La tornada a les aules, que arrencarà dilluns dia 11 de setembre, suposa una època de canvis i despeses. Llibres de text, material escolar, roba, calçat i d’altres productes relacionats amb la tornada a les aules suposen per a la majoria de les famílies una despesa extraordinària.
Recomanacions de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum
Revisar el material escolar del curs anterior i aprofitar tot allò que es pugui tornar a emprar. Convé fer un inventari del material que ja tenim per comprar només el que necessitem. El material que no es pugui reutilitzar i tengui una vida útil es pot donar a persones properes o a organitzacions socials.
Elaborar un pressupost previ amb la despesa disponible i comparar els preus i la qualitat d’un mateix producte en diferents establiments, amb la finalitat de trobar el millor producte al millor preu.
Planificar les compres de llibres de text, material escolar, roba, calçat i altres productes. Comprar el que realment es necessita.
Comprar de forma escalonada, sobretot la roba i el calçat. És aconsellable no adquirir gaire roba a principi de curs i comprar-ne, sempre que sigui possible, a mesura que faci falta. Convé recordar que «marca no sempre és sinònim de més qualitat».
Fomentar l’economia circular que valora el cicle de vida d’un producte (fabricació, comercialització, ús, consum, gestió del residu i reintroducció en els cicles productius). Així s’ofereix un model que preserva la natura i redueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Informar-se sobre el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic, que ofereixen molts de centres educatius.
A l’hora de comprar en un establiment
Demanar i conservar el tiquet de compra o la factura, ja que és la garantia.
Informar-se sobre la política de canvis o devolucions. Els establiments no tenen l’obligació de canviar o retornar els doblers d’un producte que està en perfecte estat, excepte que així ho anunciïn.
Conservar la publicitat o el fullet del producte, sempre que sigui possible, ja que és el que verifica que allò que apareix anunciat es correspon amb el que realment s’ofereix. La publicitat vincula l’empresa que anuncia.
Llegir detingudament les instruccions d’ús i les característiques del producte per comprovar que s’ajusta a les necessitats i als infants. S’aconsella verificar que els materials i els productes portin el marcatge CE i que l’etiquetatge correspongui a la naturalesa i les característiques del producte.
Si les compres es fan en període de rebaixes, les persones consumidores tenen els mateixos drets que en qualsevol altra època de l’any. S’aconsella revisar que els productes rebaixats no amaguin cap tipus de tara.
Recordar que el període de garantia legal dels productes s’estableix en 3 anys per a productes nous (2 anys si són continguts digitals).
Per a les compres en línia
Es recomana fer-ho en llocs segurs. Les compres fetes a pàgines amb seu a Espanya o en un país membre de la UE estan protegides pel dret de desistiment, que atorga el dret a devolució del producte en el termini de 14 dies naturals i sense necessitat d’al·legar cap causa. Recordau que s’ha de comunicar el dret a desistir i que es preveuen un sèrie d’excepcions a aquest dret, que depèn de l’article o de servei sobre el qual es vol exercir.
Des de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum es destaca que les empreses tenen l’obligació de disposar de fulls oficials de reclamació o denúncia, i que és garantia triar una empresa adherida al Sistema Arbitral de Consum.
Telèfons:
Palma: 971 17 79 79
Maó: 971 17 73 33
Eivissa: 971 17 70 67
Xarxes socials: @IBConsum
Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00