Així ho indiquen les dades de la Memòria d’activitat corresponent a 2018, que ha presentat el director general de Consum, Francesc Dalmau, el qual ha expressat el seu agraïment al personal de la Direcció General per la feina “ingent i professional” feta al llarg de l’any. Dalmau ha recalcat que el seu compromís és “cabdal” per garantir la seguretat i els drets dels consumidors.
El director general ha destacat l’augment progressiu i notable de les reclamacions per via telemàtica, les quals, un any més, s’han “més que duplicat” i han passat de 855 l’any 2017, quan es va posar en marxa un sistema més àgil i sense necessitat de DNI electrònic, a 1.732 l’any passat.
Dalmau ha destacat que les dades demostren que la ciutadania demana una Administració més àgil i propera i que s’ha de continuar avançant per aprofitar tots els avantatges que ofereix Internet. En aquest sentit, l’any 2018 hi ha hagut 3.949 expedients en què la comunicació amb la persona consumidora s’ha fet de forma telemàtica (2.620 l’any anterior) i s’han generat un total de 7.585 notificacions telemàtiques (en 2017 varen ser 4.975).
D’altra banda, la Direcció General de Consum va imposar sancions per import de més d’un milió set-cents noranta mil euros (1.790.061 euros), 448.435 més que en 2017, quan es va sancionar per valor d’1.341.626 euros. Cal recalcar que l’any 2018 Consum va imposar la multa més elevada de la història de les Illes Balears i va ser a la companyia Iberia per aplicar la clàusula abusiva no show. Per aquest motiu se li va imposar una sanció de 448.000 euros.
El director general ha ressaltat que, novament, la part més significativa de les sancions (1.327.650 euros) deriva de reclamacions de consumidors, i la resta (462.410 euros) va ser el resultat de les inspeccions. Per això ha instat els ciutadans a presentar reclamacions sempre que considerin que s’han vulnerat els seus drets. “D’aquesta manera l’Administració obté una radiografia més exhaustiva de la situació i pot detectar les pràctiques abusives i deslleials de determinades empreses i lluitar-hi de manera més eficaç”, ha explicat.
Servei d’arbitratge
La Memòria de la Direcció General de Consum també mostra que l’any passat la Junta Arbitral de Consum va rebre 1.705 sol·licituds d’arbitratge dels consumidors, un nombre molt superior a les 1.123 sol·licituds de 2017.
Dalmau —el qual ha destacat que la Junta Arbitral de Consum commemora enguany el 25 aniversari— ha recordat que l’arbitratge és un mecanisme extrajudicial, gratuït i eficaç de resolució de conflictes que la Direcció General posa a disposició dels consumidors i empresaris per resoldre controvèrsies de consum.
De les 1.705 controvèrsies sotmeses a la decisió de l’arbitratge de consum, 1.313 varen ser de telefonia mòbil, 47 de botigues de mobles i 43 de serveis de correus.
Així mateix, l’any 2018 es varen resoldre 1.162 casos, 444 per la mediació de la Junta i 718 per laude dels àrbitres de consum.
L’arbitratge de consum té la particularitat que les empreses poden sotmetre les controvèrsies que sorgeixin en les relacions amb els consumidors a la decisió dels àrbitres de consum. El nombre d’empreses de les Illes Balears sotmeses al sistema arbitral en data 31 de desembre de 2018 era de 1.264, 46 de les quals s’hi varen adherir l’any passat.
Servei d’Inspecció de Consum
El Servei d’Inspecció de Consum va dur a terme l’any 2018 un total de 2.938 actuacions d’inspecció; va decretar 145 mesures cautelars i va immobilitzar perquè eren perilloses 81.875 unitats de productes. De les 81.875 unitats, el volum més important d’immobilitzacions varen ser els 31.142 productes industrials, les 17.078 juguetes i les 16.758 unitats d’squishy i slime.
Així mateix, la Inspecció de Consum va notificar 31 alertes a la Xarxa europea d’alertes de productes perillosos, el doble que en 2017. Gran part de les alertes (19) correspongueren a juguetes.
Servei d’Educació, Formació i Relacions Institucionals
En aquest àmbit, va destacar l’alta participació d’alumnes en el concurs Consumópolis, que va arribar als 650, organitzats en 130 equips de 14 centres educatius. També es va presentar l’edició 2018-2019 al CEIP Punta de n’Amer de sa Coma, a Sant Llorenç des Cardassar.
A més, aquest Servei organitza la participació de la Direcció General de Consum en iniciatives com el Dia de les Illes Balears i planifica l’organització de diverses activitats del Dia Mundial del Consumidor, que cada any es commemora el 15 de març.
Així mateix, ha impartit el curs “La protecció dels consumidors en els sectors estratègics”, dirigit al personal.