A l’hora de dur a terme la sol·licitud d’un préstec hipotecari, són molts els complements que una entitat bancària pot oferir. Entre elles destaquen les assegurances de vida, que, de vegades, eren imposades com un requisit indispensable a través d’un pagament únic, una pràctica, recorden des del despatx Sanahuja Miranda, que és abusiva i radicalment nul·la.
La contractació d’assegurances de vida en hipoteques esdevé un problema quan l’entitat financera ho imposa com a condició per obtenir el préstec. En aquest sentit, l’advocada del despatx, Estel Romero, destaca aquells casos en què els clients no són informats adequadament de les condicions i es troben amb aquesta obligació en el moment de la signatura davant de notari.
Aquest sistema dificulta la cancel·lació de l’assegurança i la recuperació de l’import; a més, el pagament es descompta directament de la suma rebuda en signar el préstec hipotecari, sense que els diners corresponents a la prima estiguin ‘en poder’ o ‘a disposició’ del client”, detalla l’experta, que també esmenta aquells casos en què se’ls impedeix als clients contractar una altra assegurança d’amortització pel seu compte amb una companyia que ofereixi millors condicions.
Passos a seguir per reclamar
Tots aquells afectats per aquest tipus de pràctiques abusives de les entitats poden reclamar seguint una sèrie de passos, que comencen per la verificació que el contracte, efectivament, inclou una assegurança de vida de prima única obligatòria finançada mitjançant el capital del préstec, així com pel recull de tota la documentació relacionada amb la hipoteca.
“A partir d´aquí, es recomana a les persones presentar una reclamació extrajudicial, és a dir, enviar una carta de reclamació a l’entitat financera, explicant la situació i sol·licitant la devolució de la prima de l´assegurança de vida de manera voluntària, mitjançant una còpia de la documentació rellevant i registres de totes les comunicacions”, explica Romero.
En cas de no obtenir una resposta satisfactòria per part de l’entitat, es pot acudir a advocats experts en la matèria i/ associacions de consumidors per rebre l’assessorament adequat i acompanyament durant el procés de reclamació. “Els processos legals poden ser desafiadors, però amb el suport adequat, es pot trobar justícia i protegir els interessos dels consumidors”, conclou l’advocada.