Després de la celebració de la darrera edició de la Fira de Turisme de Madrid (FITUR), es posa de manifest que la bonança de les darreres temporades turístiques no serà la mateixa, de fet ja ho vam començar a notar l’any passat. I no és per mor del cobrament de l’impost turístic com ens volen fer creure alguns, sinó perquè Egipte, Tunisia, Grecia i Turquia han recuperat el seu potencial i ofereixen millors preus, millors serveis i estan lluitant amb força als principals mercats emissors com és el cas d’Alemanya i de Gran Bretanya. Aquest darrer en clara incertesa pels problemes derivats del Breixit, de com afectarà la seva economia i, entre altres coses, les seves vacances.
L’any passat Menorca va rebre per primera vegada més turistes nacionals que anglesos, un clar indicatiu de la crisi anglosaxona, i per tant es fa més que necessari obrir nous mercats, i no durant la temporada alta sinó als mesos de tardor, hivern i primavera.
Alemanya, un mercat fortíssim de temporada baixa a Mallorca ben bé podria ser una immillorable alternativa. El cicloturisme és un dels grans potencials a l’illa veïna a l’hivern i que hi té una cabuda important a la nostra illa, no sols pel camí de cavalls en sí, com a ruta principal, sinó també per la seva xarxa de camins secundaris com el den Kane, Tramuntana i els que van a les platges verges, entre altres. Però aquest turisme vol també complements a la seva estada. Des de hotels on hi hagi tallers per arranjar les seves bicicletes a tenir zona d’spa per a després de les seves jornades, juntament amb una oferta gastronòmica local, cultural i de lleure.
A Mallorca han estat molts els petits bars de poble i, també cellers, que han vist com es convertien en lloc de pelegrinatge d’aquests ciclistes que cerquen la cultura gastronòmica de l’illa, del seu pa amb oli, dels berenars de forquilla i dels seus vins.
Perquè a Menorca no podem fer el mateix? Perquè no podem arribar a acords amb les companyies operadores per a oferir paquets conjunts?
La iniciativa del Consell d’obrir una línia directa entre Menorca i Alemanya a l’hivern no és sols una bona iniciativa, sinó totalment necessària, com també ho ha de ser augmentar la presència del mercat francès, que de segur el començarem a notar a partir de l’abril amb el nou vaixell en la ruta Tolon, Ciutadella, Alcúdia.
Acabar amb la dependència d’un sol mercat majoritari és sempre difícil, és una cosa que no es fa de la nit al dia, però a la llarga, segur que serà més que positiu.