Aquest dimarts s’ha presentat al Cercle Artístic de Ciutadella, el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, (PMUS), dins l’Espai de Ciutadania. Aquest estudi recull el conjunt d’estratègies i instruments per a aconseguir un ús coordinat i eficient dels diferents mitjans de transport, considerant la mobilitat des d’una perspectiva global.
Segons l’empresa DOYMO, que ha desenvolupat el document, aproximadament el 95% dels desplaçaments es fan dins el mateix municipi, la gran majoria (un 65%) són inferiors a 10 minuts, fet que suposa una distància curta, i d’aquests, el 46% es fa amb mitjans sostenibles (a peu o en bicicleta). Aquestes dades, en opinió de l’empresa, són positives, però podrien ser millors.
L’estudi proposa analitzar els paràmetres que defineixen la mobilitat en el moment actual, però també planteja la previsió de la seva evolució d’acord amb els desenvolupaments previstos. Justament, el Pla ha d’assegurar un equilibri entre les necessitats de mobilitat i accessibilitat, de manera que afavoreixi la protecció de l’entorn, impulsi el desenvolupament econòmic i millori la inclusió social, principis bàsics per assolir una mobilitat sostenible.
També s’ha de tenir en compte que, dins dels objectius principals de qualsevol PMUS, es troba el de la millora de la seguretat viària, que generarà una disminució d’accidents i oferirà itineraris més agradables, accessibles i atractius a la ciutat.
Durant l’espai de participació de la ciutadania, s’han fet diverses propostes per part dels assistents, dividides en cinc blocs:
- Propostes relatives a la mobilitat de vianants, com, per exemple, la necessitat d’ampliar voreres i millorar el sòl dels carrers i places amb materials de construcció menys lliscants, implantar més passos de vianants, posar especial protecció als entorns escolars o crear més espais exclusius per a vianants.
- Propostes relatives a la mobilitat de bicicletes i patinets, en què s’han plantejat més carrils bici a dins al nucli urbà, millorar la seguretat dels carrils bici ja existents, implantar més carrils bici per connectar amb les urbanitzacions, fomentar que les bicis i patinets circulin compartint calçada amb els cotxes, més aparcaments per a bicicletes i aparcaments més segurs, modificar l’actual ordenança de circulació per incloure les noves mobilitats en bici i patinet i impulsar campanyes d’educació viària.
- Propostes relatives la mobilitat en transport públic amb més parades, més freqüència de pas, ampliar l’horari, millorar l’accessibilitat del servei (parades, informació, APP…) del bus urbà. També més connexions, més freqüència de pas, una millor integració tarifaria o una targeta especial pels turistes quant al bus interurbà.
- Propostes relatives a la mobilitat en vehicle privat amb un nou esquema de circulació als voltants de la plaça des Born, i als voltants del Port, millores de seguretat viària als punts amb més concentració d’accidents, pacificació de la xarxa viària amb zones limitades a 20 km/h (carrers de plataforma única) i altres a 30 km/h, campanyes de control de velocitat, foment del vehicle elèctric, limitacions d’accés en funció del distintiu ambiental del vehicle, implantació d’un sistema de cotxe compartit, avaluació de la qualitat de l’aire i contaminació ambiental…
- Propostes relatives a l’aparcament amb l’ampliació de la regulació de l’estacionament, amb una especial protecció al resident de Ciutadella, ampliar i millorar l’oferta actual als solars d’aparcament ubicats al perímetre del nucli urbà, Implantar senyalització dinàmica amb l’ocupació dels aparcaments als accessos al nucli urbà, ampliar l’oferta de places de càrrega i descàrrega i regular i controlar el seu ús, ampliar les places per a recàrrega de vehicles elèctrics.