Com cada any, l’arribada de les festivitats nadalenques comporta les tradicionals compres d’última hora. Els comerciants, que coneixen aquest costum, aprofiten la campanya nadalenca per augmentar el nombre de vendes amb estratègies comercials. Segons l’enquesta elaborada per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), la despesa mitjana prevista per persona aquest Nadal serà de 745 euros, dels quals 396 euros només corresponen a regals.
Aquest esperit consumista típic del Nadal ha popularitzat l’obertura de botigues pop-up, establiments de curta durada que només romanen oberts durant la campanya nadalenca, tal com assenyalen des de la consultora immobiliària Laborde Marcet.
Segons les últimes dades de l’Agència Tributària, les vendes al detall han experimentat el seu augment més gran des del setembre del 2022, i han crescut un 7% l’any anterior. Les botigues pop-up s’ubiquen en llocs estratègics especialment concorreguts durant aquestes dates, tal com indica el soci fundador de la consultora Laborde Marcet, Gerard Marcet, que explica que són establiments que “obren durant un període màxim de dos mesos” per aprofitar l’època en què es dispara el consum al detall.
Per aquest motiu, durant el mes de desembre es registra un lleuger augment d’obertura de locals comercials, però únicament de contractes de curta durada per a botigues pop-up”, destaca l’expert.
Gener i febrer, mesos de cerca
El soci de la consultora catalana detalla que, malgrat que l’obertura de locals comercials no sigui excelsa durant els mesos de gener i febrer, aquest és el millor moment perquè els inversors busquin establiments, ja que hi ha les millors condicions en termes econòmics . Amb vista al 2024, l’expert considera que l’inici d’any serà “un bon moment per trobar locals comercials a zones d’alta demanda amb unes condicions òptimes”.
Tradicionalment, “gener és una mala època per obrir un comerç”, explica Marcet. La despesa excessiva durant les festivitats, l’inici de l’any fiscal o la temporada de devolucions provoquen una reducció general en les vendes malgrat l’inici de la temporada de rebaixes. “L’augment del consum en aquestes dates són dies puntuals, tret que sigui un producte molt estacional, però després arriba la coneguda ‘costa de gener’, on les compres pateixen un lleuger descens”, conclou l’expert al sector.