Aquest 17 d’octubre s’ha celebrat a Palma el Taller sobre “Noves tendències de comunicació en format digital”, per tal de donar impuls i modernitzar les redaccions dels mitjans de proximitat, en especial, el seu pas al món digital i el seu constant desenvolupament. L’esdeveniment ha comptat en total amb 40 persones i ha estat organitzat per la Direcció General de Política Lingüística del Govern de les Illes Balears, juntament amb la direcció executiva de l’AMIC Illes Balears.
La Sala d’actes de l’Arxiu del Regne de Mallorca ha sigut l’espai físic de la trobada que ha comptat amb la presència d’experts/es en mitjans d’informació de proximitat, els quals han pogut intercanviar experiències i presentar casos d’èxit. En resum, l’objectiu del taller ha estat proporcionar les eines necessàries perquè la premsa de proximitat pugui explorar sobre noves formes de comunicar per als mitjans digitals i conèixer les tendències internacionals de futur per a la premsa impresa i digitals, amb un enfocament cap als mitjans de proximitat en llengua catalana.
L’acte s’ha inaugurat amb la intervenció de Ramon Grau, president d’AMIC Illes Balears, entitat formada per cinquanta-tres mitjans impresos i digitals de les Illes Balears. “L’AMIC aposta per tres grans eixos: la utilitat per als mitjans, la representativitat i la professionalització del col·lectiu. En aquest sentit, apostem per la formació i la innovació dels nostres mitjans amb l’organització de jornades com la d’avui”, ha manifestat Ramon Grau.
Seguidament, Beatriu Defior Barcons, directora general de la Direcció General de Política Lingüística del Govern Balear. Defior ha subratllat que “Internet és el futur, molts de vosaltres sortiu en edició digital i des de la Direcció General de Política Lingüística tenim clara la potència de les xarxes socials com a noves vies de comunicació i com a suport de mitjans en canvi constant, el qual implica noves maneres de comunicar-se i adaptar-se a nous llenguatges. A més des de la Direcció, volem i contribuïm en l’adaptació dels mitjans a les xarxes socials per fer-ho amb garantia i força”.
El taller s’ha iniciat amb la ponència de Carmina Crusafon, doctora de Comunicació de la UAB, que ha exposat la ponència “Què està passant a nivell internacional a la premsa de proximitat? Tendències i casos d’èxit”. “Per pal·liar la crisi de la confiança cal invertir en marca, fer una nova definició dels mitjans i aportar una oferta d’informació i entreteniment de qualitat vinculada amb el correu electrònic durant el dia a dia”, ha aconsellat Crusafon.
A continuació, Tània Carrobé, directora de Màrqueting i Projectes digitals d’Xtratègics, ha realitzat una proposta de formació, teòrica i pràctica, que engloba un seguit de conceptes: comunicació oberta en xarxes socials (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, Twitch i Spotify); conèixer i aprendre a utilitzar els nous formats dels canals digitals; i aprendre a fer ús de noves eines de creació, edició i compartició de continguts. Carrobé considera que “el vídeo és el format estrella i que sempre serem més propers amb les persones. Ens importa el què, el quan, però sobretot el qui i com m’ho explica. Conèixer qui s’amaga darrere dels mitjans per humanitzar-los és essencial per connectar millor amb la notícia”.
Finalment, ha arribat el torn de Quico Domingo, soci de Mortensen i Consultor IT, amb la ponència “El redisseny de Vilaweb, un cas pràctic”. Domingo ha afirmat que “el 95% del disseny d’una web és la tipografia. Per tant, l’usuari d’un diari digital ha d’entendre on és el títol, el subtítol i els destacats secundaris, sense la necessitat de contingut audiovisual. Una interfície d’usuari ha de ser autoexplicativa, fàcil de fer servir, agradable, eficient, precisa i recuperable”.