en edats primerenques, de la mà i saviesa d’en Carles Canitrot. Little Data Stories fou el guanyador de la cinquena edició The Think Up Culture, que es va celebrar la setmana passada a Menorca, el Museu de Menorca i el Centre Bit d’Alaior.
- Carles, com va néixer el teu projecte Little Data Stories?
Amb l’impuls de poder ensenyar a les meves filles, vaig començar a generar a través del conte per captar la seva atenció, mostrar-li aspectes tradicionals de l’illa, donar-los coneixements, habilitats i valors. D’aquesta manera vaig fer un llibre, “El senyor dels vents” que fou el guanyador de la 16a edició del premi Contarella, l’any 2016. El premi va donar el fruit de veure editat el llibre educatiu, per tal que els fillets aprenguin i recordin els diferents tipus de vent que tenim a Menorca.
- Què va suposar aquest premi, ara que ho veus amb perspectiva?
A mi aquest reconeixement, em va servir per veure que aquesta metodologia podia servir no només per les meves filles, sinó a tots els nens. A tots els fillets els agrada els contes que expliquen els seus pares!
Vaig adonar-me com els contes esdevenen una porta per a la concentració i imaginació per tots els fillets i que, al mateix temps vaig sumar-hi la intenció que tingessin coneixements sòlids, en l’àmbit “Steam” (acrònim en anglès de: ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques) que d’acord les noves tendències educadores que empren en els països (cap) davanters, per edats primerenques, a partir dels 2 anys; i afegint un nou àmbit, la dimensió ètica, maduraria un projecte que és el que actualment té el nom de Little Data Stories, el qual està articulat en 4 eixos: cultura de la pau, solidaritat, ecologia i llibertat.Cada conte ha d’explicar un dels 4 eixos dins del contingut de la història i els seus personatges.
- Explica’ns com és L’hora del conte, des de Little Data Stories?
A través d’històries interactives combinades amb contes tradicionals, i sent els fillets els protagonistes, junt amb objectes i joguines tradicionals amb elements més moderns com ara tauletes digitals, robòtica educativa amb suport tecnològic com a eina didàctica. Aquests són les que vaig començar a utilitzar en aquesta prova pilot que vaig començar a oferir a un grup reduït d’escoles, a les classes de les escoletes per fillets d’entre 2-6 anys, fins a dia d’avui.
- Com va acollir-se aquesta idea innovadora?
L’acollida dels fillets i filletes va superar totes les expectatives que havia imaginat.
- Els fillets tenien tots els conceptes tecnològics i valors, conte a conte de manera molt ràpida, sempre jugant.
En cada conte hi ha un repte que han de superar, col·lectivament, i en alguns d’ells també hi afegesc l’idioma anglès ( tenim un personatge que els nens s hi ha de dirigir amb anglès per tal que funcioni).
- També hi té cabuda el món tradicional, del joc, de la tradició del conte?
Sí, us he de dir que de manera tradicional i molt enriquidora ha estat la col·laboració amb una artista Sílvia Vivó de Ciutadella, que ha estat il·lustrant alguns personatges.
Certament, junt amb la tecnologia s’utilitzen jocs tradicionals de fusta, com per exemple, la tauleta màgica, en la que fan lletres, nombres, tot classe de formes.
Per jo tenen un paper important! De fet alguns d’aquests jocs tradicionals s’han creat aquí a Menorca, per exemple en el Centre de Persones amb discapacitat de Ciutadella, el qual els vull també agrair la seva bona tasca amb la producció de sa tauleta màgica.
- D’on ve el nom de Little Data Stories?
El nom del projecte, prové després de molts anys treballant en el món del Big Data (sóc economista i enginyer informàtic). Jo veia com el coneixement de les bases massives era molt important, en un entorn que ens acompanya, i em preocupava, com a pare, que les meves filletes estiguessin capacitades per entendre els perquès i poder prendre decisions. És a dir que tota la informació que tenim, no ens ofegui, sinó que ens ajudi. Per impedir que la societat de la informacióen comptes d’estabornir-nos la podem aprofitar tots. Això requereix una formació, com més aviat millor.Aquest és l’espai i eina que aport jo a les escoles i centres educatius amb el Little Data Stories.
- A on podem aprendre jugant amb tu?
Actualment col·labor amb 4 centres educatius i el 2019 s’afegeixen noves incorporacions. M’agradarà poder arribar a un àmbit més ampli, a poder realitzar sessions els capvespres per a grups de fillets. Els grups idealment són d’uns 10-15 fillets.
També m’adon, a través dels cursos a l’Escola d’adults, que la meva metodologia pot arribar a totes les edats, i de fet puc parlar de la criptomoneda, del disseny i impressió en 3D i realitzar cursos d’economia des de l’aportació de molts dels aspectes que conformen les meves capacitats i habilitats professionals i els meus valors. Bé, el mateix que faig amb els fillets.
- Que significa el premi que et van donar la setmana passada The Think Up Culture perLittle Data Stores?
El principal valor és el reconeixement d’una tasca que port desenvolupant durant anys, i això com emprenedor m’empeny a seguir podent desenvolupant el projecte i fer-lo encara millor.
Poder crear i compartir cada vegada més i millors històries a les meves filles, els seus amics, i els fillets i filletes de Menorca.Confio que altres també ho voldran i això es farà més possible.
- Quina projecció tens pensada per Little Data Stories?
Veig com el projecte pot créixer i es pot ampliar.És cert que fins ara la major part de focalització del projecte és en època escolar, de manera periòdica, però atenent la singularitat de Menorca (que és la quarta illa del món que té més habitant de visitants, i amb un perfil molt familiar) veig la opció d’aplicar el fet de compartir els contes amb els fills dels visitants a Menorca. Pens que puc oferir-ho a altres espais com els hotels, espais de lleure que no tenen activitats, coincidint que la seva arribada és quan les escoles no tenen activitat, per tal de poder seguir explicant Little Data Stories a l’estiu.
També poder col·laborar conjuntament amb altres centres d’arrel del món, compartint un mateix conte de manera que els alumnes dels 2 centres, a milers de km, col·laborant per superar un mateix repte i alhora superant les fronteres, en aquest món globalitzat. Això ja és possible gràcies a la tecnologia, que puguin compartir, jugar i aprendre col.laborativament.