“És pràctic, barat i ecològic” diuen els defensors, mentre que a l’hora de dissenyar noves ciutats els urbanistes es plantegen: ”A qui hem de sacrificar espai? Als cotxes, als vianants o a les bicicletes?” el cas és que els patinets – elèctrics o no – han arribat a les nostres vides; les grans ciutats espanyoles n’estan infestades i a Menorca la proliferació és incipient.
Fa més de 100 anys, la modernitat implantada a Espanya va impulsar un sector secundari econòmic creixent que va canviar al 100% l’organització social, territorial i familiar. Les ciutats es van anar construint al voltant de les fàbriques de manera ràpida i deficient en molts dels casos. A més, les normatives laborals no van arribar fins els anys 60 o 70 i moltes de les conseqüències encara les vivim ara, amb edificis ruïnosos, carrers estrets, sistemes deficients de clavegueram, etc.A altres nivells, les noves tecnologies també ens han duit prou maldecaps: amb els problemes d’adaptació de legislació a noves praxis desconegudes, l’aparició d’Internet, les xarxes de comunicació socials, la possibilitat de difusió d’imatges, música i pel·lícules per Internet sense drets d’autor o propietat intel·lectual han generat conflictes, a causa de les pressions dels diferents sectors.
I ara els patinets! La noticia de la mort d’una persona a Catalunya a causa d’un patinet elèctric fa pocs mesos, va aixecar polseguera. Detractors i grups de pressió de vianants es van manifestar clarament a la contra. Quan el problema és que la modernitat ens ha tornat a superar, no tenim una estructura a les ciutats com per poder-nos adaptar a la proliferació d’aquestes noves formes de transport urbà. A Ciutadella, tenim el clar exemple del carril velo de la Contramurada, ficat amb calçador i que no convenç a ningú. El cas dels patinets – elèctrics o no – va més enllà: a les voreres (damunt les aceres) són un element d’inseguretat, a les vies són vehicles lents i molesten els cotxes i la xarxa de carril velo és insuficient per al nombre creixent de vehicles que estan en circulació. Per altra banda no tenim cap estudi mínimament seriós sobre com s’ha de regular i, molt manco, inversions per adaptar les ciutats a la nova praxis circulatòria.
Els ajuntaments demanen cobertura jurídica i la Direcció General de Trànsit diu que prepara un reial decret que inclourà la prohibició que els patinets elèctrics puguin circular per la vorera. També establirà una velocitat màxima per a aquests vehicles: 25 quilòmetres per hora. La intenció és que s’aprovi dins aquest2019, en consonància amb la regulació que s’està implantant a tot Europa per tornar a catalogar aquest tipus de vehicles.
En el cas de Ciutadella la convivència és suportable durant els mesos d’hivern, però quan arriba la temporada turística els carrers – també els peatonals- s’omplen de velos i patinets que dificulten, moltes vegades, el lliure pas dels vianants. A Catalunya ja existeixen vàries ordenances de regulació pels vehicles de mobilitat personal i de cada vegada es fa més necessari que n’hi hagi arreu.És com tot, ja que no podem aturar certs fenòmens el que cal és regular-los i adaptar-nos, però sobretot, amb una planificació global i assenyada.