El Govern reclamarà a l’Estat que declari obligacions de servei públic totes les rutes aèries amb la Península La Direcció General de Consum ha interposat 26 sancions per import d’ un milió d’euros a companyies aèries

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha anunciat que el Govern balear plantejarà davant el Govern de l’Estat la necessitat que es declarin obligacions de servei públic (OSP) en obert –amb operativitat de totes les companyies- les connexions aèries de les Illes Balears amb la Península, amb un preu màxim de referència per trajecte que no es pugui superar, igual que existeix ara per a les connexions entre illes.

Aquesta mesura l’ha avançada el conseller després de la reunió mantinguda amb el president de l’Associació de Viatges de les Illes Balears (AVIBA), Antoni Abrines, per analitzar les dades aportades per l’entitat en les que s’observa un increment de preus per part, principalment, d’una companyia aèria de baix cost  -no de totes les companyies en general- després de l’entrada en vigor del 75% de descompte.

En aquest sentit, el conseller ha explicat que és important comptar amb una fotografia general del comportament del mercat –perquè és heterogeni i s’ha d’incloure també la compra directa- i ha indicat que, per part de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, hi ha hagut comunicacions per escrit i verbals amb la Direcció General d’Aviació Civil i que en aquests moments, la Comissió Nacional dels Mercats i  Competència (CNMC) està investigant si s’està produint aquest presumpte frau.

El conseller, que ha estat acompanyat en la reunió del director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, i del director general de Consum, Francesc Dalmau, ha informat que paral·lelament a l’avanç de la investigació de la CNMC, el Govern elevarà a l’Estat la petició de declaració de les rutes de les Illes amb la Península com a OSP. Igualment, el conseller també ha indicat que es reiterarà la petició ja cursada a l’Estat de què es redueixi el preu de referència de l’OSP entre illes, de manera que passi dels 90 euros actuals (preu sense aplicació del 75% de descompte de resident) als  60 euros.

L’establiment de preus de referència per a les rutes amb la Península (sobre els que llavors s’aplica el descompte del 75%) permetria garantir que mai no hi haurà increments de preu per damunt del límit que es fixi per a cada ruta. D’aquesta manera, es dotaria de majors garanties el benefici del descompte del 75% per a la ciutadania, a banda de què evidentment si es confirma que s’ha produït fraudulentament increments esdevinguin les sancions corresponents.

Des de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i també des de la Direcció General de Consum s’han remès cartes i denúncies a la Direcció d’Aviació Civil, a l’Agència de Seguretat Aèria (AESA), AENA, Secretaria d’Estat d’Infraestructures, Transports i Habitatge en les que s’informa dels problemes de qualitat en el servei interilles –detectat amb la demanda més gran després del 75%- i de l’evolució de les tarifes, entre altres qüestions, reclamant actuacions i reunions per tal d’avaluar  la situació i prendre mesures.

A més a més, s’ha reiterat el passat 22 de novembre, la petició ja cursada anteriorment de convocatòria de reunió urgent de la comissió mixta de seguiment de l’OSP entre illes i de la comissió de coordinació per tal d’avaluar l’actual situació.

El conseller ha destacat especialment la tasca realitzada pel Govern en matèria sancionadora en aquelles matèries en les quals té competències i així, juntament amb el director general de Consum, Francesc Dalmau, ha advertit que s’han interposat sancions –per comportaments contraris als drets dels comsumidors- per valor d’ un milió d’euros en 26 expedient.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.