Tot i que les compravendes d’habitatges s’han enfonsat un 15% a causa de l’alça dels tipus d’interès, el preu de l’habitatge usat a Espanya ha registrat una pujada del 0,4% durant el mes d’octubre, situant-se en 2.016 euros/m2, segons el darrer índex de preus immobiliaris d’idealista. En aquest context, l’autopromoció ha emergit com una solució per estalviar fins a un 20%, segons revelen des d’Hipotecas.com, canal en línia d’UCI, (Unió de Crèdits Immobiliaris), entitat especialista en finançament sostenible de l’habitatge.
Segons Noelia Suárez, Human Connecting Manager a Hipotecas.com, entre els motius darrere de l’augment de l’autopromoció hi ha el potencial estalvi en permetre accedir a un habitatge sense els marges d’una empresa autopromotora.
A més, d’acord amb l’anàlisi d’experts de l’entitat financera, l’autopromoció ofereix una flexibilitat significativa a les hipoteques, abastant des de la compra de la parcel·la fins a les despeses relacionades amb l’execució de l’obra. Els pagaments es distribueixen gradualment al llarg del procés de construcció, cosa que implica una planificació financera acurada des de l’inici.
Tot i això, “és essencial tenir en compte que, encara que l’autopromoció pot implicar un estalvi financer, requereix una inversió considerable de temps i esforç”, comenta Suárez. A més, assenyala que les hipoteques d’autopromoció acostumen a tenir interessos i diferencials més elevats que les convencionals, tot i que la recompensa final és una casa completament personalitzada. La disponibilitat de finançament per a sòl finalista ha estat un punt d’interès en el sector financer, amb un grau d’obertura més gran per a projectes de menor envergadura a causa d’un risc relativament menor i més viabilitat.
“La clau per maximitzar l’estalvi és posseir el terreny abans d’iniciar la construcció”, destaca l’experta d’Hipotecas.com. En cas de començar des de zero, es recomana assegurar-se que el terreny estigui llest per a la construcció, amb l’aprovació prèvia de la llicència d’obres i amb els estudis topogràfics i geotècnics necessaris completats.
Des de hipotecas.com també destaquen alguns avantatges clau de l’autopromoció com construir un habitatge segons les preferències i necessitats del comprador, cosa que ofereix més control sobre el disseny i la distribució dels espais, l’estalvi de costos, en tenir la possibilitat d’escollir materials més econòmics, i la personalització completa de l’habitatge, de manera que s’aconsegueixi més confort i eficiència energètica.